Annons

Framkalla hemma? Torka film?

Produkter
(logga in för att koppla)

phat

Aktiv medlem
Tjena!

Jag tänkte börja framkalla hemma. Och nu när jag har tänkt igenom det så har jag stött på ett problem.

Hur ska jag torka filmen utan att få damm på den?

Någon som har några tips om hur torkning skulle fungera? torktumlare?

..// Patrik Martin

Häng den i duschen eller över badkaret.
För mig torkar den på en timme (golvvärme) och problem med damm har jag aldrig haft med denna torkmetod.

Att framkalla på kvällen och låta den hänga över natten är ett bra sätt att låta den vara i fred.

Mikaels tips är en klassiker. Annars finns det olika typer av hemmabyggen som är baserade på gamla dammsugare, gamla hårtorkar eller varför inte på gamla sollampor. Tydligen finns det en speciell typ av salladstorkare i Tyskland som ska vara som gjorda för att torka film i (du hittar säkert mer info om det på tyska fotohemsidor). Dessutom lär det gå bra att torka sin film i mikrovågsugnen.

Jag är bortskämd med en riktig tork så jag återger bara vad jag har hört från andra. När det gäller mikrovågsugnen så är jag också lite orolig för silvret. Nåja... med tanke på Steinicks inlägg så måste jag prova när jag kommer hem ikväll. Jag återkommer med resultatet :)

Jag hänger filmen på muggen liksom Mikael.

Men jag brukar alltid fylla upp handfatet med kokhett vatten precis innan jag hänger in filmen. Det blir lite som en bastu därinne med hög luftfuktighet och jag hoppas att det hjälper till att binda lite damm. Temperaturen sjunker väl snabbt förvisso, men jag har väl en naiv förhoppning att dammet ligger still om det en gång fått ta del av lite fukt och man inte springer omkring inne på dass och rör upp det igen.

Efter nån timme brukar filmen vara torr men då har jag rätt hög temperatur på dass. Det går nån vattenledning under golvet. Men ofta försöker jag låta den hänga över natten för att inte dra med för mycket fukt in i plastfickorna.

Du behöver inte vara orolig för silvret, det smälter inte förrän vid 962°C. Det är gelatinet som är problemet. Om man värmer för mycket kan man få en permanent krympning som inte går att reversera. Gelatinet värmedenatureras helt enkelt.

Jag är inte orolig för silvrets smältpunkt. Det är bara det att jag inte är så pigg på att ha metallföremål i mikron. Som sagt... jag testar ikväll. Om ni ser ett stort svampmoln över skåne så är det för sent att ringa till brandkåren.

Det var faktiskt ett litet skämt, det där med smältpunkten. Större metallföremål är inte bra i mikrovågsugnen, de reflekterar mikrovågorna tillbaka till magnetronen och kan göra att den överhettas. Om filmen är våt när du lägger in den finns det tillräckligt mycket väteatomer som kan ta upp mikrovågorna. (gelatinet innehåller också mycket väte.)

Jag brukar för övrigt torka provbilder på fiberpapper i mikron, för att testa det som kallas "dry down". Det gäller att vara snabb.

Pej, jag vill se en bild av den hopskrynklade filmen när den komer ut ur mikron ;-)

Jag tycker ofta det oroas för mycket vad gäller torkning av film. Ha rent på toan och låt filmen hänga en stund så ordnar det sig.

Nu skall vi se. Ett fotopapper innehåller normalt cirka 2 gram silver per kvadratmeter och efter framkallning är ungefär en tredjedel kvar.
Film inehåller lite mer silver, kanske 3-5g så det går att räkna ut hur mycket rök det blir över Skåne efter kvällen.

Pej skrev:
Som sagt... jag testar ikväll. Om ni ser ett stort svampmoln över skåne så är det för sent att ringa till brandkåren.
Tja... jag tog en gammal skräpfilm som var klippt om sex blötlade den och drog den mellan fingrarna. Sedan mikrade jag filmen på svag effekt i en minut (filmen låg med blanka sidan mot ett papper). Det blev inget svampmoln och filmen krullade sig inte mer än att det gick att släta ut den. Däremot så kanske det är dumt att köra filmen oklippt i mikron. Nu är jag bokad resten av kvällen. Jag återkommer om det blir fler försök.

Denaturering (av proteiner) innebär att sekundärstrukturen (veckningen av proteinkedjan) ändras så att funktionen upphör. Ibland är processen reversibel och proteinerna kan renatureras igen. Det är ofta fallet när man ändrar pH-värdet. Värmedenaturering är för det mesta inte reversibel, när man har värmedenaturerat ett ägg (genom kokning) blir det inte flytande när det svalnar!

Är det någon skillnad, utöver vilka kemikalier man ska använda, när man framkallar dia? Eller är det bara att slänga i filmen i dosan, hälla i lite godtycklig vätska, shake a little och så är det klart?

Jerklaren skrev:
Är det någon skillnad, utöver vilka kemikalier man ska använda, när man framkallar dia? Eller är det bara att slänga i filmen i dosan, hälla i lite godtycklig vätska, shake a little och så är det klart?

Ja, det är skillnad: jag tar ut spiralerna när jag blandar drinkar!

Tack för förklaringen av denaturering, Steinick.

När vi ändå är inne på kemi (som Steinick verkar ha koll på) undrar jag om det finns någon risk med att använda för mycket vätmedel i samband med filmtorkningen. Skall erkänna att jag inte alltid är helnoga med doseringen.

F

Man ska följa doseringen av vätmedel. För lite gör ingen nytta, för mycket gör filmen klibbig och dammsamlande. Enklast doserar man med en injektionsspruta (utan kanyl!) eller en doseringsbägare från apoteket.

Jerklaren skrev:
Temperaturen är lite känsligare och framförallt lite högre när man framkallart dia & färgneg jämfört med s/v.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto