Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Från svartvita negativ till cs3!

Produkter
(logga in för att koppla)

Birdland

Aktiv medlem
Hej! Fotade för 20-15 år sedan nästa bara svartvitt. På mitt äldsta barn har jag åtskilliga svartvita bilder från mörkrumstiden. När sedan min son kom som fortsatte jag fota men hann inte med att kopiera bilderna. Nu hittade jag negativen som jag framkallat och tänkte försöka göra lite svartvita kopior med hjälp av cs3 istället för mörkrum.
Jag undrar därför om det inte finns någon som fotat av sv negativ vid ljusbord med macroobjektiv i raw och sedan överfört bilderna till cs3. Väl i cs 3 gjort om dem till vanliga positiva svartvit bilder.
Provade lite ikväll men på ett dåligt ljusbord. Väl i cs3 bridge sänkte jag färgtempraturen något och sedan öppnade jag dem i cs3.
Där inverterade jag bilden och använde sedan channelmixer för att gör dem bättre. Det blev halvbra kan jag säga och undrar därför om någon har någon bättre ide hur man skall lyckas med detta.

Birdland
 
Jag såg att expert fromholtz i Linköping scannade in för 2.50:-/st om du hade fler än 100st. Finns säkert fler expert butiker som har samma erbjudande.

Resultatet? Ingen aning, men det finns ju alltid nån att skälla på om det blir dåligt ;)
 
Jag har en ganska medelmåttig scanner och får med den filer på upp till ca 25 miljoner pixels när jag scannar. Bilderna duger till utskrifter i A4 och ska jag göra större vore nog en bättre scanner att föredra.

Nu vet jag inte vilken kamera du använder att fota av neggen med, men när jag fotar av mina mot ljusbord som du, så duger det bara att titta på för kommande arbeten i mörkrummet.

Skulle tro att du behöver scanna in dom.
 
Tackar alla för svaren!

Kul att det finns så många som redan testat och vet vad som är bäst.
Det blir nog till att låna en scanner och köra på det viset även och det kanske fungerar hyfsat med negativhållare och bälg.

Tack så mycket!
Birdland
 
scannar man på en vanlig skannder??

Det går tyvärr inte att scanna negativ från en "vanlig" scanner. Jag har prövat en gång och det blev bara skräp. Bäst är en riktig film- och diascanner, men det finns ju flera flatbäddar som klarar film och dia också. Kolla på scandinavianphoto.se.
 
Det går tyvärr inte att scanna negativ från en "vanlig" scanner. Jag har prövat en gång och det blev bara skräp. Bäst är en riktig film- och diascanner, men det finns ju flera flatbäddar som klarar film och dia också. Kolla på scandinavianphoto.se.

Vilken är skillnaden mellan en flatbädd och en vanlig skanner?
 
Vilken är skillnaden mellan en flatbädd och en vanlig skanner?

Kanske jag uttryckte mig lie luddigt, där. Vad jag menar med "vanlig" scanner, är en flatbäddsscanner. Men bland sådana finns det ju de som klarar att scanna dior och negativ och det finns de som inte gör det. Den jag hade en gång, klarade inte negativ eller dior.
Men jag kan inte tänka mig att det kan bli särskilt bra resultat av att fotografera av negativen eller diorna mot ett ljusbord. Det låter i alla fall för mig som en omväg. Fast å andra sidan har jag aldrig prövat...
 
Men jag kan inte tänka mig att det kan bli särskilt bra resultat av att fotografera av negativen eller diorna mot ett ljusbord. Det låter i alla fall för mig som en omväg. Fast å andra sidan har jag aldrig prövat...

Visst kan det vara lite omständigt, men jag tyckte att jag fick bättre resultat än med en Minolta Dualscan III vilket är en dedicerad film/dia-scanner med några år på nacken. Framför allt var det svårt att få med hela tonomfånget. Man skulle nog kunna testa HDR-metoden med flera inscanningar i scannern och få ett bättre resultat. Jag har för mig att vissa filmscanners automatiskt gör flera exponeringar på för att få ett bättre reslutat så det problemet kanske är borta.

Hur som helst så kostar en bra filmscanner en bra slant, så om man redan har ett macro och ett ljusbord så är det ju bara att testa.

Har man många negativ så vinner nog filmscannern i slutänden.

//Lars
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.