Annons

framkalla SV film

Produkter
(logga in för att koppla)

Shaggbom

Aktiv medlem
Hoppas någon här på forumet kan hjälpa mig med detta.... jag fotar lite då o då med min fars analoga systemkamera pga att jag älskar hur bilderna blir + optiken han har på dom kamerorna är svinhärliga :D

iallafall så har jag aldrig använt analogt förän nu så kan inget om framkallning mm...så jag lämnade in bilderna för att få ut negativ och det är ju rådyrt :(

Ska det kosta typ 60-100kr att framkalla det?

helvetet...

aja vet någon om det finns en sida på internet där man kan skicka iväg rullen till och få den framkallad?

Var dum nog att köpa 2-3 rullar SV film för att jag ville testa det... trode det skulle vara billigare med... men visade sig att det kostar mera att framkalla :/
 
Shaggbom skrev:
Ska det kosta typ 60-100kr att framkalla det?
Låter väl ganska normalt...
Hos crimson får du filmen framkallad, neg+CD (inte allt för högupplöst men det duger för 10x15) för 90 spänn.
Säkert inte billigast i landet men de är snabba och bra och jag har hitills inte fått ett repat neg tillbaka.

http://www.frontweb.se/pro
 
Hmm ok då äre typ samma som lokalt här typ... jag fick det framkallat för ca 70-80kr men fick skanna in dom själv då.

"tack för att man skapade digitalkameran!!"

det är viss tjusning i att fota analogt... att inte veta riktigt hur bilderna ska bli...sånt upplever man inte med digitalt..
Så det kanske är värt den hundringen varje gång man gör det.
 
Shaggbom skrev:
Hmm ok då äre typ samma som lokalt här typ... jag fick det framkallat för ca 70-80kr men fick skanna in dom själv då.
Det tycker jag är dyrt... Jag har för mig att jag gav 40 spänn senast jag bara framkallade en rulle (utan att scanna den, få kontaktkopior eller något annat), fast då var den nog inte ens klippt.
 
Shaggbom skrev:
Hoppas någon här på forumet kan hjälpa mig med detta.... jag fotar lite då o då med min fars analoga systemkamera pga att jag älskar hur bilderna blir + optiken han har på dom kamerorna är svinhärliga :D
Ja, det är en helt annan känsla i de gamla mekaniska kamerorna. Tänk om det fanns nytillverkade sådana som är digitala.. Okej, Leica M8 finns ju, men det är en mätsökare. Nåja.

Var dum nog att köpa 2-3 rullar SV film för att jag ville testa det... trode det skulle vara billigare med... men visade sig att det kostar mera att framkalla :/

Ja, svartvitt är idag dyrare. De billigare framkallning/kopieringarna tror jag dessutom skannar filmen och kopierar på färgpapper vilket inte alls blir lika härligt som riktigt svartvitt.

Du har inte funderat på att framkalla själv? Det finns en viss tjusning i det också. Du behöver bara ett mörkt rum när du drar ut filmen och laddar framkallningsdosan, framkallar-kemi, lite ättika till stoppbad, fix och en bra termometer. Sedan kan du skanna negativen själv om du inte vill skaffa dig en förstoringsapparat och sköta även kopieringen själv.
 
farsan har fotat en del del på yngre dar... men sålde allt han hade förutom en av kamerorna samt 2 objetiv typ 5 månader innan jag blev intresserad av foto ;p taskig värre.. men jag har inte tid att framkalla själv mm...

hoppas komma in på tex hemse på gotland eller någon annan skola nästa år (så vida jag inte kommer in som reserv iår) och där är det en hel del analogt.
 
Re: Re: framkalla SV film

steelneck skrev:
... De billigare framkallning/kopieringarna tror jag dessutom skannar filmen och kopierar på färgpapper vilket inte alls blir lika härligt som riktigt svartvitt.
Värt att notera är att Ilford tillverkar två olika svartvita fotopapper; ett RC och ett fiber, avsedda för digitala maskiner som till exempel Durst Lambda. Med lite konsumettryck så skulle kanske Crimson eller någon annan kunna erbjuda den tjänsten.

-- MW
 
Re: Re: framkalla SV film

steelneck skrev:
Ja, det är en helt annan känsla i de gamla mekaniska kamerorna. Tänk om det fanns nytillverkade sådana som är digitala.. Okej, Leica M8 finns ju, men det är en mätsökare. Nåja.

,.

Hallå!!
Va är det för fel med en mätsökare!!?? ;)
Det är riktiga kameror! :)

Å dom har ingen spegel som slamrar och är i vägen för de "riktiga" objektivkonstruktionerna!! ;) ;)
/B
 
Re: Re: Re: framkalla SV film

Magnus W skrev:
Värt att notera är att Ilford tillverkar två olika svartvita fotopapper; ett RC och ett fiber, avsedda för digitala maskiner som till exempel Durst Lambda. Med lite konsumettryck så skulle kanske Crimson eller någon annan kunna erbjuda den tjänsten.

Crimson erbjuder redan detta, papperet de använder är Ilford RC Digital BW som de kör i sin lambda. Det kostar dock ca 3 gånger mer än en fägbild på vanligt färgpapper. Kolla in "priser o tider" i deras prefixtjänst.
 
Re: Re: Re: framkalla SV film

Benganbus skrev:
Hallå!!
Va är det för fel med en mätsökare!!?? ;)
Det är riktiga kameror! :)

Jodå, jag vet, i synnerhet när de heter Leica följt av ett M. Det är bara jag med mitt huvud som inte är så förtjust i mätsökare.
 
Re: Re: Re: Re: framkalla SV film

steelneck skrev:
Crimson erbjuder redan detta, papperet de använder är Ilford RC Digital BW som de kör i sin lambda. Det kostar dock ca 3 gånger mer än en fägbild på vanligt färgpapper. Kolla in "priser o tider" i deras prefixtjänst.
Trevligt! Jo, jag hade redan varit och kollat på Crimsons sida, men eftersom menyn sade "svartvitt digital matt fotopapper" så trodde jag att det inte var Ilfords papper, eftersom Ilfords har pearl-yta. Fel av mig.

Jag gjorde några provinställningar på olika format och pappersalternativ. Skillnaden blir mindre ju större bild som skall skrivas ut. T.ex. så kostar en 40x50 88:- i färg och 128:- i sv/v, medan en 15x20 kostar 26:- i färg och 80:- i sv/v.

Men man slipper i alla fall metamerism.

-- MW
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.