Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Framkallning....hjälp...nybörjare!

Produkter
(logga in för att koppla)

oskar83

Aktiv medlem
jag är helt nybörjare när det gäller fotografering och framkallning i mörkerrum. Jag håller på att gå en kurs i fotografering och mörkerrums teknik och jag tänkte fråga vad en begagnad mörkerrums utrustning bör ligga på i pris. då menar jag hela paketet, kopieringsmaskin, kärl, boxar, vätskor.

har sett lite annonser där folk vill sälja sina saker män tänkte se vad för svar jag får här först.

jag kanske förhastar mig när det gäller att köpa eget men vet någon om det finns fotoklubbar eller liknande som man kan gå med i för att kunna använda framkallnings utrustning.

tacksam för svar
mv: oskar

Börjar du att kopiera själv kan jag nästan garantera att du fastnar i mörkret!!

Bara en liten varning:)

Beroende på i vilken stad du bor kan man oftast hyra in sig på ett labb eller få tillgång till labb genom en fotoklubb.

Är detta inte en möjlighet och du har tillgång till ett "ljustätt rum", helst med rinnande vatten, är det bara att inreda ett labb.

Köpa nytt är väl så gott som uteslutet då det är DYRT. Begagnat däremot finns det massor av. Många har förstoringsapparater som bara står och samlar damm och blir bara glada över att bli av med dom.

Kolla runt lite på begagnat marknaden och se vad som passar dig.
Ett märke som är mycket gångbart enligt mig är Durst. Dom har lite olika modeller men det vågar jag inte gå in på.

Huvudsaken är om du skall kopiera svartvitt eller färg. På vissa mask. kan du göra bådeoch medan andra bara tar SV. (givetvis olika kemikalier för sv och färg men det visste du säkert)

Det är också skillnad på ljuset från maskinen, bla. finns det kall ljus och diffuserat ljus. vilket man föredrar är nog en smaksak.

Själva först.app. kan man hitta riktigt billigt, ett par 100ar och uppåt.

Det viktigaste är objektivet. Satsa lite pengar här. Eller kolla åtminstonde så att det som följer med är ok. För småbild skall brännvidden ligga runt 50mm.

Om du köper beg. försök få med så mycket tillbehör som möjligt ex:

*Timer
*skålar
*pincetter
*ev. mörkrums bel.
MM.MM

Tycker inte att du skall behöva bet mer än dryga 1000lappen för en hyfsat fin först.app. med en del tillbehör.

Lycka till och varna vännerna för din nya kemiska doft

jo du jag har redan fastnat i mörkret efter två timmar med skolan...:)
jag bor i stockholm och om du känner till någon bra fotoklubb man kan vända sig till så vore jag tacksam...
om jag hittar en bra fotoklubb så skippar jag att köpa eget nu i början, det är lite ont om plats och känns kanske lite som ett för stort steg nu i början! vill inte förhasta mig allt för mycket.

du sa att jag borde hitta en lämplig nybörjar utrustning för ca 1000lappen? det låter otroligt billigt i mina öron iallfall...

tack annars för alla tips...
mv: oskar

Visst låter det orimligt billigt men om du letar runt lite eller kanske lägger in köpannonser tex här på fotosidan så tror jag inte att det är ett orealistiskt pris.

Du skrev att du bodde i sth. det är säkert många andra som kan rekomendera bra fotoklubbar i din närhet men jag kan nog inte skryta med att jag kan sth precis.
Ända stället jag kan rekomendera är att gå in på kamera docktorn. Har för mig att dom hade någon form av lapp med olika klubbar.

Lycka till

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar