Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Från kamera till bärbar Hd

Produkter
(logga in för att koppla)

John Dow

Aktiv medlem
Hej!
Jag har en bärbar hårddisk, en 80Gb disk som får sin ström via USB-kontakten. Tänkte höra om det finns något sätt att tanka över bilder till den utan att släpa med sig datorn. Om det tex finns speciella kortläsare eller någon annan produkt som gör detta möjligt?

Tacksam för alla svar!!
 
Anders vet du något om överföringshastigheterna i så fall?

Tänker på tex Ipod som tar runt 30min på sig att kopiera 1gb minne via liknande tillbehör.
 
Nej det vet jag inget om tyvärr. Jag har aldrig använt en sådan anordning. Men som du nämner är IPOD-lösningen fruktansvärt långsam (enligt vad jag läst någonstans) och inte prisvärd heller.
 
Någon som testat
USB OTG Copy Bridge
och
Ipod?

Det är ju usb2 på båda, det kanske blir bra hastigheter. Som sagt apples egen lösning är nästan värdelös.
 
Bara för att det står USB2 innebär det tyvärr inte att det går snabbt. Det finns väl inga kameror (utom möjligen Olympus e500) som kommer i närheten av att kunna kopiera ut i samma hastighet som minneskorten klarar. Vanligtvis brukar väl en kamera med USB2 ge sådär 2-4MB/s och när sen USB -> hårddiskinterfacet kommer därtill så segar det ner ytterligare. Msuikspelarna är helt enkelt inte optimerade för den typen av massöverföring.
Hårddiskarna på 1.8" som sitter i Ipods etc är dessutom rätt långsamma.

Jag skulle nog kolla på att köpa en Nexto CF eller PDX70 istället. De klarar betydligt snabbare överföringar, har bättre batteritid och fler funktioner just för fotografer. Nackdelen är dock att de såklart inte spelar musik etc.
 
Diiva:
Jag har provat OTG Copy Bridge (om det är den från teknikmagasinet som du menar) och jag kunde få den att hitta min eos350d men den ville inte hitta min externa hårddisk (som dyker upp som egen enhet i windows). Jag provade aldrig med min ipod mini men att jag inte gjorde det beror på att jag läst på flera ställen att det inte ska vara möjligt att få den att fungera på det sättet. Hursomhelst så lämnade jag tillbaka Copy bridgen och köpte en ny mp3spelare som klarar av att ta emot från min kamera.
 
Jag köpte en iaudio x5v och den kostade 2000 i ett erbjudande genom tidningen m3, annars går den nog att få som billigast för 2900. Bildöverföring från canon kameror är dock inte fullt utvecklad än men det kommer med nästa firmware. Den klarar dessutom bara usb 1.1 vid överföring från kamera.
 
Om du tänker på mp3-spelare under 1500 så finns det inga, iallafall inte om du är ute efter något som är större än 1gb.
 
Tack för tipset!
Den där OTG Copy Bridge måste jag nog ta och kolla upp. Hoppas det fungerar med min disk. Sen vill man ju att det ska vara riktigt säkert också så man inte tömmer minnet i kameran i tron att allt är på disken, men inte är det. Tanken är att använda den när jag reser, och lite ledsen skulle jag nog bli om det visar sig att man kommer hem utan bilder...
 
lite ledsen eller? jag skulle bli förbannad :(

har tänkt köpa en till resan med då jag inte vill ta med laptopen (backpacker)
 
Diiva skrev:
Någon som testat
USB OTG Copy Bridge
och
Ipod?

Det är ju usb2 på båda, det kanske blir bra hastigheter. Som sagt apples egen lösning är nästan värdelös.

Näst senaste versionen av IPOD fungerar icke. Den hittas, och lägger upp katalogen men inga filer (och indikerar sedan fel). IPOD<-->minneskortsläsare
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.