Annons

Från D70 till papper

Produkter
(logga in för att koppla)

tommybellan

Aktiv medlem
Hej!

Jag är väldigt sugen på att byta min F90X mot en D70 men är lite kluven fortfarande ...
Jag undrar lite hur ni som gått över till digitalt gör om ni skriver ut bilder hos et fotolabb. Kör ni på bilderna direkt från kameran eller håller ni på och fixar i datorn innan ni skickar in dem?

Måste man fixa i datorn ... inte för at jag inte tycker om det själv ... men det tar ju sån' tiiiid!?!?

Jag vill inte att mitt fotande skall övergå till en gigantisk samling på hårddisken som jag aldrig tittar på.

/Tommy
 
Till att börja med skulle jag avråda dig från att köpa en D70. Om du är van vid en F90X kommer du inte att gilla D70 eftersom den känns som en nybörjarkamera.

Men nu till din fråga. När jag kör ut från digitalt så beskär och skärper jag bara bilderna och ibland lägger jag på autokontrast. Om jag skickar till ett labb som typ Fotolabo så konverterar jag till deras färgprofil. Men visst man får många bilder på hårddisken man aldrig tittar på och man har konstant problem med att behöva köpa fler hårddiskar.

Greven
 
Tja, jag fotar i RAW och det innebär en del efterarbete i datorn. Man kan dock minimera efterarbetet om man tar sig tid och går igenom inställningarna i kameran. Jag har hittat mina och på så vis slioper jag sitta för mycket vid datorn. Fotar man i JPG kan man slppa eferarbetet helt med rätt inställningar.

De vikitga bilderna skickar jag till ett fotolabb för utskrift. Dessutom bränner jag ned allt på DVD och använder DVD:n och TV:n som ""diaprojektor och duk". Detta arbetsätt passar mig utmärkt.

Och för guds skull sälj inte din F90X. Komplettera istället med en D70.
 
tommybellan skrev:
...Måste man fixa i datorn...
Absolut inte. Du har säkert lämnat in filmrullar förut utan att tänka på att de måste ”fixas” innan.

Hitta ett bra labb som håller den kvaliteten du tycker passar dig och skicka filerna direkt från kortet via Internet eller genom att lämna kortet i butik. Ofta kan du beställa själv på entimmeslabb i en ”kiosk”.

Men när du blir mer noggrann, kanske har du jobb i form av bröllopsfoto eller liknande, kan det bli bättre att justera i datorn.
 
tommybellan skrev:
Jag har nog inte råd att spara F90X:en och använder man verkligen det huset när man skaffat ett digitalt?

Ingen kan svara på hur Du kommer att göra (mer än du själv). Själv har jag inte ens tittat på mina analoga hus sen jag köpte D70. Enda anledningen skulle vara av rena nostalgiskäl......

Greve Nickon skrev: Till att börja med skulle jag avråda dig från att köpa en D70. Om du är van vid en F90X kommer du inte att gilla D70 eftersom den känns som en nybörjarkamera.

Vad är det som är så "nybörjaraktigt" ?
D70 har snabbare blixtsynk, bättre autofokus och bättre ljusmätning än F90 (och F100).

Har själv gått från F100 till D70 och saknar egentligen ingenting. Möjligtvis greppet men eftersom D70 är betydligt högre än F100 känns det inte så farligt.

/Anders

edit: Hade fel, F100 är 2 mm högre. Konstigt......hade kunnat sätta pengar på detta :)
När man håller i kamerorna känns det tvärtom...
 
Senast ändrad:
Det är dels att man inte kan har vertikalgreppet, något som jag som tar mycket prträtt saknar otroligt mycket. Sen så är jag alergisk mot färdiga motivprogram, direktvalsratten på D70 påminner om den som jag hade på min F60 som är en riktig nybörjarkamera.
Sen så tycker jag personligen att det är irriterande att man måste gå in i menyer för att ändra sådana simpla saker som AF-C men det är ju en smaksak.

En sak till som man saknar om man gör sig av med det analoga huset är att man heltplöttsligt inte har några riktiga vidvinklar. Ett 24mm på en D70 är inte alls lika upphettsande som på F90X
 
Nu är jag verkligen amatör, men jag fick i alla fall fixa med mina analoga foton också... så där slipper jag ett steg, dvs scanningen.

Bättre kvalité med ett som är skjutet digitalt från start kontra att scanna papperskopian.

Hur som helst, det jag skulle påminna om var vidvinkel. Jag använder min F80 (eller kommer att använda) när jag vill ha riktig vidvinkel.
 
Greve Nickon skrev: Det är dels att man inte kan har vertikalgreppet, något som jag som tar mycket prträtt saknar otroligt mycket.

Håller med, men att kalla den nybörjarkamera för det.......

Sen så är jag alergisk mot färdiga motivprogram, direktvalsratten på D70 påminner om den som jag hade på min F60 som är en riktig nybörjarkamera.

P,A,S och M finns ju precis som på alla andra Nikon. Man behöver inte använda vari-programmen!

Sen så tycker jag personligen att det är irriterande att man måste gå in i menyer för att ändra sådana simpla saker som AF-C men det är ju en smaksak.

Visst kan man hänga upp sig på just AF-C. Å andra sidan är nästan allt annat snabbt åtkomligt via knappar (betydligt bättre än många andra DSLR)

En sak till som man saknar om man gör sig av med det analoga huset är att man heltplöttsligt inte har några riktiga vidvinklar. Ett 24mm på en D70 är inte alls lika upphettsande som på F90X

Kitzoomen (18-70) landar på 27mm omräknat, inte så jättestor skillnad mot 24. Vänd på det......teleobjektiven blir desto trevligare!


Tycker mest att det här är "småtjafs" och definitivt inga argument som gör att man inte kan rekommendera kameran. Titta på fördelarna istället....ljusmätningen, AF, skrivhastighet.....mm, listan kan göras lång.

I princip alla som äger den här kameran rekommenderar den varmt, inkl. mig själv!

/Anders
 
Det var inte P,S,A,M jag syftade på utan tex porträtt program, närbildsprogram osv.
Eftersom jag inte ligger i skogen och plåtar pippi eller sport så saknar jag oftare vidvinkel än tele, jag kan ofstast gå närmre.

Greven
 
Från D70 till papper.

En av dom bästa investeringarna jag har gjort är min fotoskrivare. Nu har man plötsligt FULL koll på hur påpperskopiorna blir...sen så är det ju roligt också. Nu skriver jag bara ut dom bästa bilderna (vem gör inte det?) som platsar i en ram på väggen..och då blir det A4 eller A3 format. Min skrivare kostade en och annan slant,men då blir det riktigt bra resultat . För tusen spänn finns det en och annan mycket bra skrivare som klarar amatörers behov. Själv så köpte jag en Canon i9100 bara för att jag ville ha A3 formatet.
 

Vad är det som är så "nybörjaraktigt" ?
D70 har snabbare blixtsynk, bättre autofokus och bättre ljusmätning än F90 (och F100).
Sökaren suger rätt ordentligt. Jag har nu D70 #2 och båda sökarna är lika dåliga så jag vågar tro att det är en egenskap hos d70. Titta t.ex. ut åt kanterna, går inte att ställa skärpan och komponera samtidigt. Man måste ställa skärpan i centrum och sedan komponera. Mattskivan är gjord för ljussavaga objektiv och visar inte rätt skärpedjup för ljusstarka. Det är inte att rekomendera att ställa skärpan manuellt med f/1.4 eller f/1.8. Om man har äldre ljusstark Nikon-optik som inte är AF så kan man nog glömma allt nedanför f/2.8 eller så.
Sökaren är ljus och klar men priset för detta är för högt i min mening. Fotografering med korta skärpedjp där skärpan är en central del av kompositionen är inte något för en D70.
Detta gör D70 till en sämre DSLR och något mer till P&S.
Skulle det går att fixa sökaren och mattskivan så vore det en lysande produkt.
/jarek
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.