Annons

Från kamera till hårddisk

Produkter
(logga in för att koppla)

Arell

Aktiv medlem
Hej! Finns det något sätt att överföra bilder från en kamera (Nikon Z7ii) direkt till en extern hårddisk? Om så är möjligt, går det att ha koll på överföringen, d v s se när den är klar?
 
Enklast o snabbast är väl ta ut kortet o kortläsare.
Via kabel från kamera till dator.
WiFi, men det kräver väl ngt tillbehör.

Kolla instruktionsboken....
 
Den här frågan var uppe för någon månad sen och du menar antagligen t ex när man är på resa och inte har någon dator med sig och kontinuerligt vill kunna föra över för säkerhets skull.
Nej, direkt på det viset går inte, du måste ha något mellan, t ex en telefon (som inte kan lagra många stora rawfiler), eller en dator av något slag.
Canon har en nättjänst där man kan ladda upp bilder från kameran, vet inte hur den funkar, vet inte hur det är med Nikon.
 
Just så. Jag har ingen bra bärbar dator. Jag får förlita mig på Ipad, Adobes moln och dubbla minneskort.
 
Just så. Jag har ingen bra bärbar dator. Jag får förlita mig på Ipad, Adobes moln och dubbla minneskort.
Tror du kan lagra det på ipaden med appen Filer och därefter koppla in en extern disk till iPaden och föra ut filerna till den externa disken. Använder du SD kortet så tror jag det finns en kortadapter till lightning på iPad
 
Tror du kan lagra det på ipaden med appen Filer och därefter koppla in en extern disk till iPaden och föra ut filerna till den externa disken. Använder du SD kortet så tror jag det finns en kortadapter till lightning på iPad

Jo, så kan man också göra, även om jag inte har lärt mig det riktigt. SD-adapter har jag, usb-c numera.
Jag ska på fotoresa till Island och har nu lagt en rejäl summa på CFE-kort för att sätta i datorn när jag kommer hem (raw). På det parallella SD-kortet tänker jag ha jpeg som jag laddar upp i Adobemolnet under resans gång som nöd-backup.
Låter det vettigt?
 
Senast ändrad:
Jo, så kan man också göra, även om jag inte har lärt mig det riktigt. SD-adapter har jag, usb-c numera.
Jag ska på fotoresa till Island och har nu lagt en rejäl summa på CFE-kort för att sätta i datorn när jag kommer hem (raw). På det parallella SD-kortet tänker jag ha jpeg som jag laddar upp i Adobemolnet under resans gång som nöd-backup.
Låter det vettigt?
Borde fungera, har inte använt Adobemolnet så mycket. Bäst att testa innan avresan om du inte gjort så tidigare
 
Med en iPad och en USB hub med egen ström matning så kan man kopiera från minnes kort till hårddisk med appen filer. IPad verkar int ha tillräckligt med kräm i matningen att driva hub, kortläsare och SDS disk utan extern matning.
Men sen kan man i filer gå till minneskortet och välja att kopiera en mapp. Sen navigerar man till disken och klistrar in. Så kopieras mapp och innehåll till disken.
Lite bättre kräm från iPad så man slipper extra matning och drag n drop så hade det varit perfekt.
 
Jag byggde en sådan själv för några år sedan, men har den inte kvar. En Raspberry pi, en minneskortläsare, en disk och en nätadapter samt förvånansvärt lite programkod (som jag hittade på nätet). Jag vidareutvecklade den sedermera så att istället för till disken skickades filerna till en ftp-server i hemmanätet. Där låg filerna (skapligt) tryggt på speglade diskar.
Men med tiden övergick jag ändå till att ha tillräckligt många/stora minneskort för att inte behöva tanka filer på hotellrummet på kvällen.
Under mina tretton digitala år har jag ännu inte kraschat något minneskort. Och inte någon snurrdisk. Men en SSD har gett upp för mig. Tur nog var det en hemma-pc, så inget värdefullt försvann. Bara att köpa ny disk, installera om Windows och sedan konfigurera upp det nödvändigaste igen.
 
Själv köpte jag för ett antal år sedan en begagnad liten lätt laptop för just samma behov. Kopierade över filerna på kvällen till disken naturligtvis men sedan även till externa USB minnen. Så jag hade både livrem och hängslen.

Den lilla laptop'en används fortfarande till samma sak.
 
Jag har använd en LaCie DJI Copilot 2TB. Det är en extern disk där du kan plugga SD kortet från kameran direkt i disken och överföra bilderna. Den har ett reellt batteri och funkar även som powerbank. Köpte min innan Covid så har inte använd den så mycket annat en på ett par jobbar utomlands. Den funkar. Lite jobbig programvara. Det finns också en Gnarbox, fast har inte använd den. Det finns en del på Youtube om dessa.
Ett tag sedan jag använd den men jag menar att du kan se när filerna är överförda.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.