Annons

Framkallning från kodak?

Produkter
(logga in för att koppla)

angelape

Aktiv medlem
Nån som har erfarenhet från dem?

Jag laddade upp bra många bilder till dem som jag väntar på att få. Alla vet jag var väl öve 1MB de flesta över 2 MB. Allt som allt laddade jag upp mer än 250MB.

Men när jag sedan går in på deras hemsida för att dubbel kolla orden ser jag att det första 13 bilderna är ok men inte resten. Alla de andra var komprimerade med mer än 1MB många låg runt 0,2-0,3MB.
När jag ringde upp kodak *ingen ide på mail för de svara de inte på* så hade de inget bra svar på detta. Ville koppla mig vidare men den som hade svaret ville inte ta emot mitt samtal så jag kom tillbaka till början igen.

Enligt kodaks kundtjänst låg de på ca 6000 osvarade mail pga vad vet jag inte.

Nån som vet av erfarenhet varför de komprimerar bilderna på det här viset?

jag har tyvärr inte svaret på din fråga men däremot vet jag vad "digitalfoto för alla" skriver angående kodak i sitt test av framkallning av digitala foton. kodak för plus för att det är "lätt att skicka bilder och porto och stora kopior är billiga" men minus för att "leveranstiden är lång samt att återgivningen är dålig och då i synnerhet lågdagrar". kodak fick 6,0 i betyg av 10,0 möjliga. colormailer - en liknande tjänst - vilken jag har testat gav inget vidare imponerande resultat tycker jag. men de fick också minus på dålig bildkvalité. dem kommer jag inte att vända mig till mer. testvinnaren heter pixum och det enda minus de får är för att man måste vänta "en hel vecka" på att få bilderna. det är klart överkomligt tycker jag. de ligger förövrigt mellan en tredjedel billigare ner till halva priset mot just kodak. dock är portot nära det dubbla med sina 27,24 kronor.

Pixums hemsida

Angela:

Vilket format är bilderna beställda i?
En förklaring skulle ju kunna vara att de komprimeras till en storlek som de anser passa det format som du valt.
Men 200-300kb verkar ju lite i minsta laget även för bilder som ska ut i 15x10cm...

Du kanske ska testa proprint istället, nästa gång?
Jag fick iofs vänta i en hel vecka när jag beställde därifrån, men vad andra säger så hade jag antagligen bara otur, för de brukar vara snabbare.
Ivfsh gick allt smärtfritt och resultatet blev mycket bra.
Just nu väntar jag på en test jag gjorde hos fotolabo åxå. Jag skulle ändå framkalla en vanlig film och tänkte att jag kunde samleverera lite "digitala" utskrifter åxå. Får se hur det blir.
Inga problem med uppladdning eller liknande där heller iaf.

De är beställda i 10x, de anpassar resten efter hur stora bilderna är.
De första 13 bilderna är i korrekt format.
Men resten har de komprimerat ner grovt.
Som exemlpevis en bild som jag laddade upp i 1,51MB och de sedan komprimerat ner till 0,26MB.
Detta visade de inte när jag godkände beställningen, då hade jag avbrutit och laddat upp igen.
Men men två av bilderna lyckades de göra dubbletter av. En med rätt storlek på och en som de komprimerat så jag kan ju alltid jämföra mellan dessa två.
Är det så illa att de "styckat" bilderna ner till annat format åker fotona tillbaka omdelebart.

angelape skrev:
Nån som har erfarenhet från dem?

Jag laddade upp bra många bilder till dem som jag väntar på att få. Alla vet jag var väl öve 1MB de flesta över 2 MB. Allt som allt laddade jag upp mer än 250MB.

Men när jag sedan går in på deras hemsida för att dubbel kolla orden ser jag att det första 13 bilderna är ok men inte resten. Alla de andra var komprimerade med mer än 1MB många låg runt 0,2-0,3MB.
När jag ringde upp kodak *ingen ide på mail för de svara de inte på* så hade de inget bra svar på detta. Ville koppla mig vidare men den som hade svaret ville inte ta emot mitt samtal så jag kom tillbaka till början igen.

Enligt kodaks kundtjänst låg de på ca 6000 osvarade mail pga vad vet jag inte.

Nån som vet av erfarenhet varför de komprimerar bilderna på det här viset?

Beställde 100 bilder och veckan senare 200 bilder, första gången kom bilderna efter några dagar andra gången tog det 12 dagar. Kvaliteten var mycket bra och färgerna blev minst lika fina som hos dox.se.

En av de bästa sakerna med kodak är att dom klipper bilderna till rätt längd för att passa bildens proportioner, 10cm breda blir dom allihop.

Hoppas det går bra för dig också.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar