Annons

från scannern och upp på väggen

Produkter
(logga in för att koppla)

Peter_H

Aktiv medlem
Hejsan

Scannern har kommit och går varm vid datorn. Nu undrar jag om någon kan tipsa mig om vilken storlek bilden bör ha om slutresultatet ska vara 40*50 samt 50*70. Den bör ju bli skarp och fin liksom. Jag tänkte sen skicka den till Colormailer för utskrift.

Peter

För att få en kvalité på dina bilder som är så fotografisk (lik traditionella kopior från film) som möjligt bör bildernas upplösning ligga på minst 300ppi. Men man kan naturligtvis använda lägre upplösning, det handlar mycket om vilka krav man ställer. Själv har jag skrivit ut A3 bilder i 200ppi och fått acceptabelt, ja till och med bra, resultat.

Som jämförelse kan du tänka på att en dagstidning använder ungefär 150ppi och en finare månadstidning som kör med blankt (bestruket) papper kör på 300 - 600ppi.

Bildens filstorlek beror mycket på bildens karaktär. Monokroma bilder (svartvita bilder och bilder som har en enhetlig färgton) blir mindre än bilder med många färger.

Skulle kunna tänka mig att en genomsnittlig färgbild på ca 40x50cm som håller upplösningen 300ppi hamnar på en 160 Mb i ett okomprimerande format som TIFF.

/Joakim

Jag tycker man kan göra det lite enkelt för sig själv och tänka så här. Som föregående inlägg säger så brukar man säga att en bild i fotokvalitet ska har 300 dpi upplösning. Om man minskar sitt krav något (fortfarande alldeles utmärkt kvalitet enligt min uppfattning) så kan man gå ner till 250 dpi. Efter som en tum är ca 2,5 cm så blir det på "svenska" 100 dpcm = dots per cm = punkter per centimeter,

En bild i storlek 40 x 50 cm behöver då alltså vara 4000 x 5000 pixlar (eller 9 Mpixel).

Om man har en skanner med t ex 2700 dpi och skannar ett 24x36 negativ så blir det ju ca 2700x4000 pixlar och det ger alltså möjlighet till en bild på 27x40 cm.

Thomas

PS

Det enkla som jag nämnde förtst skulle alltså vara att med 250 dpi så kan man dela med 100. Alltså en bild med t ex 2000x3000 pixlar (typiskt digitalkamera med 6MP) ger alltså en bild på 20 x 30 cm

ppi och dpi inte samma sak

Vill bara påpeka skillnaden mellan ppi och dpi eftersom det är en viktig skillnad.

Ppi står för "pixels per inch" och definierar bildens upplösning i längdtum. Och det är ppi som är det viktiga när det kommer till själva bildens utskriftskvalité.

Dpi står för "dots per inch" och definierar skrivare och sättares utskriftsupplösning i punkter per längdtum.

/Joakim

Precis.

Det blev en liten mix av varje i mitt inlägg ovan. Om man skriver ut själv på en bläckstråleskrivare med 7 färger (6 i bläckpatronerna och en= papprets vita) så bör väl skrivarens dpi vara inställt på ca 4-5 gånger bildens ppi.

Thomas

--------------------------------------------
Skulle kunna tänka mig att en genomsnittlig färgbild på ca 40x50cm som håller upplösningen 300ppi hamnar på en 160 Mb i ett okomprimerande format som TIFF.

/Joakim
--------------------------------------------

Jag har för mig att Colormailer ansåg att bilden (50*70) skulle skickas i JPG-format och med 200dpi
och 3500*2800 px. Kan det vara rimligt?

Jag är tyvärr lite osäker på px-storleken men 200dpi/JPG var formatet de ansåg att den skulle skickas i.

Peter

Då är det bara att göra det.

Ställ in upplösningen på 200 ppi och spara bilden som Jpeg med minsta möjliga komprimering. Och filstorleken blir det den blir helt enkelt.

/Joakim

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar