Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Framkalla digitala svart/vita bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

hans_david

Medlem
Hej.

Jag försökte hitta något inlägg om framkallning av svart/vita digitala foton, men gått bet. En fördel att framkalla svart/vit är att kortet inte bleknar lika fort som färgfoton så jag vill framkalla en del porträtt som jag har på datafiler till riktiga svart/vit kort (inte svart/vit på "färgframkallade" kort), helst via någon firma.

Är detta möjligt?

/Hans-David Alkenius

digitala labb kör alltid i färg, även de s/v bilderna. så helt s/v teknik kan du inte uppnå med digtalbilder via labb.
men de håller lika länge som dagens färgbilder, och det är ju rätt länge ändå. :)
och kör du s/v i läge rgb så kommer ju blekta färger förmodligen synas långt senare än om det hade varit färg. *gissar*

Blir resultatet bra?

Om man framkallar en svart/vit bild som exempelvis den jag har i mitt album som en färgbild blir resultatet bra eller skiljer det avsevärt mot vilket resultat man skulle fått om man framkallade en svart/vit film?

/Johan

om du använder labbets färgprofil så blir bilden helt s/v och utan färgstick.

du bör först kolla in hur filmens och s/v fotopappers gråskalor fungerar och sedan "översätta" färgbilden med channelmixern i ps.
man bör inte ta bort färgerna genom att konvertera direkt till gråskala, eller dra ner färgerna till noll, för s/v film behandlar färgerna lite annorlunda än färgfilm (och digital dito).
en direkt konvertering leder till för ljus gråskala på bl.a. röda och magenta detaljer. det är det du justerar med channelmixern.
sen kan du justera kontrasterna ytterligare efteråt, med nivåer.

att plåta s/v direkt i kameran (om den har sådana funktioner) rekomenderas inte gärna, eftersom man tappar kontrollen över hur gråskalorna blir. vill man efterlikna film så är det alltså än så länge ps som gäller.

*Har du ett S/V labb så kan du juh annars använda en digitalprojektior för att belysa fotopappret, kvaliten blir inte underbar men du får juh iallafall 100% orginal S/V pappersbilder....
MVH Jago!!!

Estethia skrev:
om du använder labbets färgprofil så blir bilden helt s/v och utan färgstick.
...Klipp...

Detta är viktigare än många tror, dessutom är det viktigt att din skärm är ordentligt kallibrerad, gärna med hårdvarukallibrering om du har möjlighet till detta.
Är inte skärmen kallibrerad så lurar du dig själv att bilden är bättre (eller sämre) än den egentligen är.

Förhandsgranska ALLTID bilden med labbets färgprofil innan du lämnar in bildfilen för kopiering.

ANNONS