Annons

Från negativ till datorn

Produkter
(logga in för att koppla)

snaxalig

Aktiv medlem
Jag har omkring 100-120 färgnegativ som jag vill överföra till datorn. Hur gör jag för att enklast, snabbast och billigast föra över dessa bilder från vanliga färgnegativ till digitala bilder? De är redan framkallade...

Jag har ingen scanner, utan tänker mig väl att be något fotolab om hjälp. Men vilket lab ska jag kontakta som uppfyller kriterierna snabbt och billigt?

Just det, om det finns något lämpligt lab här i Stockholm så åker jag gärna dit med negativen. Annars får jag väl posta dom någonstans. Hjälp!

Jag kollade med Odenlab som vill ha 25 kr/bild för 6MB-inscanningar. Det blir ju två och ett halv tusen för 100 bilder! Suck...

25kr/bild tycker jag lät ganska billigt faktiskt. Billigare tror jag inte du kommer undan om du anlitar någon proffesionellt. Alternativet är väl att uppsöka nån polare med skanningsmöjligheter eller att köpa en billig skanner och göra det själv. Det är dock ett ganska drygt jobb att skanna filmer.

Om du köper en scanner är det nog inte så svårt att få den sålt efter att ha scannat bilderna. Totalt borde kostnaden bil lägre än att lämna bort negativen. Däremot kanske kvaliteten inte blir lika bra men åtminstone duglig. Titta inte bara på dia-scannrar utan också på flatbäddsscannrar som kan ge ok resultat till ett lägra pris.

mvh

Johnnie

Jo, det kanske får bli en egen scanner i alla fall. Fast jag har hittills inte sett något behov av en...

Jag lämnade in ett negativ till Odenlab igår och får den idag i 25MB för 75 kr. Det är ett helt okej pris när det gäller en enskild scanning. Men jag har ju över 100 bilder som jag vill överföra till datorn! Suck...

När jag nu återigen letade så fann jag i och för sig en firma - Fotolabo - som scannar in från negativ till digitalt för bara 95 öre per ruta. Oslagbart pris, men så blir kvaliten heller inte mer än ca 1,5MB.

Jag tar tacksamt emot tips om du vet något alternativ som är billigare än Odenlab och bättre kvalitet än Fotolabo. Och mindre krångligt än egen scanner

:))

Billigt, snabbt och - bra?

Nu har jag fått kontakt med en firma i Malmö - Korthuset, www.korthuset.se - som lovar att scanna in mina 120 negativ till digitalt för 250 kr med 2000x3000 pixlar och skicka dom till mig på cd-skiva. Låter ju helt suveränt. Jag får väl anledning att återkomma när jag sett resultatet. Tack alla ni som kommit med förslag och tips!

Uppföljning del I:

Jag lämnade in en negativruta till Odenlab och fick tillbaka den dagen efter på CD-skiva i TIFF-format, 25 MB. Jag är nöjd med deras service, snabbhet, kvalitet och pris. Även om 89 kr kan låta prisvärt så skulle vill jag inte betala 8.900 kr för 100 bilder.

Det ska bli spännande att se vad Korthuset i Malmö lyckas åstadkomma med resten av negativen. De har utlovat 3-5 dagars leveranstid...

Bilagor

• bröllop 2005-09-03.jpg
    bröllop 2005-09-03.jpg
    42.3 KB · Visningar: 3,101
snaxalig skrev:
Jo, det kanske får bli en egen scanner i alla fall. Fast jag har hittills inte sett något behov av en...

Jag tar tacksamt emot tips om du vet något alternativ som är billigare än Odenlab och bättre kvalitet än Fotolabo. Och mindre krångligt än egen scanner

:))

Du köper en scanner, ger den till mig, och jag skannar dina bilder, du får dina bilder, jag får scannern. Låter det som en bra ide?

:)

Bra idé, Zoran!

Jag ska ha det i åtanke nästa gång det blir dags för mass-inscanning. Den här gången har negativen redan hunnit bli ivägskickade.

En kul, snabb och enkel variant är om du har en digitalkamera. Då kan du lätt plåta av neggen.

Har du en förstoringsapparat så sätt negget i hållaren, ta av förstoringsobjektivet, tänd lyset och plåta av det "lysande" negget.

Det är en analog pryl...

Du kan använda en annan ljuskälla. Tänkte bara att det är många gamla amatörfotografer som har kvar en förstoringsapparat från sitt analoga mörkrum...

Aha! Analog, nu förstår jag. Sorry för min uppvisade okunskap. Tyvärr är jag ingen innehavare av en sådan apparatur. Men som sagt ett bra tips för dom som har. Tack!

Senast ändrad:
Uppföljning del II:

Jag fick mig en rejält glad överraskning igår kväll när det innanför ytterdörren på tamburmattan låg en försändelse från ingen mindre än Korthuset. Jag postade negativen i måndags och redan igår onsdag så hade jag alltså mina 114 rutor inscannade och levererade på CD-skiva. Sånt imponerar på mig.

Dessutom var kvalitén helt okej; 2000x3000 pixlar i JPEG-format. I kombination med priset är det jättebra; 1,90 per negativruta plus 15 kr för CD:n = totalt 231,60 kr.

Jag är supernöjd! :))

Bilagor

• bröllopsbil.jpg
    bröllopsbil.jpg
    24.2 KB · Visningar: 2,991
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar