Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Framkalla Kodak Ektar!

Produkter
(logga in för att koppla)
När du framkallat en rulle kan du väl berätta och visa hur det gick. Vore intresant att se.
MVH David.

Hejsan!

Ska prova på att framkalla en kodak Ektarrulle hade jag tänkt, har några funderingar bara som nån erfaren kanske har svar på.

Vilken temperatur bör jag ha, och hur lång är framkallningstiden?

Prövade framkalla en Kodak Gold rulle ikväll,med bilder från den precis färdigställda hålkameran jag och min kamrat gjort i projektarbetet. Gör 2 kameror, varav vi testade framkalla en Ektar-rulle från den andra kameran hos kodak för nårra veckor sen.

Bilderna är absolut jämförbara med dom vi fick från kodak, utan undantag. Och efter att ha papperskopierat ett antal av bilderna och låtit dom torka till, är både jag och min kamrat oehört nöjda. Ska ta o lägga upp nån bild när ja andan faller på att jag scannar in dom.

De va bara att vara nogrann med temperaturen o följa instruktionerna så gick de bara fint :)

Jag kan tipsa om att jag tyckte det blev bättre och lättare att framkalla C41 i Tetenals kit när jag körde på 30°C och längre tid. Det finns instruktioner för det i manualen till kittet.

Jag körde nyss 4 st 4x5tums 160NC i en Combi-plan dosa och resultatet är klart godkänt. Jag framkallar i köket och har ett vattenbad på ca 36°C i diskhon. Temperaturen på framkallaren var 30°C när den gick i och 30°C när den gick ut.

I en combi-plandosa är inte kontinuerlig agitation så lätt, jag körde på vanlig 10 sek per minut.

Det ska nämnas att jag inte fotograferar färgkritiska saker, typ reproduktioner av tavlor eller nåt, så det spelar ingen större roll om det är "fel" färger. Vill jag ha "rätt" färger så kör jag digitalt.

aa såg de i instruktionerna (kör me Teternal) att man kunde köra 30c om 38c gav för ojämna resultat. Har framkallat 3 rullar nu, 1 gold o 2 ektar, har blivit bra tycker jag. Kan testa 30c för skojs skull nästa rulle :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar