ANNONS
Annons

Framkalla svartvitt.

Produkter
(logga in för att koppla)

eatfrog

Aktiv medlem
Är en ganska nybliven amatörfotograf, och har nu börjat fundera på att plåta mer svartvitt. Vad jag sett är domhär svartvita filmerna som framkallas i c-41 inte speciellt trevliga.

Problemet är bara framkallningen. Jag är en fattig student som har knappt en hundring att lägga på någonting oplanerat, och ännu mindre på en massa framkallningsprylar och kemikalier.
Och vad jag läst här på forumen så säger folk att det är jäkligt dyrt att lämna in på något labb för framkallning.

Så kan jag få några råd om hur jag ska gå tillväga?
Ska jag fortsätta ta vanliga färgneg som är måttligt billiga att framkalla, tills jag har råd att investera i framkallningsuttrustning, eller ska jag bita ihop och låta något lokalt labb framkalla åt mig?

fotoklubb

Hejsan.
Varför inte gå med en lokal fotoklubb, dom kanske har alla foto prylar för att framkalla svartvitt.

Bra råd med fotoklubb. De brukar också ha mörkrum och förstoringsapparater. Annars är begagnatmarknaden här på fotosidan ett förslag. Finns både filmframkallningsutrustning och förstoringsapparater billigt.

Såg att du studerar. Kanske det finns något labb på skolan eller hos någon studentförening?

Jag bor i en riktig håla, Haparanda, så någon fotoklubb här har jag aldrig ens hört talas om.
Däremot har jag hört att vår gymnasieskola har ett mörkrum och alla prylar som krävs för framkallning.

Jag ska gå o prata med dom efter lovet, och se hur det går med det.