ANNONS
Annons

Framkallning av gammal färgfilm

Produkter
(logga in för att koppla)

tettimul

Aktiv medlem
Fick en fråga från en granne som hittat en gammal film med bilder på. Går det att framkalla den? Filmen är en 126-film, Fujicolor F-II, 28 år gammal enligt uppgift, och ska framkallas i CN-18 eller C41.

Jag sa att hoppet nog är ute men ville gärna veta säkert och kunna ge ett rungande nej-svar snarare än ett nja.

Fick en fråga från en granne som hittat en gammal film med bilder på. Går det att framkalla den? Filmen är en 126-film, Fujicolor F-II, 28 år gammal enligt uppgift, och ska framkallas i CN-18 eller C41.

Jag sa att hoppet nog är ute men ville gärna veta säkert och kunna ge ett rungande nej-svar snarare än ett nja.
C41 är vanlig färgframkallning.
Rätta mig ngn om jag har fel!

Däremot kommer det säkert att bli färgförskjutningar pga lagringen.
Har man otur så kommer färgskikten att lossna från filmbasen.

C41 är vanlig färgframkallning.
Rätta mig ngn om jag har fel!

Däremot kommer det säkert att bli färgförskjutningar pga lagringen.
Har man otur så kommer färgskikten att lossna från filmbasen.

Jag har använt en hel del halvgammal färgfilm i mina dar (ingen helgammal dock, utan bara upp till fyra fem år...). Min erfarenhet är att något stegs pressning brukar göra gott. Förmodligen kommer färgerna dra iväg mot rött-magenta, och räkna med grovt korn, men i svartvitt kan man komma undan med mycket...

C41 är vanlig färgprocess.

Tack för era tankar. Fotofirmorna hon varit i kontakt med har vägrat att befatta sig med filmen men det kanske mer beror på formatet, att gammal instamaticfilm inte passar i maskinerna längre? Eller kan filmbasen ramla av och förstöra andra filmer? Jag har ingen som helst erfarenhet av färgfilmsframkallning.

Be grannen ringa till Proffskopia i Jönköping och prata med dem.
Troligtvis finns det ingen firma som vill ta ngt ansvar över bilderna men om hon förklarar att det är helt OK så skall du se att det går att ordna. Kanske kostar det mer än normalt.

Går inte det så återkomm hit till FS. Här finns en del som kan framkalla C41 hemma och säkert kan tänka sig att framkalla rullen utan resultatansvar.

Senast ändrad:
Tack alla för hjälpen!
Har nu lotsat min granne vidare till en som kan hjälpa henne. Jag har fått en påse gott från "filmhittaren" som tack för hjälpen. Ni kan få vara med och dela på den om ni skyndar er :)

Det finns några labb i Sverige som fortfarande framkallar instamatic-rullar. Jag kommer inte ihåg någon adress men testa att googla eller att söka bland gamla trådar här på Fotosidan.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar