Annons

Framkalla i Kaffe

Produkter
(logga in för att koppla)

Coachbo

Medlem
Har hört lite här och där att det går att framkalla film i kaffe/c-vitamin/målarsoda och jag undrar nu om det finns nån som har gjort det här. Jag har aldrig framkallat film tidigare och tänkte det skulle bli skoj att framkalla till helgen då jag har tillgång till mörkrum, men inga kemikalier (inte pengar att köpa kemikalier för den delen heller). Funkar det att framkalla både svartvit och färgfilm i den lösningen?
 
Fungerar säkert utomordentligt!! Själv har jag hört att framkallning i beer, d.v.s öl skall ge ett fantastiskt resultat. Kanske prova med Lapin Kulta 5.2% som enligt sägnen skall ge en fantastiskt fin svärta och gråskala. Ok, kanske litet dyrare än kaffe men i alla fall värt ett försök inom kreativitetens och konstnärlighetens skala.
 
Tycker det låter lite synd på kaffe, jag... för att inte nämna öl. Det torde väl vara syra som framkallar bilden (Minns jag rätt, visst är det så att framkallningen sker genom att den vita beläggningen på pappret oxideras...?). Har lite hemgjord gammal glögg i kylen sen i julas (glögg är ju äckligt, så det blir lätt över)... Man kanske skulle ordna nåt slags brat-framkallning där man skakar loss en magnubutelj över negativen... Annars kanske det funkar med vanlig utspädd ättika eller vinäger?

/peter
 
Jag har precis i veckan testat att framkalla min första rulle i Caffenol-C, och jag måste säga att det fungerade väldigt bra.

Använde receptet från den här sidan:
http://janber.blogspot.com/2009/06/att-framkalla-film-i-kaffe-och-c.html

Hade även samma film (Fomapan 400) så jag behövde inte testa mig fram för att få framkallningstiden heller.

Tyvärr så behöver du ju köpa lite kemikalier ändå, det finns inget bra substitut för att fixera filmen vad jag vet. Har sökt, men vad jag sett så är det nog bäst att använda riktig fix.
Men om du kan ordna lite fix så är det absolut möjligt att framkalla i Kaffe, jag kommer själv fortsätta experimentera med denna metod.
Vad jag sett ska det även gå bra framkalla papperkopiorna i denna lösning.


Har hört lite här och där att det går att framkalla film i kaffe/c-vitamin/målarsoda och jag undrar nu om det finns nån som har gjort det här. Jag har aldrig framkallat film tidigare och tänkte det skulle bli skoj att framkalla till helgen då jag har tillgång till mörkrum, men inga kemikalier (inte pengar att köpa kemikalier för den delen heller). Funkar det att framkalla både svartvit och färgfilm i den lösningen?
 
Tycker det låter lite synd på kaffe, jag... för att inte nämna öl. Det torde väl vara syra som framkallar bilden (Minns jag rätt, visst är det så att framkallningen sker genom att den vita beläggningen på pappret oxideras...?). Har lite hemgjord gammal glögg i kylen sen i julas (glögg är ju äckligt, så det blir lätt över)... Man kanske skulle ordna nåt slags brat-framkallning där man skakar loss en magnubutelj över negativen... Annars kanske det funkar med vanlig utspädd ättika eller vinäger?

/peter

Edit. Goddag! -Yxskaft... Missade att det rörde sig om framkallning av själva filmen...
 
Urin utspätt 1+1 och framkallningstid 2½ timme fungerar bra med film. Lite kornigt men rätt schysst ändå. Har sett bilderna, men sidan finns inte längre på nätet, så jag kan tyvärr inte länka. Måste vara den billigaste framkallaren.
 
Urin utspätt 1+1 och framkallningstid 2½ timme fungerar bra med film. Lite kornigt men rätt schysst ändå. Har sett bilderna, men sidan finns inte längre på nätet, så jag kan tyvärr inte länka. Måste vara den billigaste framkallaren.

Det här måste ju vara ett betydligt bättre sätt att angripa problemet, man får både i sig kaffe/öl eller vad det nu kan vara och får filmen framkallad. :)
 
Lät kul det här! :)
Fastnade genast för iden med att framkalla filmen i öl. Någon som har tips på tider etc? Vore kul att prova på, menar jag!
Ska nog också prova på kaffeblandningen!

/Jona
 
Alla de andra härligheter som Kosken, Heiniken och dylikt kostar pengar och måste köpas. Jag tycker att urin vann i denna förslagskontext.Tillgången är ofattbart och om inte du kapabel att producera eget kan du alltid uppsöka offentliga toaletter, ladugårdar,reningsverk eller tappa ifrån rastade hundar i nästan alla gathörn. Eventuellt kan några gamla alkisar hjälpa till också istället att grisa ner överallt. :)

Obs glöm inte att ta med dig dosan men ladda den hemma! Och temperaturen är en viktig sak också.Det ska vara kring +20 celsius :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.