ANNONS
Annons

Framkalla med en framkallningsmaskin?

Produkter
(logga in för att koppla)

Walle

Aktiv medlem
Jag har köpt på mig en JOBO Cpe-2+ framkallningsmaskin. Tanken är att jag ska börja framkalla mina svartvita mellanformatsneg själv, istället för att lämna till crimson.

Hur använder man en sån maskin? Hur laddar man filmen? Vad ska man tänka på? Vad bör man göra/inte göra? Tips önskas :)

Jobomaskinerna är ju "vanliga" framkallningsdosor men att du har hjälp med agitering och temperering.
Du laddar filmerna på spiraler och ned i dosan (precis som en paterson eller andra dosor mao).

Beroende på om du har en med hiss så avgör det hur kemihanteringen fungerar. Hiss tycker jag är smidigt.
Jämfört med en vanlig handskakad framkallning är Jobosystemet mera kemisnålt eftersom du inte använder mera än en liter framkallare i stöten.

Akiteringen blir lite annorlunda än med handskakad burk och beroende på framkallare kan du får se upp med antalet filmer i dosan om du hör till dem som använder utspädda lösningar av soppan exvis D76 1:1 eftersom det då kan gå att få i fler filmer i dosan än vad framkallaren orkar med.

Kolla att maskinen tempererar rätt.
När du inte använder den så bör du försöka få ut allt vatten ur den.

den har hiss. Jag kommer nog behöva gå någon liten kurs för att lära mig hantera den bara :D Var länge sen jag framkallade manuellt, har absolut noll koll på tider och temperaturer och spädningar och sånt...men det kommer nog.

Vad har du för erfarenheter av framkallare?
Du kan ju titta på din tidigare favoritframkallare och se vad det står för tider för "rotating-tube processor". Dessa tider har du sedan som utgångsläge för din framkallning.

Att använda maskinen är ingen magi. Titta på manualen som dykhjelm tipsade dig om så tror jag resten löser sig.

Jag har egentligen inga erfarenheter alls. Så ni får gärna rekommendera :)

Det är främst Tri-X (120) som kommer framkallas med den.

När man väl har fått in filmen i tuben, och monterat den på maskinen, kan man tända upp då? Eller måste arbetet ske i mörker?

Snälla, läs bruksanvisningen allt står där.

Ex v.
"Verify that all film has been loaded onto reels, the reels are all placed in the tank and the tank lid is secure. If all the film is in the sealed tank, you may turn on the lights. The rest of the processing procedure may be done in the light."

När väl filmen är i tuben så är det bara att tända. Precis som med en vanlig framkallningsdosa.

Framkallare:
Jag använder XTol och är nöjd men det finns eller har funnits lite problem med XTol och plötslig död.
Klassikern D76 borde hålla bra men är bökigare att blanda till än XTol tycker jag.

Walle skrev:
.......har absolut noll koll på tider och temperaturer och spädningar och sånt...men det kommer nog.
Värt att bokmärka kanske? http://www.digitaltruth.com/devchart.html

Bästa rikttiderna på webben tror jag, men det kan alltid vara lönt med testsnuttar iaf. Jag har tider för de flesta pressningar och spädningar (mer och mindre knepiga) med Tri-x i HC110 och Rodinal. Har oftast hittat dem genom att testa och oftast med aningen förlängning mot digitaltruths tider.

En viktig sak Christoffer:
Se till att ha badet uppfyllt med vatten innan du sätter på värmen annars bränner du värmeelementen i den.

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.