Annons

Från foto till serietidningsbild?

Produkter
(logga in för att koppla)
Plugins som jag erfarit dom är mest till för att hjälpa ett arbete på traven och det är väldigt sällan man kan få riktigt bra resultat med enbart dom, även om det händer :)

Har dock sett väldigt bra tips om hur man ska gå tillväga på nätet, så ta dig gärna tid att leta där. Men räkna med ett längre och tidskrävande Photoshop arbete om du vill ha ett bra resultat. Blir resultatet sen riktigt bra är det ju alltid tiden värt. Dessutom känns det alltid roligare i efterhand om man lagt ner tid och energi på ett mer kreativt arbete än att ha tagit genvägen att bara trycka på en filtereffekt. De stjäl lätt "det här är helt min skapelse" känslan så att säga. De brukar dessutom vara lätta att avslöja.

mvh / David

Om det tar tid spelar inte så stor roll. Det vore verkligen kul om någon har länkar till sådana *bra* guider på nätet. Jag har själv inte hittat något bra.

Om du har några länkar, så klistra gärna in dem!

Min plan är att blåsa upp något stort och sätta upp på väggen kanske.

Dom pluggar som finns kan göra ganska hyggliga bilder men om man tittar på dom bilder som fanns på din bif länk så var det också ganska mycket handjobb. Jag såg också att det var mycket vektor jobb också.
En bra start är att börja arbeta med Treshold i en tre fyra lager + Postrize som jag gjort i den här skissen för att sedan jobba vidare med vektorisiring och färgläggning.

http://www.melissaclifton.com/tutorial-comicbook.html

Bilagor

• comic.jpg
    comic.jpg
    46.4 KB · Visningar: 944
Knappast om du vill ha lika bra resultat som i länken du klistrat in.

För att få det så bra så krävs det nog att du jobbar manuellt i Illustrator eller liknande program och bygger upp bilden bit för bit från grunden.

Det är alltså Illustrator som gäller för den typen av jobb (och inte Photoshop)?

Bernts länk ger en vägledning iaf...

Är anvisningarna i DigitalFoto heltäckande eller också bara en vägledning? Används Photoshop eller Illustrator?

Vet inte hur det är i nr.7, men i nr.8 är anvisningarna rätt så väl beskrivna och några förklarande bilder.
Dom har använt Photoshop.

Daniel igen!
Nu har jag tittat lite nogrannare på bilderna i din bif länk. En del är helt klart vektoriserade men en del är helt klart är några gjorda i PS. Man kan ju också göra saker i photoshop som liknar illustrator om man arbetar med ritstiftet och jag tror tom att dom kört lite kombo där...

Bilagor

• comix2.jpg
    comix2.jpg
    40.2 KB · Visningar: 651
Nice work Bernt! Det du gjort börjar likna det jag vill göra! Använde du Photoshop eller Illustrator i den senaste bilden?

Har du möjlighet att förklara vad du menar i ditt ovanstående inlägg när du skriver "...för att sedan jobba vidare med vektorisering och färgläggning".

Hur vektoriserar man raster? Eller menar du att man själv manuellt ska skapa vektorer genom att rita själv i Illustrator?

Skriv gärna in fler länkar!

Jag gjorde liknande grejjer en gång i tiden. Men då använde jag Flash. Ett sätt som jag gjorde då var att dra upp kontrasterna i bilden sen öpnna bilden i Flash o välja alternativet "trace bitmap". Helst skall det vara en svartvit bild som du sedan färglägger för hand.

Vill man sen göra det lite extra fint får man nog gå över till illustrator. Det kommer naturligtvis då att ta bra mycket längre tid, för mig brukar det ta mellan 6 och 12 timmar, lite beroende på hur detaljrik man vill göra illustrationen.
Här har jag snabbt skissat lite!

Bilagor

• illust2.jpg
    illust2.jpg
    27.4 KB · Visningar: 267
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar