Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Framkallning av gamla filmer

Produkter
(logga in för att koppla)

avon

Ny medlem
jag undrar om det finns något lab som kan framkalla bilder som är runt 50 år gamla. Det är så att jag har en gammal kamera som min mors moster lämnade efter sig när hon dog. Eftersom mostern har sagt att kameran tillhörde en soldat från andravärldskriget som bodde i hennes restaurang på bornholm. Saken är den att jag tror att det sitter en film i. Om detta skulle vara fallet så vet man inte vilka skatter som kan gömma sig här i. vad jag undrar är om det är överhuvud taget möjligt o få fram filmen och vart man i så fall skulle kunna göra detta.

Jag antar att det är svartvit film. Om filmen är 50 år gammal så kan man räkna med att den har slöjats en hel del vilket sänker kontrasten, men det kan man kompensera till viss del med framkallningen. Ett vanligt labb är nog inte att räkna med. Bättre är det om en person som har vana med att framkalla film sköter det.

Det fanns en gammal filmrulle från runt 60-talet i en östtysk bälgkamera jag köpte förra året. Jag framkallade den och där fanns det några bilder. Det var ganska intressant.

Jag fick en kamera av min morfar på 80-talet och i den fanns en gammal rulle från 60-talet. Det var verkligen roligt att se de bilder som varit gömda!

Nu är det ju inte säkert att det finns bilder på filmen i din kamera. Jag har framkallat gamla rullar jag funnit i kameror, som inte var exponerade. Det kan också tänkas att någon öppnat bakstycket under tidens lopp och på så vis förstört filmen.

Vad är det för kamera?

Har kameran rödfönster på bakstycket? Om du ser att det är film i, så dra fram filmen tills den rullats upp på upptagningsspolen. Öppna sedan bakstycket och ta ut filmen. Vik in fliken på filmens skyddspapper och slicka på och klistra över klisterremsan. Är inte gummeringen bra på klisterremsan så ta ett gummiband runt rullen.

Är det en småbildskamera så får du istället spola tillbaka filmen in i kassetten innan du öppnar bakstycket.

Leica var först med att använda 135-filmen som i grunden är en biograffilm, som paketerades den kasett som vi idag känner som 135. Filmerna började tillverkas av Kodak och Agfa i mitten av 30-talet för att passa i Leica.

RolandM skrev:
Leica var först med att använda 135-filmen som i grunden är en biograffilm, som paketerades den kasett som vi idag känner som 135. Filmerna började tillverkas av Kodak och Agfa i mitten av 30-talet för att passa i Leica.

Nja, Leica hade en egen typ av kassetter som man laddade med 35mm film.

Det var i samband med Retinakameran som den småbildskassett som vi använder än idag togs fram.

Det var Leica som anpassade sig efter den nya filmkassetten och inte tvärtom.

Tack för alla era svar..Så här ligger det till att det är inte mer än 3 gamla kameror som ligger här hemma.
Jag har en Leica i förvårnatsvärt gott skick, sen har jag en gammal kamera som heter kodak retina eller ketina (skrivstil har aldrig vart min starka sida). Utöver dessa 2 kameror så har jag en låd kamera tror jag den här modellen kallas.. hursom helst så är den i plast och det närmste märke jag kan se på den är att det skulle vara Erabox o sen står det zeiss ikon..

Jag har ingen aning om hur man ser om det är film kvar i dessa kameror men faraför allt i Eraboxen. I både kodaken o Lecian så står det på dom att det ska finnas film kvar i dom, alla bilder i filmen är inte tagen.Det är bara Eraboxen som har ett rödfönster men tyvär så ser jag inget där ... All form av hjälp om hur jag får fram eventuella filmer o även lite info om kamerorna vore roligt..

Senast ändrad:
Om det är mörkt i rödfönstret på lådkameran så är det ingen film i bruk i den. Däremot kan det finnas en upprullad film i den. Bara att öppna och kolla.

Kodak Retina har jag en del erfarenhet av. Jag har haft ett antal, och har ett par av dem kvar som är mina främsta kameror för småbild.

Retinorna har ett bildräkneverk som man ställer manuellt när man laddat kameran med film. Det är ingen säker signal om att det finns film i kameran.

Vrid på återspolningsratten (den på vänster sida när du håller kameran med bakstycket åt ditt håll). Kan du vrida den lätt hur många varv som helst, så är det ingen film i kameran. Går det trögt och det tar stopp så är det troligen film i.

Vad du ska göra då är att frigöra spärren för att återspola filmen. Den sitter antingen på baksidan på kameran på höger sida ovanför bakstycket, eller om det är en senare Retina så sitter det en knapp under kameran bredvid filvredsspaken (på Retina Ib, IIc och IIIc)

Sedan snurrar du på ratten tills du känner att filmen lossnar från upptagningsspolen och går in i kassetten. Öppnar bakstycket och tar ut filmen.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto