Annons

Framkalla C41 som svartvitt

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har som mest köpt material för 250:- på en gång, och det var inkl. frakt. Jag är projektanställd och hänger löst, så jag söker mig alltid till billiga lösningar. =)

Kör på ebay.co.uk, tradera eller blocket. har plockat upp papper, kemi och pryttlar gratis ett antal gånger. Utgången film, papper och kemi brukar också vara näst intill gratis och funkar helt okej. Förstorar just nu på papper som gick ut 85. Ser ingen skillnad på dem och de som går ut 2010.

Den mest ekonomiska framkallaren du kan köpa är diafine, håller i år och bara fortsätter och fortsätter. Jag köpte min från fotohuis.nl eller nåt sånt. Helt underbar, knappt någon agitation och korta bestämda tider.

Kör på ebay.co.uk, tradera eller blocket. har plockat upp papper, kemi och pryttlar gratis ett antal gånger. Utgången film, papper och kemi brukar också vara näst intill gratis och funkar helt okej. Förstorar just nu på papper som gick ut 85. Ser ingen skillnad på dem och de som går ut 2010.

Den mest ekonomiska framkallaren du kan köpa är diafine, håller i år och bara fortsätter och fortsätter. Jag köpte min från fotohuis.nl eller nåt sånt. Helt underbar, knappt någon agitation och korta bestämda tider.

Mja, jag brukar åka på tradera samt kringliggande inrättningar som vill bli av med kemi.

Rodinal

Framkallade en rulle Kodak Gold 200 i 12 minuter i Rodinal. Fixerade 3 gånger längre tid än jag brukar köra med tmax filmer.

Här är resultatet

Bilagor

• 20090814_SV_001.jpg
    20090814_SV_001.jpg
    30.6 KB · Visningar: 142
Framkallade en rulle Kodak Gold 200 i 12 minuter i Rodinal. Fixerade 3 gånger längre tid än jag brukar köra med tmax filmer.

Här är resultatet

Hej Fredrik!
Härlig bild,en glad "världsmedborgare" på upptäckarfärd -"Detta klara jag också". Nå väl, du skriver "Fixerade 3 gånger längre tid än jag brukar köra med tmax filmer." Har du lust och avslöja detta "recept" ?

Hej Fredrik!
Härlig bild,en glad "världsmedborgare" på upptäckarfärd -"Detta klara jag också". Nå väl, du skriver "Fixerade 3 gånger längre tid än jag brukar köra med tmax filmer." Har du lust och avslöja detta "recept" ?

Provade att göra klarnings testet med färgfilmen men inget hände så jag tänkte att jag fixerar lite längre än jag brukar. Kör 2 fix metoden så jag tog mitt första fix och körde i typ 5 minuter i 25 grader (Ilford Rapid fixer). Det var test så jag orkade inte kyla ner fixen till 20 grader. Kasserade fixet efter jag hade använt det.

Fixering heter väl blekfix på C41 processen och där kör man i 38 grader och kan även tänka mig att dom använder lite starkare kemi för det går i maskiner jämfört med SV som ofta körs manuellt av privatpersoner.

Negativet är rätt brunt men min scanner (Epson 4990 + senaste epson scan) fixade det...

Min lilla dotter fotograferar jag rätt ofta och mest blir det analogt. Kör även lite Kodachrome för den har så bra lagrings egenskaper. Som man märker i bekantskaps kretsen så är det rätt många som inte gör backup på sina bilder så längre fram så kommer många inte ha några bilder från sin barndom...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar