Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Framkalla större antal av CD-omslag

Produkter
(logga in för att koppla)

Torda

Aktiv medlem
Jag är i behov av att framkalla cirka 50 stycken CD-omslag med fram och baksidor och jag vill slippa att skriva ut själv, utan vill använda mig av något fotolabb, men finns det något labb som fixar detta till ett humant pris? Jag har filer som motsvarar 12x12cm och 12x15cm i 300ppi som då således ska skrivas ut exakt i dessa storlekar och inte i de standardstorlekar som finns.

Jag är i behov av att framkalla cirka 50 stycken CD-omslag med fram och baksidor och jag vill slippa att skriva ut själv, utan vill använda mig av något fotolabb, men finns det något labb som fixar detta till ett humant pris? Jag har filer som motsvarar 12x12cm och 12x15cm i 300ppi som då således ska skrivas ut exakt i dessa storlekar och inte i de standardstorlekar som finns.

Jag tror att ett tryckeri lättare fixar den uppgiften. Prata med ditt närmaste, det är ingen komplicerad uppgift.

("Framkalla" är inte rätt ord när du pratar med tryckeriet, kalla det "trycka" så förstår de vad du menar.)

Per.

Det är väl bara att ladda upp till framkallningslabb.

Gör bilden så stor du vill ha den, som t.ex 12x12.
Välj den närmaste större storleken fotopapper och strunta i alternativ som "fill out".

Sedan är det bara att skära/klippa ut bilden.

MVH Julle.

Om bilderna ska stoppas i vanliga jewel case är nog fotopapper ett ganska olämpligt material. Svårt att få till de ganska skarpa veck som behövs. Jag skulle använda en bra färglaser och skärmaskin.

Det är väl bara att ladda upp till framkallningslabb.

Gör bilden så stor du vill ha den, som t.ex 12x12.
Välj den närmaste större storleken fotopapper och strunta i alternativ som "fill out".

Sedan är det bara att skära/klippa ut bilden.

MVH Julle.

Proportionerna blir då rätt, men eftersom de närmaste valbara storlekarna är 13x13cm eller 13x18cm, så blir väl mina bilder förstorade till 13x13cm och 13x16,3cm ungefär, eller har jag missförstått det hela?

Proportionerna blir då rätt, men eftersom de närmaste valbara storlekarna är 13x13cm eller 13x18cm, så blir väl mina bilder förstorade till 13x13cm och 13x16,3cm ungefär, eller har jag missförstått det hela?

Inte om du inte begär "fyll ut", eller vad det nu kan heta. Men, som Erland påpekar, fotopapper är inte det bästa att använda till CD-omslag. Prova att skära till ett fotopapper först, innan du skickar beställningen.

Jag röstar fortfarande på tryckeriet, där kan du välja papper och storlek fritt.

Per.

Crimson t.ex har olika alternativ för det.

Har du en 12x12 bild och väljer fill out, tror jag det heter, så fylls bilden ut till vald pappersstorlek, ex 13x13.

Med Fit in så ska du få bilden 12x12 och då blir det 1cm kant som inte fylls ut.

Kommer inte ihåg vad alternativen heter exakt men du ser hur de blir när du väljer alternativ.

MVH Julle.

Crimson t.ex har olika alternativ för det.

Har du en 12x12 bild och väljer fill out, tror jag det heter, så fylls bilden ut till vald pappersstorlek, ex 13x13.

Med Fit in så ska du få bilden 12x12 och då blir det 1cm kant som inte fylls ut.

Kommer inte ihåg vad alternativen heter exakt men du ser hur de blir när du väljer alternativ.

MVH Julle.

Jag får prova så får vi se, tack för hjälpen såhär långt.

Jag ringde och frågade Crimson och det fungerar inte att välja 13-format som grund och sedan välja "Fit in", då bilden på sidan i alla fall kommer att skalas upp till 13cm. Proportionerna kommer då att vara korrekta, men alltså inte storleken. Det som gäller för att få den i exakt storlek är "Crimson prefix", men då kommer varje kopia att kosta nästan 40:-...

Jag ringde och frågade Crimson och det fungerar inte att välja 13-format som grund och sedan välja "Fit in", då bilden på sidan i alla fall kommer att skalas upp till 13cm. Proportionerna kommer då att vara korrekta, men alltså inte storleken. Det som gäller för att få den i exakt storlek är "Crimson prefix", men då kommer varje kopia att kosta nästan 40:-...

Och hur mycket tar tryckeriet?

Per.

inte om du lägger in den vita ramen på ditt kort innan du skickar in det...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar