Annons

Framkalla som proffsen?

Produkter
(logga in för att koppla)

Anettski

Aktiv medlem
Brukar kolla i skyltfönster hos fotobutiker/studiofotografer för inspiration för porträttfoto då jag ibland leker studiofotograf. Är det någon här som vet om man som privatperson kan beställa förstoringar på liknande fotopapper som studiofotografer brukar använda. Papperet är inte blankt eller matt, har viss struktur och är finare än "vanligt" fotopapper. Hoppas ni förstår hur jag menar.

Tacksam för tips! :)

Hälsningar Anette

Semi-glossy

Finns mittemellan som du kanske är ute efter. Testade sådant papper själv i veckan, efter ha kört matt eller blankt bara. Skrev dock ut själv. Vet inte var man beställer, kanske Crimson prefix.

Brukar kolla i skyltfönster hos fotobutiker/studiofotografer för inspiration för porträttfoto då jag ibland leker studiofotograf. Är det någon här som vet om man som privatperson kan beställa förstoringar på liknande fotopapper som studiofotografer brukar använda. Papperet är inte blankt eller matt, har viss struktur och är finare än "vanligt" fotopapper. Hoppas ni förstår hur jag menar.

Tacksam för tips! :)

Hälsningar Anette

Jag kan egentligen ingenting om olika typer av papper och dess egenskaper men däremot vet jag att Crimson leverera väldigt fina printar. Kan inte de ordna det du vill ha så vet jag inte om något kan det.

Jag kan egentligen ingenting om olika typer av papper och dess egenskaper men däremot vet jag att Crimson leverera väldigt fina printar. Kan inte de ordna det du vill ha så vet jag inte om något kan det.
Fördelen med att printa själv är att det finns en uppsjö med exklusiva papperssorter att välja bland. Crimson har i stort sett bara matta och blanka papper av en kvalitet och de kan inte mäta sig med valmöjligheterna du får om du printar själv.

Fördelen med att printa själv är att det finns en uppsjö med exklusiva papperssorter att välja bland. Crimson har i stort sett bara matta och blanka papper av en kvalitet och de kan inte mäta sig med valmöjligheterna du får om du printar själv.

Nu finns det ju flera leverantörer som skriver ut bilder på dessa exklusiva papper. Söker du på fine art printing ser du flera alternativ.

Nu finns det ju flera leverantörer som skriver ut bilder på dessa exklusiva papper. Söker du på fine art printing ser du flera alternativ.

Lite OT - Jag läste på din sida följande
Vårt senaste tillskott är Epsons nya 44″ skrivare, Stylus Pro 9900. Denna skrivare använder grönt och orange bläck utöver de vanliga färgerna, vilket ger ett mycket stort färgomfång. Faktiskt mer än dubbelt så stort som vanligt färgfotopapper (c-print).

Det får mig att tänka på Pantone HEXACHROME... Är det något liknande som Epson använder här? Var ju orange och grönt utöver CMYK. Var och tittade på ett tryckeri i Danmark som tryckte i Hexachrome (länge sedan nu) men det slog aldrig. Fanns ett verktyg för Photoshop som hette Hexwrench som separerade i sex kanaler.

/m

Lite OT - Jag läste på din sida följande

Det får mig att tänka på Pantone HEXACHROME... Är det något liknande som Epson använder här? Var ju orange och grönt utöver CMYK. Var och tittade på ett tryckeri i Danmark som tryckte i Hexachrome (länge sedan nu) men det slog aldrig. Fanns ett verktyg för Photoshop som hette Hexwrench som separerade i sex kanaler.

/m

Det är något mycket liknande. Genom att addera flera färger får man ett större omfång. Inte nog med det, dessutom får man en bättre hållbarhet, åtminstone om man använder dessa färger på rätt sätt. Den orange färgen har en betydligt större hållbarhet än den gula och om man då använder den för viktiga färger, som till exempel hudtoner, får man bilder som är betydligt mer ljusäkta.

http://www.luminous-landscape.com/essays/the_weakest_link.shtml

Mycket intressant länk det där...
När pantone tog fram sitt Hexachrome - fanns tanken på beständighet med i bilden eller var det bara ett sätt att utöka begränsningarna i färgrymden som CMYK gav?

Eftersom EPSON nu återupptagit orange och grön i sina skrivare - kommer vi då åter att få se ett verktyg i PS likt Hexwrench så att man får sexfärgsseparationer med sex kanaler i allt från paletten Kanaler till kurvvertyget? Eller måste man man gå den något knepigare vägen via flerkanals-bild?
Eller kör man direkt från adobeRGB till RIP:en som sköter resten?

/martin

Mycket intressant länk det där...
När pantone tog fram sitt Hexachrome - fanns tanken på beständighet med i bilden eller var det bara ett sätt att utöka begränsningarna i färgrymden som CMYK gav?
Vet ej, men misstänker att man inte tänkte på hållbarheten utan bara på den expanderade färgrymden. Även för ImagePrint kom detta som en överraskning ända till dess att vi skickade in några prover för att se vilken hållbarhet som man fick ut.

Eftersom EPSON nu återupptagit orange och grön i sina skrivare - kommer vi då åter att få se ett verktyg i PS likt Hexwrench så att man får sexfärgsseparationer med sex kanaler i allt från paletten Kanaler till kurvvertyget? Eller måste man man gå den något knepigare vägen via flerkanals-bild?
Eller kör man direkt från adobeRGB till RIP:en som sköter resten?

/martin
Man kör direkt ifrån Prophoto RGB eller Adobe RGB till rippen, som sedan sköter separationen till CcMmYKkkOG. Vill man adressera respektive kanal skulle man alltså inte klara sig med en 6 kanalers bild.

Stefan

Dvs flödet är samma som på våran 3880 - RIP:en gör jobbet med separationerna.
Har du fler bra länkar för självstudier så är det ju en lång julhelg i år:)
Tack för all info.
/martin

Dvs flödet är samma som på våran 3880 - RIP:en gör jobbet med separationerna.
Har du fler bra länkar för självstudier så är det ju en lång julhelg i år:)
Tack för all info.
/martin

Flödet är detsamma, men det skiljer sig i hållbarhet just genom att RIP:en använder så mycket orange som möjligt.

På min hemsida, under kursdokumentation hittar du en hel del http://www.profiler.nu/utbildning/kursdokumentation/

Men också på de sidor jag gjort i samband med min bok Digital Bild 4 finns ett antal filmer och pdf:er.
http://www.profiler.nu/digital-bild-40/filer-att-ta-hem/

Med vänliga hälsningar

Stefan

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto