Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Framkallning av kodachromeL, löst filmmaterial utan hölje?

Produkter
(logga in för att koppla)

037

Medlem
Det visade sig att mysterierullen som jag nämnde i min andra tråd (här) inte alls var svartvit utan en kodachrome 64. Detta upptäcktes alltså när filmen "befriats" från kapsel/spole och jag sitter nu med en film jag inte kan framkalla upplindad på en patersonspole.

Kodachrome framkallas tydligen inte längre i Europa över huvud taget sedan ett par år tillbaka, och jag vet inte om det skulle ha hjälpt mig eftersom det handlar om löst filmmaterial och inte hela rullar...

Finns det någon chans att lösa den här situationen? Tejpa fast filmen igen, skicka in och låtsas som att inget har hänt?

Tror inte Kodachrome framkallas alls längre. Inte ens i USA. Men det lär gå att framkalla den själv, men det blir då endast svartvita bilder. Hur? Det har jag dessvärre ingen aning om.

Kodachrome framkallas (tyvärr) ingenstans längre. Dwayne's Photo i USA var det sista labbet som framkallade Kodachrome (K-14) och de slutade framkalla filmen 31 December 2010.

Däremot skall det visst gå att framkalla Kodachrome i svartvit kemi (resultatet blir svartvita negativ,) lite mer info finns b.la. här: http://photo.net/film-and-processing-forum/00XvHp?start=0

Hm, jag tror den får åka tillbaks ner i filmburken igen ett tag tills jag övat upp mitt handhavande med lite vanlig film och hittat mer info om en passande svartvit process. Loppet är i alla fall inte kört än och jag har bokstavligt talat ingenting att förlora, mina föräldrar har glömt vad som skulle ha fotats och alternativet är att den aldrig blir framkallad...
Tack för svar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar