Annons

Framkallning i butik...

Produkter
(logga in för att koppla)

Lifeguard

Aktiv medlem
Här kommer en simpel fråga...

Tog just ett foto på Domkyrkan i Lund där det visar sig att toppen på kyrktornet inte fick plats på pappret.. negativet är det dock inget fel på!

Är detta ren oförsiktighet och bara klantigt av butiken som framkallat, eller skall man behöva tänka på detta när man tar korten och kompensera med lite marginaler?! Borde ju inte behövas...

L.
 
På Odenlab i Stockholm vet jag att man kan få råkopior i sk "full frame".

Det betyder att allt kommer med på pappret, tom lite av det utanför bilden som ger en snygg ram :)

/Patrik
 
På dom flesta laben så maskas faktiskt en liten del av negativet bort pga av att negativmasken måste ha något att "hålla i" och då försvinner lite av bildytan.
 
Tack för svaret!

Tornet var så klockrent fel så när jag nu börjat fundera på det o kollat negativen till andra foto där jag trott att det varit mitt fel, hittar jag fler som butiken mer eller mindre klantat till! =/ vilket ju i o f e bra för nu kan jag ju ta nya kopior på dem... =) men ändå!

Kanske kan be om sådana kopior du nämner i butiken här med! =)
 
Hur mycket?

Niklas10D skrev:
På dom flesta laben så maskas faktiskt en liten del av negativet bort pga av att negativmasken måste ha något att "hålla i" och då försvinner lite av bildytan.

Hur mkt behöver de att hålla i då?! här saknas 7-8mm.. (på det frdiga kortet alltså)
 
Vi pratar om 1, max 2mm.

Om det är 7-8mm så är det helt klart ett kopieringsfel. Laben går ju på automatik och då kan det bli så ibland. Det är ju bara att reklamera så ska labet kopiera om bilden åt dig.
 
Niklas10D skrev:
Vi pratar om 1, max 2mm.

Om det är 7-8mm så är det helt klart ett kopieringsfel. Laben går ju på automatik och då kan det bli så ibland. Det är ju bara att reklamera så ska labet kopiera om bilden åt dig.

Jo, får göra det... =)
 
I sthlm på DOX(grymma) och odenlab e det inga problem, men jag tror att man får säga till om det tyvärr, så e man lite stressad så kan det bli fel.
För din del är ju ändå ljuspunkten i problemet att DU inte missade toppen!!=)

Lab kan vara knepiga ibland...
 
7-8 millimeter låter normalt.

Det som syns i sökaren är ju mindre än det som kommer med på negativet, just för att man inte kopierar hela negativet.

Kolla ifall man beskurit lika mycket på bägge sidor, annars är det ju felkopierat.
 
Guffa skrev:
7-8 millimeter låter normalt.

Det som syns i sökaren är ju mindre än det som kommer med på negativet, just för att man inte kopierar hela negativet.

Kolla ifall man beskurit lika mycket på bägge sidor, annars är det ju felkopierat.

7-8 mm är defenitivt inte normalt. Det motsvara ju ca 20% av negatvet! 1-2mm brukar ett lab maska av och det säger jag grundat på egen erfarenhet (jobbar i fotoaffär med lab).
 
Niklas10D skrev:
7-8 mm är defenitivt inte normalt. Det motsvara ju ca 20% av negatvet! 1-2mm brukar ett lab maska av och det säger jag grundat på egen erfarenhet (jobbar i fotoaffär med lab).

Ok, INTE 7-8mm på negativet utan på papperskopian! ungefär drygt 2mm på negativet... men då kanske det är helt normalt!?

Men det borde vara möjligt att få dem att göra en kopia där hela bilden finns med väl?!
 
Lifeguard skrev:
Ok, INTE 7-8mm på negativet utan på papperskopian! ungefär drygt 2mm på negativet... men då kanske det är helt normalt!?

Men det borde vara möjligt att få dem att göra en kopia där hela bilden finns med väl?!

Ok, då låter det rätt normalt. Visst är det möjligt att få hela bilden kopierad men många labb klarar inte det just pga av att negativmasken skymmer en del av negativet. Men visst är det möjligt med rätt lab.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.