Annons

Framkalla foton, vad tänka på?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jenniferhej

Ny medlem
Hej, jag är superny inom foto och har inte PS eller LS än men har redigerat lite i appen lr och PS express.
Jag har förstått att det är bra att bilden har högt dpi/ppi men hur och var hittar jag den informationen om bilden. Det som jag lyckas se är tex jpg, 1616x1080, 474kb. Finns det något annat sätt att ta reda på dpi utan att man har PS?

Vad bör jag tänka på när jag ska framkalla bilder, tycker ni?

Tack!

Ett enklare sätt är att tänka 100 pixlar per cm som är samma som 254ppi. Dela dina pixlar i bilden med 100 och du kan då skriva ut i ungefär 15x10 med hög kvalitet. Oftast krävs inte så många pixlar per centimeter. De flesta motiv klarar betydligt lägre antal pixlar. Vill du skriva ut en A4 går det säkert bra om du inte ska trycka näsan mot utskriften. Betrakningsavståndet avgör hur många ppi du behöver. Eller motsvarande ppcm=pixlar per cm 😃

En digital bild har ingen ppi/dpi.
En digital bild är bara byggd av pixlar, inget annat.
Det är väldigt enkelt.
en bild med 10 000 x 5000 pixlar.Vill du printa den på ett papper med 10 x 5 tum så får du:
10 000 / 10 = 1000 ppi

För bilder du betraktar på en armslängds avstånd bör du nå 300 ppi.
jag hinner inte skriva mer just nu, men fråga på så kan jag utveckla texten ikväll.

Det finns en massa gamla tumregler som utgår från pixlar och punkter men gäller de verkligen rakt av idag när bilder interpolleras och skalas både upp och ner som regel och exv. dagens moderna skrivare i vissa fall har skrivarhuvuden som spottar ur sig punkter i åtminstone fem olika storlekar beroende på hur detaljerna i bilderna ser ut.

Det finns en massa gamla tumregler som utgår från pixlar och punkter men gäller de verkligen rakt av idag när bilder interpolleras och skalas både upp och ner som regel och exv. dagens moderna skrivare i vissa fall har skrivarhuvuden som spottar ur sig punkter i åtminstone fem olika storlekar beroende på hur detaljerna i bilderna ser ut.

Det är verkligen inga tydliga gränser men något sätt att ungefärligt bedöma om pixlarna räcker behövs nog fortfarande. Det ska helst vara lätt att räkna och komma ihåg också för de som sällan beställer eller skriver ut på papper. Just därför tycker jag 100 pixlar/cm är ett bra mått med tillräcklig marginal.

En utskrift i 25x20, ok då multiplicerar vi med 100. Filen bör då vara 2500x2000 pixlar ungefär om inte någon med lupp ska kunna klaga på dålig utskrift. Här finns dock mycket marginal neråt beroende av motiv och hur utskriften ska betraktas.

Skulle vara kul med en egen tråd i ämnet för det är en intressant frågeställning du har. Kanske är det dags med nya tumregler. Fram till dess kommer jag tipsa som ovan :).

Det viktigaste av allt när man framkallar (om du gör det på nätet, tex myfujifilm) är att stänga av all autokorrigering. Myfujifilms automatiska halshuggnings-beskärningar är inte nådiga, likadant med skärpa, trots att jag alltid stänger all auto-förbättringar så blir det allt lite för skarpt, överskärpnings-halos.. har därför börjat lägga på lite gaussian blur på alla bilder som ska in på framkallning.. Det löser problemet 😁

Om du skickar efter bilder från någon nättjänst (Myfujifilm, Crimson, osv) kan du testa att beställa en bild i flera varianter. Testa att lägga på mer eller mindre skärpa, att ha mer eller mindre färgmättnad osv. Det kostar mycket lite, och så ser du hur pappersbilderna verkligen kommer att se ut. "Bra på skärmen" och "bra på papper" är inte alls samma sak.

Kom bara ihåg att skriva på bilden vilken variant det är. Du har väl något textverktyg i ditt redigeringsprogram.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar