ANNONS
Annons

Från PC till MAC

Produkter
(logga in för att koppla)

widan

Medlem
Hej på er. Jag behöver hjälp från någon som vet, inte bara tycker till eller spekulerar. Jag skall byta från PC till MAC. Till saken hör att jag har ca 50.000 bilder i RAW på olika hårddiskar, dessa har jag katalogiserat i Lightroom II som jag har på PCn. Vad jag förstår så kan jag lägga mitt Lightroom på den nya MACen men nu till frågan.

Kommer jag att få problem att komma åt mina bilder som sparats med hjälp av PC och Lightroom med den nya MACen?

Om i så fall vad gör jag för att få minst möjligt med extra jobb och bäst funktion?

Risken är rätt stor i vart fall eftersom LR inte är en riktig databas utan måste ligga på den dator den körs i från. Därmed är det ju olika filsystem och operativsystem. Men prova att kopiera över till MAC och se om det går att öppna. Annars är det bara att börja om.

/Maverick

Risken är rätt stor i vart fall eftersom LR inte är en riktig databas utan måste ligga på den dator den körs i från. Därmed är det ju olika filsystem och operativsystem. Men prova att kopiera över till MAC och se om det går att öppna. Annars är det bara att börja om.

/Maverick

Tack Fredrik. Men om jag struntar i Lightroom. Kan jag läsa RAW filer på mina externa hårddiskar som sparats med PC, och öppna dem med MACen? eller är det olika språk?

Det enklaste är att från MAC mappa upp PC som en disk och sedan kopiera/flytta bilderna till de ställen du vill ha dem på Mac'en. Är det USB diskar så skulle jag flytta filerna temporärt och sedan foramtera om filsystemet på USB disken till Mac format.

Mac klarar att läsa NTFS/FAT32/FAT så det skall inte vara några problem att läsa. Skriva tillbaka till dessa filsystem är en annan sak från Mac.

Om du får till samma strukturer på mappar så slipper du skapa om eller exportera katalogen från LR (innefattar att du kopierar även previews och db katalogen)

/Peter

Det är inga som helst problem att bara läsa filerna. Inte skriva heller vad jag vet. Jag har en blandad miljö med både PC och MAC och så har jag en stor nätverksdisk där bilderna ligger. Aldrig stött på problem. I OS X kan man ju numera välja om man vill köra NTFS så de har väl löst det där numera.

Det som brukar kunna bli lite knas ibland är svenska tecken i metadatat på filerna. Men det är ett rätt litet problem i det stora hela.

Mvh
Maverick

Det är inga som helst problem att bara läsa filerna. Inte skriva heller vad jag vet. Jag har en blandad miljö med både PC och MAC och så har jag en stor nätverksdisk där bilderna ligger. Aldrig stött på problem. I OS X kan man ju numera välja om man vill köra NTFS så de har väl löst det där numera.

Det som brukar kunna bli lite knas ibland är svenska tecken i metadatat på filerna. Men det är ett rätt litet problem i det stora hela.

Mvh
Maverick

Stort tack för er hjälp.
/M

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar