Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Framkallning....hjälp...nybörjare!

Produkter
(logga in för att koppla)

oskar83

Aktiv medlem
jag är helt nybörjare när det gäller fotografering och framkallning i mörkerrum. Jag håller på att gå en kurs i fotografering och mörkerrums teknik och jag tänkte fråga vad en begagnad mörkerrums utrustning bör ligga på i pris. då menar jag hela paketet, kopieringsmaskin, kärl, boxar, vätskor.

har sett lite annonser där folk vill sälja sina saker män tänkte se vad för svar jag får här först.

jag kanske förhastar mig när det gäller att köpa eget men vet någon om det finns fotoklubbar eller liknande som man kan gå med i för att kunna använda framkallnings utrustning.

tacksam för svar
mv: oskar

Börjar du att kopiera själv kan jag nästan garantera att du fastnar i mörkret!!

Bara en liten varning:)

Beroende på i vilken stad du bor kan man oftast hyra in sig på ett labb eller få tillgång till labb genom en fotoklubb.

Är detta inte en möjlighet och du har tillgång till ett "ljustätt rum", helst med rinnande vatten, är det bara att inreda ett labb.

Köpa nytt är väl så gott som uteslutet då det är DYRT. Begagnat däremot finns det massor av. Många har förstoringsapparater som bara står och samlar damm och blir bara glada över att bli av med dom.

Kolla runt lite på begagnat marknaden och se vad som passar dig.
Ett märke som är mycket gångbart enligt mig är Durst. Dom har lite olika modeller men det vågar jag inte gå in på.

Huvudsaken är om du skall kopiera svartvitt eller färg. På vissa mask. kan du göra bådeoch medan andra bara tar SV. (givetvis olika kemikalier för sv och färg men det visste du säkert)