Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Från D300 & D300s till vad?

Produkter
(logga in för att koppla)

mkarlsson

Aktiv medlem
Hej har funderar ett tag på att byta kamera och har läst&läst&läst men kan ändå inte komma fram till nått vettigt.

De här är vad jag har idag
D300&D300s med battgrepp
Tokina 11-16 2.8
Sigma 18-50 2.8
Nikon 35 1.8
Nikon 50 1.8
Tamron 90 2.8
Nikon 70-200 vr1
Tc17-II
SB800

Mina favoritområden är natur/landskap & vilt
Även nattfoto är spännande o blir en del av
Men fotar även porträtt, bilar m.m.

Just när de kommer till viltet o vara ute tidig morgon o sen kväll så
är isoprestandan ett problem.

Tycker inte kamerorna levererar bra efter iso800

O ofta blir slutartiden för dålig utan o stega upp Ison mera.

När jag fotar vilt kör jag med 70-200+tc17

Älskar kamerorna annars :)

Men tanken har slagit mig att sälja dem o införskaffa en modernare .

Men vad ska man satsa på? Fx/dx?

D3s? Snabb, fx, grym på dåligt ljusförhållanden, men hur är den för
Landskap? 12mpxl för lite?

D800? Massvis med Mpixlar, fx, går å köra i crop(bra/dåligt?) ganska ok bps.
Bättre med grepp?
Säkert grym till landskap/natur
Även denna bra ISOegenskaper?
Funkar den bra till vilt måntro?

D7100? Dx, 24mpxl, bra ISO egenskaper.
Men talas om låg buffertolerans?
Bättre med grepp?

Har ni någon annan kamera i åtanke som ja inte tänkt på?

Kommer de komma en d400 tro?

Kamerorna ovan går att nå i prisnivå
Men D4an går bort p.g.a pris

Fotar mest på hobbynivå, tjänar inga pengar att tala om ännu så lägger gärna så lite som möjligt men dumsnålar ej.

Hjälp mig gärna i denna djungel för jag blir inte klok på't,
Tack på förhand :)

// Micha
 
Tack

Bra inlägg. Jag är i samma sits som du och funderar på samma kameror, och är lika vilsen. Nu ser vi fram mot kloka svar!
 
Har du budget för en D800 så är det väl en kalas-kamera, men annars kan du ju kolla på D610. Färre mpix (24), fast betydligt fler än d300/s. Alla kameror du listar bör ge betydligt bättre ISO-egenskaper än D300s.

Själv sitter jag med en D90 och längtar efter Fx och bättre ISO. Så för mig blir det nog en D610 när utrymme i budgeten finns :)
 
Har själv bytt från en D300 till en D800 och det känns som att byta från en Skoda till en BMW.
Fördelarna vet du men det som jag upplevde som nackdelar är att bilderna tar mycket plats på datorn och kräver kraft vid redigering. Sedan blir man kräsen på optik så 14-24, 24-70 och 70-200 blir en slags norm för att få ut vad kameran mäktar (om zoom är aktuellt). Serietagning något långsam. ISO upp till 3200 är helt underbart. Du kommer inte att bli missnöjd med en D800.
 
Har själv bytt från en D300 till en D800 och det känns som att byta från en Skoda till en BMW.
Fördelarna vet du men det som jag upplevde som nackdelar är att bilderna tar mycket plats på datorn och kräver kraft vid redigering. Sedan blir man kräsen på optik så 14-24, 24-70 och 70-200 blir en slags norm för att få ut vad kameran mäktar (om zoom är aktuellt). Serietagning något långsam. ISO upp till 3200 är helt underbart. Du kommer inte att bli missnöjd med en D800.

14-24, 24-70 & 70-200 ska man ju ha om man kör FX =)
har du kört din d800 i cropläget ? hur är de isf?

har du den med eller utan battgrepp? upplever du den långsam?(bps)

har en 2 år gammal dator den bör väl klar jobbet ?
 
14-24, 24-70 & 70-200 ska man ju ha om man kör FX =)
har du kört din d800 i cropläget ? hur är de isf?

har du den med eller utan battgrepp? upplever du den långsam?(bps)

har en 2 år gammal dator den bör väl klar jobbet ?

Har och gillar batterigrepp, upplever inte att kameran är långsam (men D300 med grepp är lite snabbare vid serietagning).

Har provat både Micro-85 och 35mm DX-optik som fungerar som om de satt på en något "trimmad" D300.

Min dator är 4 år (quad m 6GB minne) går att använda men det behövs inte så många lager i PS för att det ska gå riktigt långsamt.

Det som gillas med D800 är: Bra på högt ISO, bildkvalité och dynamik.
 
Har och gillar batterigrepp, upplever inte att kameran är långsam (men D300 med grepp är lite snabbare vid serietagning).

Har provat både Micro-85 och 35mm DX-optik som fungerar som om de satt på en något "trimmad" D300.

Min dator är 4 år (quad m 6GB minne) går att använda men det behövs inte så många lager i PS för att det ska gå riktigt långsamt.

Det som gillas med D800 är: Bra på högt ISO, bildkvalité och dynamik.

De känns mer o mer som om de vore kameran att satsa på :)
Men är även rätt nyfiken på D7100 som oxå är
Väl kompetent 24mpxl 6bps dx(räckviddsplus)
Men som sagt talats om dålig buffer
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.