Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Från Canon till Pentax, är jag en idiot?

Produkter
(logga in för att koppla)
matti skrev:
Hur f-n har du råd Paul!? "D3:a på G som komplement till Mark III:an" ;-) Själv känner jag igen mig i alla dina resonemang prylgalning som man är (genom sig själv känner man andra). Är själv en "medelinkomsttagare i övre halvan" om man skall klassa sig (distriktsveterinär) men det är ju smärre förmögenheter man får lägga om man skall hålla jämna steg med dig. Själv tar jag mig inte råd med detta ;-)

Men som sagt....jag förstår dig angående Pentax....har haft samma funderingar själv. Skall bli intressant att se Pentax kommande topphus K?D. Troligen med samma sensor som K20D men med vassare prestanda för övrigt.

Men D3:an ger väl samma bildkvalitet med minst 3 stegs högre ISO jämfört med K20D så argumentet med stabilisering i huset som fördel Pentax faller ju platt ;-)

mvh / Matti
Inte komplement. Jag har kört en säljkarusell och det mesta har gått iväg. faktum är att jag nästan lyckats hålla mig inom budgeten för vad jag får ut för mina Canonprylar. Nu saknas ett tele i uppsättningen men jag väntar in eventuella nyheter då Nikons objektivpark på telen upp till 200 mm känns föråldrad. En 180 2,8 med af-s vore fint som snus för min del.

Välkommen hem Paul, gräset var inte grönare på andra sidan då ?
Jag är övertygad om att du kommer bli nöjd nu, stanna hemma hos trygga Nikon nu...
Det skall bli intressant att höra hur "The Cream Machine" jobbar ihop med D3, jag ser framför mig hur du smeker den ömt av saknad när du packar upp den :)

Det känns bra att ha dig på rätt sida igen :)

/kent

Bokeh skrev:
Välkommen hem Paul, gräset var inte grönare på andra sidan då ?
Jag är övertygad om att du kommer bli nöjd nu, stanna hemma hos trygga Nikon nu...
Det skall bli intressant att höra hur "The Cream Machine" jobbar ihop med D3, jag ser framför mig hur du smeker den ömt av saknad när du packar upp den :)

Det känns bra att ha dig på rätt sida igen :)

/kent
Gräset var rätt grönt på andra sidan och det är med vissa tvivel jag gjort det sista bytet. Jag tror dock att jag skall bli nöjd med D3. Jag kommer dock sakna 85 1,2 och 135 2,0 från Canon. Men släpper bara Nikon en 180 2,8 med af-s så blir saknaden lättare at härda ut. Någon påstod i en annan tråd att Nikon skulle presentera nya gluggar i Juni. Kan det stämma?

PerFogelberg skrev:
Hade jag inte varit fast i Nikon-träsket och varit 24x36-fetischist så hade jag valt Pentax. Många jag känner har valt Pentax K10D. Nya K20D kommer inte att vara sämre.

Haha, likadant här :)

Jag la ner Pentax-spåret. På något sätt känns ändå Nikon och Canon fortfarande som nummer ett. Fast det var rätt nära och de lägre priserna lockar en hel del. Sen gillar jag inte Pentax gröna ringar runt objektiven, fast det påverkar knappast bildkvaliten och jag hade nog kunnat vant mig vid grönt.

Grönt är skönt :) Förresten är jag synsk, och Pentax kommer släppa en fullformat. Dock är detta endast något som jag känner på mig, ej fakta ;)
Men tyvärr så kommer samsung gå om Pentax-(som då har en relativt billig FF i sitt sortiment) med sin version av den FF-kameran för flera tusenlappar mindre.

Så det finns hopp för oss 24x36-fetischister ;P

Senast ändrad:
Danlo skrev:
Grönt är skönt :) Förresten är jag synsk, och Pentax kommer släppa en fullformat. Dock är detta endast något som jag känner på mig, ej fakta ;)
Men tyvärr så kommer samsung gå om Pentax-(som då har en relativt billig FF i sitt sortiment) med sin version av den FF-kameran för flera tusenlappar mindre.

Så det finns hopp för oss 24x36-fetischister ;P
Jag är tveksam till spådomen angående Samsung och pentax. Tror inte det sker så länge de två har den typ av samarbete som råder idag.

Svårt också att tänka sig det med anledning av alla nya objektiv som släpps, bara anpassade för liten sensor. Väl?

Jag tror dock att både Pentax och Sony kommer att finnas med i leken ett bra tag till. Franför allt Sony som tycks ha skrivit något avtal om ensamrätt på Zeiss-gluggar med af.

paul innergård skrev:
Jag tror dock att både Pentax och Sony kommer att finnas med i leken ett bra tag till. Franför allt Sony som tycks ha skrivit något avtal om ensamrätt på Zeiss-gluggar med af.

Vem behöver Zeiss till Pentax när alla fina gamla SMC-gluggar finns i drivor på beg.hyllorna ;-) Å för dig Paul...till nya D3:an finns ju likaså hela Nikkor-träsket att fördjupa sig i (dock kostar det ju lite mer om man skall bejaka sitt prylsamlande med manuella Nikkor kontra Pentax SMC ;-).

// Matti

johan.morck skrev:
Svårt också att tänka sig det med anledning av alla nya objektiv som släpps, bara anpassade för liten sensor. Väl?

Flertalet ny DA-objetiv fungerar faktiskt på stor sensor också.

Inte helt överraskande så sa en Prentax representant nyligen att man kommer göra en FF-kamera om efterfrågan finns. Men så blir ju ApS-C bättre och bättre så behov av större sensor kanske uteblir? Här är en K20D bild pressad till ISO 12800 med enbart färgbrusreducering i rawkonverteringen

http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=1277858&target=_blank

Så medans APS-C blir bättre och bättre kommer utvecklingen av fullstora sensorer stå still. Helt säkert ;-)

OJ vad fel jag hade, trodde alla nya DA* var anpassade för liten sensor. Hur är det med detta? Detta var nämligen ett av skälen till att jag övergav tanken att byta till Pentax, att det inte skulle komma någon FF.

johan.morck skrev:
Så medans APS-C blir bättre och bättre kommer utvecklingen av fullstora sensorer stå still. Helt säkert ;-)

OJ vad fel jag hade, trodde alla nya DA* var anpassade för liten sensor. Hur är det med detta? Detta var nämligen ett av skälen till att jag övergav tanken att byta till Pentax, att det inte skulle komma någon FF.

Det är klart att FF-sensorerna också blir bättre men behöver man mer än 15mp och ett fullt användbart ISO 3200? Själv tar jag då nog hellre aps-c och cropfaktor av vikt och pris på optikskäl.

I DA* serien så fungerar som jag minns DA 40/2.8, FDA 50 och 100mm macro samt de nya telena. DA 21 och DA 16-50 vinjetterar för mycket. Resterande vet jag inte hur det är med men det finns några som testar på ananlog kamera på DPR så det går nog att leta upp där.

Senast ändrad:
matti skrev:
Vem behöver Zeiss till Pentax när alla fina gamla SMC-gluggar finns i drivor på beg.hyllorna ;-) Å för dig Paul...till nya D3:an finns ju likaså hela Nikkor-träsket att fördjupa sig i (dock kostar det ju lite mer om man skall bejaka sitt prylsamlande med manuella Nikkor kontra Pentax SMC ;-).

// Matti
Jo det stämmer men det fina med de nya Zeissgluggarna är väl att de är optimerade för digtala kamerahus trots att de är manuella. De äldre manuella gluggarn kan ju uppföra sig lite annorlunda på en DSLR. Vissa fungerar bra medans andra är betydligt sämre.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar