Annons

Från D3000 till D7000 alt. D90

Produkter
(logga in för att koppla)

wilton79

Ny medlem
Har haft min D3000 i ca två år nu och känner att jag vill uppgradera. Står och väger mellan D90 och D7000. Känner att jag vill lägga lite pengar på en kamera som jag vet står sig länge tekniskt och kvalitetsmässigt. Jag har ett 18-105 VR objektiv till min kamera som jag är jättenöjd med.

Senast ändrad:
Har haft min D3000 i ca två år nu och känner att jag vill uppgradera. Står och väger mellan D90 och D7000. Känner att jag vill lägga lite pengar på en kamera som jag vet står sig länge tekniskt och kvalitetsmässigt. Jag har ett 18-105 VR objektiv till min kamera som jag är jättenöjd med.

D7000 är jag väldigt nöjd med, jag kan rekommendera kameran varmt!

Jag kan ju förresten säga att jag gjorde precis samma steg som dig.
Kan ju påpeka att på lågt iso är skillnaderna minimala (förutom när du väljer att lyfta skuggor i efterbehandling, eller direkt med d-lightning i kameran). Men med brusprestandan kan du ta bilder som inte var möjliga alls med d3000!

Senast ändrad:
Jag har också gått från D3000 till D7000 och jag är sjukt nöjd! ISO är helt underbart! Här är en bild tagen med iso 12800(!) helt sjukt! jag har inte redigerat bilden någonting!

Det tunga vädertätade metallhuset ligger perfekt i handen. 6 bilder i sekunden underlättar vid sportfoto.

Jag har också 18-105:an och jag är supernöjd. För mig är vädertätning, metallhus, bra isoprestanda, 6 bilder per sekund tillsammans med en 18-105:a viktigare än en D90 med några dyrare objektiv. Men det är ju personligt.

Och med tanke på att du vill köpa en kamera som "står sig länge tekniskt och kvalitetsmässigt" så borde du välja D7000. D90 börjar bli lite gammal (det är fortfarande ny teknik, men tex filmfunktionen och plasthuset är inte att föredra, sorry alla D90 ägare)

/Hannes

Senast ändrad:
Och med tanke på att du vill köpa en kamera som "står sig länge tekniskt och kvalitetsmässigt" så borde du välja D7000.

Det är nog gott och väl att välja den nyaste, men D90 har varit den nyaste också den. Och D7000 blir passé om 3 år. Så är det bara. Mer än 3 år kan man inte räkna med för ett kamerahus, om man vill ha det bästa. Det finns inga som står sig länge. Sorry.

Per.

Det är nog gott och väl att välja den nyaste, men D90 har varit den nyaste också den. Och D7000 blir passé om 3 år. Så är det bara. Mer än 3 år kan man inte räkna med för ett kamerahus, om man vill ha det bästa. Det finns inga som står sig länge. Sorry.

Per.

Fast det hjälper ju inte att köpa en äldre kamera. D90 är ju enligt dig gammal om 1 år medan D7000 är gammal om 3 år.

Right?!

Nikon F4 "har varit den nyaste också den", så den kan han väl köpa? Förstår du vad jag menar...

Dessutom så skrev han att han ville ha en kamera som "står sig länge tekniskt och kvalitetsmässigt".

EDIT: ser nu att jag inte har skrivit så snällt mot dig per... jag ber om ursäkt. jag upplevde först det som att du motargumenterade mitt inlägg men ser nu att det inte var det du gjorde. Sorry! Hoppas du godtar ursäkten!

Senast ändrad:
Jag har också gått från D3000 till D7000 och jag är sjukt nöjd! ISO är helt underbart! Här är en bild tagen med iso 12800(!) helt sjukt! jag har inte redigerat bilden någonting!

Det tunga vädertätade metallhuset ligger perfekt i handen. 6 bilder i sekunden underlättar vid sportfoto.

Jag har också 18-105:an och jag är supernöjd. För mig är vädertätning, metallhus, bra isoprestanda, 6 bilder per sekund tillsammans med en 18-105:a viktigare än en D90 med några dyrare objektiv. Men det är ju personligt.

Och med tanke på att du vill köpa en kamera som "står sig länge tekniskt och kvalitetsmässigt" så borde du välja D7000. D90 börjar bli lite gammal (det är fortfarande ny teknik, men tex filmfunktionen och plasthuset är inte att föredra, sorry alla D90 ägare)

/Hannes

psst, jag får virusvarning på den sidan, en malware...

Hej.
D7000 är väl den som "ersätter" d90? så ur den aspekten torde väl valet falla på en d7000 eftersom den är tekniskt nyare. Sen är det ju som alltid en prisfråga förstås...

Sen finns ju även d300/300s som jag personligen tycker är en kalaskamera, något äldre tenik men har andra egenskaper som inte d7000 har.

Personligen så tycker jag ergonomin på kameran är viktigare än senaste tekniken. Att den "passar" i handen och att jag tycker det finns logik i knappar och inställningar gör att det är roligare att jobba med kameran i längden.

Lycka till:)

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar