Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Från D40 till D5000?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mr Green

Avslutat medlemskap
Hej!
Jag har haft min Nikon D40 i 4år nu och jag har varit väldigt nöjd med den men nu på senare tid har jag börjat fundera på att köpa en ny kamera som ger bättre bildkvalité och som kanske är lite modernare (Mycket har nog hunnit hända sedan D40n kom år 2006),eftersom att D5000 + 18-105mm VR ligger kring 5700kr i dagens läge så låter det inte så dumt ut.
Funderade först att köpa en D90 men bara kamerahuset kostar 6200kr, på så vis tycker jag att D5000 känns mer värt ut. Valuta för pengarna som man brukar säga.

Hur som helst så är det jag undrar över mest just nu själva steget från D40 till D5000, vad är skillnaden i bildkvalité m.m. och är det värt att byta upp sig till en D5000?

Jag skulle säga precis tvärt om!

Beroende på vad du har för objektiv nu (18-55?) skulle jag säga att det plus D90 är ett mycket bättre köp än en D5000. Du får åtskilliga funktioner som inbyggd fokusotor, dubbla inmatningshjul och lite annat gott och blandat som du blir utan med D5000. Byter du till D5000 är bildkvalité egentligen det enda du vinner tillsammans med den vridbara skärmen om den är av intresse.

PS:

http://www.cameranu.nl/artikel/11715/

D90 för 5400 kr inkl. frakt och allt ;-)

Jag har ett Tamron 18-200, men själva 18-105 VR gör det hela mer värt än bara ett D90 hus eftersom att bara objektivet kostar 2300 separat.

D90 är en riktig kamera! Vilket inte D5000 och D3100 är.
Gillar du att fota och tänker fortsätta med det så tar du en D90 ;-)
Tycker du att det är för dyrt så spara ett par månader till.
D5000 är ju inte direkt purfärsk heller, visserligen inte D90 heller, men prisglappet upp till D7000 är lite större.

Tror det finns flera trådar som jämför D90 med de billigare om du söker lite, men ett annat plus är nog bättre AF och mkt bättre skärm.

Jag hade en d60 som jag inte tyckte räckte till och ville därför uppgradera. Ville helst ha en d90 men de är ju lite dyrare så jag var nära att köpa en d5000 istället precis som du tänker.

MEN...så började jag tänka på att köpa begagnat istället. Letade och letade på forum, annonssidor och kameraaffärer som säljer begagnat.

Hittade efter ett tag ett d90 hus hos Rajala Proshop för 4500:- Det var i mycket bra skick och fick med låda och alla tillbehör och papper.
Samma dag hittade jag ett 18-105 objektiv för 1000:- här på fotosidan tror jag det var. Även det i prima skick.

Jag slog till och hade därmed en D90 med 18-105 för 5500:- Och jag älskar min nya kamera.
Jag råder dig till att fundera på att kanske köpa beggat.
Lycka till!

Jag har funderat på att köpa en D90 begagnat och har spånat lite på blocket men vet inte riktigt om man kan lita på säljare där, vore lite snopet att betala 5000kr för att sen stå där med en tom brevlåda... och konto.

Men har ni nå tips då på när man ska köpa begagnat? Säljsidor och liknande där man kan hitta en hyffsad D90 och kanske ett 18-105 VR?

Jag hade ju tur som hittade min i en butik. http://www.rajalacamera.se De har dock ingen d90 inne just nu.
Det bör finnas fler butiker som har beggat. Det känns säkrare att köpa från butik.

Och mitt objektiv köpte jag när jag träffade säljaren. Jag skulle aldrig köpa något jag inte klämt och kännt på innan. Kolla här på fotosidans köp och sälj del. Gjorde en snabb d90 sökning och hittade flera. Det gäller bara att du bor nära säljaren så du kan se utrustningen innan köpet.

Jag gick också från en D60 till en beg D90, vilken fullträff!
D60:an var jättebra, D90:an är bättre på allt.

Sätt ut en köpesannons så slipper du jaga.

Skulle tro att de menar Köp o Sälj på Fotosidan, men se vad de har för begagnade D90, sök på det och se om du får någon träff.

Jag har både en D5000 och en D90, började med en D5000 för jag tyckte det var för stor prisskillnad till en D90, men så köpte jag en D90 på mellandagsrean (hus) för 4800:-. D90 är en mer riktig kamera, särskilt sökare tycker jag är betydligt bättre och se finns det några extra knappar och funktion som är bra

Jag har funderat på att köpa en D90 begagnat och har spånat lite på blocket men vet inte riktigt om man kan lita på säljare där, vore lite snopet att betala 5000kr för att sen stå där med en tom brevlåda... och konto.

Nej, du får se till att hitta en kamera i närheten av där du bor och stämma träff med säljaren om du ska handla på Blocket! Då är det knappast någon risk, iallafall inte jämfört med begagnat på andra ställen.

Fotosidan har som sagt en egen gratis köp&sälj (bara för betalande medlemmar?) men den har också haft en del bedragare och dåligt folk att se upp med...

D90 är en riktig kamera! Vilket inte D5000 och D3100 är.
Gillar du att fota och tänker fortsätta med det så tar du en D90 ;-)
Tycker du att det är för dyrt så spara ett par månader till.
D5000 är ju inte direkt purfärsk heller, visserligen inte D90 heller, men prisglappet upp till D7000 är lite större.

Tror det finns flera trådar som jämför D90 med de billigare om du söker lite, men ett annat plus är nog bättre AF och mkt bättre skärm.

D5000 och D3100, är inte det riktiga kameror? Är de måhända byggda av legobitar? Eller vad har du för definition på en RIKTIG kamera? En prislapp med ett 5-siffrigt belopp? Varför inte rekommendera en D3X med en gång?

D5000 och D3100, är inte det riktiga kameror? Är de måhända byggda av legobitar? Eller vad har du för definition på en RIKTIG kamera? En prislapp med ett 5-siffrigt belopp? Varför inte rekommendera en D3X med en gång?

Håller faktiskt med där, D5000 kostade trots allt nästan 10k när den kom och legade på snitt betyget 91% bland testerna av nya kameror 2009.
Så egentligen tycker jag inte det är så dumt att man kan få en kamera för 5000kr som för 2år sedan kostade runt 9000kr och hade topp betyg, den har ju knappast blivit sämre nu så här 2år senare.

Den största skillnaden mellan D90 och D5000 är egentligen den inbyggda AF motorn som D90 har, fast då har D5000 en vridbar skärm istället (+ ett par features till som silent mode). Och bild kvalitén hos de båda kamerorna är ganska så identisk eftersom att de har samma bild sensor och Mpixel.

Så ja.... Vad ska man säga. Har man 6000kr kan man väl köpa ett D90 hus, har man inte det... så kan man inte.

Jag tror att en D5000 duger ganska så bra åt hobbyfotografen, vill dock hålla i de båda kamerorna innan jag bestämmer mig för att köpa någondera. Det är trots allt känslan som avgör kameran.

D5000 silent mode har jag knappt använt, den är tyst så det räcker ändå. Däremot intervallfotografering och inbyggd stopmotion redigerare är ju kul. Att den är liten till storleken tyckte jag bara var bra i början, den blir lätt att få med sig. Dock har jag nu fallit för frestelsen och beställt ett batterigrepp, kan då sen välja - stadga eller smidighet

Någon som har erfarenhet av att handla via amaon.co.uk? Dom har hyffsat bra pris på D90 hus.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto