Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Från New York blev inte mycket billigare.

Produkter
(logga in för att koppla)

Hängbjörk

Aktiv medlem
Hej

Tänkte bara berätta det som ni garvade redan vet men som kanske kan vara bra om det finns fler nybörjare som jag - att det går fort men blir inte mycket billigare än att köpa i Sverige.

Beställde en Nikon-blixt SB-600 från B & H söndagen den 18 dec och den kom i dag torsdagen den 22 på eftermiddagen. (Då tog det en dag extra för dem att kolla fotona av mitt kreditkort och kontakta min bank, tror jag också.)

Bara frakten drog $40 så att blixten med frakt kostade
SEK 1674

Sedan ringde UPS och ville ha SEK 621 i "införselavgift" (vill jag minnas att hon sa), det är väl tull och lite annat.

Det blir totalt 2295 kronor, när ett par stora postorderföretag i Sverige tar 2495 respektive 2795 kronor. Av dem får man också garanti i Sverige medan min blixt var billigaste alternativet och Grey Market och bara har ett år hemma hos B & H.

Tur att det är en Nikon så att den håller, eller hur? :)

Fride
 
Nej, det gäller ju att kolla upp den totala kostnaden innan man beställer. Att dessutom beställa bara en sak gör ju att frakten blir av större betydelse. Däremot kan man ju handla, kanske av den anledningen att den finns i lager och att man har den i handen tre dagar senare.

1 USD efter avgifter kostar ungefär 10.70 med dagens kurs.

Eftersom den svenska kronan har tappat med över kronan sedan lägsta notering 2005, så kommer importen att minska. Det är ju om man har bråttom som det är bra. Det är ju inte dyrare ivf.
 
Om man köper lite dyrare prylar så kan det löna sig att åka över och tar lite vid sidan av. Det är väll framför allt optik som man kan spara pengar på. Elektriska saker är sällan billigare om man skall betala alla avgifter.
 
Ja, fast tyvärr så har kronans fall tagit död på förtjänsten.. Ett 300/2.8L IS kostar 41730:- utan frakt från B&H. Man köper det från zebra media för 41700:- Fördelen med B&H är att man med stor sannolikhet har gluggen i handen senast tre dagar senare.
 
Bangkok är ett bra alternativ nu när många åker på semester till Thailand. Jag gav drygt 29.000 kr för ett 300/2,8 IS och 47.000 kr för ett 500/4 IS där.
 
Lars Johnsson skrev:
Bangkok är ett bra alternativ nu när många åker på semester till Thailand. Jag gav drygt 29.000 kr för ett 300/2,8 IS och 47.000 kr för ett 500/4 IS där.

Jaja.. men då snackar vi utan tull och moms.....?
 
Jag köpte en vinkelsökare från B&H för några månader sedan. Det blev ungefär samma totalpris som det skulle blivit här, om någon kunnat leverera den i Sverige...

Ska man köpa riktigt dyra saker lönar det sig nog att åka till NY och smuggla hem prylarna, men det är givetvis inget jag rekommenderar ;)
 
Jag har tidigare jobbat just med import på ett av de stora fraktbolagen och kan bara säga att det är väldigt vanligt att privatpersoner blir chockade av summan när de beställer från icke EU-länder.
Det finns lite knep att ta till men tullen är inte korkade, så det händer tom att de öppnar paketen och kollar innehållet.
Några knep att delge? Nä, det hoppar jag nog här på forumet. Men att låta någon ta med det som ändå är i det landet eller själv köpa på semestern funkar ju. Som extra säkerhet kan man ju hoppa att ha kvar prylarna i originalkartongen, om man är lite nojig dvs.
 
Man skall inte heller ha kvar orginalkvitton i plånboken eller i packning. Det första de fragar efter är plånboken och där kollar de alla kvitton, något dyrt och de letar som tokar i packningen.
 
På den tiden vinkelsökaren kostade 2700 i sverige betalade jag väl 1300 från BH, sparade även över 30% mot nypris på objektiv såsom 28-135. Senast nu så beställde jag Spyder 2 Pro Studio för 1300kr, momsat, tullat och klart. klar skillnad mot de över 2000+ den kostar här i sverige. Andra saker blir dyrare från USA. Men man får leta fram guldkornen.
 
Visst kan man tjäna en slant, men man bör ha i åtanke att summan inte bara är priset och frakt.
Om jag inte minns fel så är det ingen tull och moms på mjukvara. Så där kan man göra klipp.
 
Fördelen med att köpa från B&H är ju först och främst att dom har stort utbud samt oftast har prylarna på lager, och att dom levererar snabbt.
 
Zoso skrev:
Fördelen med att köpa från B&H är ju först och främst att dom har stort utbud samt oftast har prylarna på lager, och att dom levererar snabbt.

Har du någon länk till B&H, skulle vilja titta lite om de har något jag inte bara vill ha utan har råd med :)
 
Anteman skrev:
Om jag inte minns fel så är det ingen tull och moms på mjukvara.
Du minns nog fel. Möjligen är det ingen tull men den betydande summan är ju ändå svensk moms som alltid tillkommer på import från icke-EU-land.
Har du någon länk till B&H, skulle vilja titta lite om de har något jag inte bara vill ha utan har råd med :)
Google är din bäste vän:
http://www.bhphotovideo.com/
 
Du har så rätt. Undrar om de ändrat detta sedan förr.
Svar från importavdelningen på TNT:

dataprogram tullfritt men moms på HELA värdet.
objektiv 3.2%-3.7% tull beroende på vad för slags objektiv
Digi kamera 4.2% tull

Ifall någon undrar... :)

(bättre köpa prog. med direktnedladdning från hemsidan)
 
Är intresserad av ett Canon EF 70-200/2,8 LS USM. Såg att du sparar nästa 6000:- att handla det på B&H jämfört med hemma. Jag har en kompis som åker till NY c:a en gång i månaden och som erbjuder sig att ta hem ett sådant.

Hur funkar det med garanti? Finns det någon "världsgaranti?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.