Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Från Canon till Pentax, är jag en idiot?

Produkter
(logga in för att koppla)

Palletheking

Aktiv medlem
Jag har allt mer börjat fundera på att gå över till Pentax från Canon. Jag har en mycket fin Canon-utrustning, men det finns vissa argument för ett sådant byte. Jag skall skriva ner lite synpunkter som jag gärna tar emot feed back på. Pentax har AS i huset vilket ger stabilisering med alla objektiv. De har tillgång till manuella Zeissobjektiv vilket ger mig möjlighet att fota med gammaldags manuell/mekaninsk känsla. Pentax är dessutom billigare än Canon på det mesta. Om nya K20D innehar bra brusnivåer och en rapp af känns nästan ett byte motiverat. Pentax har i likhet med Nikon o Canon börjat tillverka vädertätade objektiv vilket visar att de vänder sig till den professionella marknnaden.

Hej!

Att byta märke är väl aldrig omotiverat från din egen sida? du byter ju aldrig under tvång.
Dock undrar jag varför du vill enligt mig gå ner dig så mycket som 1DIII till en K20D? enligt mig handlar det om 2 olika sorters kameror?

Vad är det du är missnöjd med canonen, som du tror du får med Pentaxen?

Mvh
Marcus

Lillek skrev:
Hej!

Att byta märke är väl aldrig omotiverat från din egen sida? du byter ju aldrig under tvång.
Dock undrar jag varför du vill enligt mig gå ner dig så mycket som 1DIII till en K20D? enligt mig handlar det om 2 olika sorters kameror?

Vad är det du är missnöjd med canonen, som du tror du får med Pentaxen?

Mvh
Marcus
Jag är nöjd med min Canon. Det jag suktar efter är manuell optik i Zeiss-klass, samt möjligheten till AS. Jag såg en bekants bilder tagna i mörker med hans Sony-kamera och det är imponerande vad du kan åstadkomma med bildstabilisering. Vad gäller K20D så verkar det kunna vara en riktigt bra kamera, men det återstår att se.

Nej du är inte tokig Paul, faktum är att jag själv tveklöst skulle valt Pentax om jag skulle köpa ett nytt system idag, man får ju så mycket mer för pengarna, bara deras häftiga FA-gluggar och pannkakor är själ nog, sen gillar jag att dom alltid har profilerat sig med egna smarta lösningar.

Det är för mig obegripligt att dom inte säljer mer än dom gör, jag rekomenderar alltid nybörjare att titta närmare på Pentax systemet trots att jag är Nikon ägare själv, och du är inte ensam Paul, även jag har haft dessa funderingar :)

/kent

Hade jag inte varit fast i Nikon-träsket och varit 24x36-fetischist så hade jag valt Pentax. Många jag känner har valt Pentax K10D. Nya K20D kommer inte att vara sämre.

Ja, du är skvatt galen ärligt talat. Du har nyss bytt från Nikon. Jag tror du är mer sugen på själva bytandet än på att få bättre prylar, är det inte så, om du är ärlig mot dig själv? Du kommer inte att bli nöjd med Pentax heller.
Köp dig en K-adapter till din EOS istället, så kan du köra manuella gluggar så det ryker. Bildstabiliseringen uppväger knappast de enormt bra brusegenskaperna hos 1D skulle jag tro.

Makten skrev:
Ja, du är skvatt galen ärligt talat. Du har nyss bytt från Nikon. Jag tror du är mer sugen på själva bytandet än på att få bättre prylar, är det inte så, om du är ärlig mot dig själv? Du kommer inte att bli nöjd med Pentax heller.
Köp dig en K-adapter till din EOS istället, så kan du köra manuella gluggar så det ryker. Bildstabiliseringen uppväger knappast de enormt bra brusegenskaperna hos 1D skulle jag tro.
Du har inte fel i det du skriver. Visst är ett systembyte alltid lite spännande, och dyrt. Men just pentax känns klart intressant. Jag har lekt med tanken att byta tillbaka till Nikon, men det känns mer som samma prylar. Just vinsten i att få AS med alla gluggar, plus att man får tillgång till Zeiss-optik. Om K20D gör sensation så kan det bli aktuellt med ett byte. K20D:s högre upplösning lockar också en del. Blir väl den högsta pixeldensiteten hittills, alla märken och modeller inräknade.

Kort svar: JA!

Längre svar:

Eftersom du frågar som du gör antar jag att du redan insett vansinnet i att byta system kors och tvärs alltför ofta.

Fundera på vad du tror skulle kunna göra med en Pentaxutrustning som du inte kan göra med de Canonprylar du har idag, eller kan komplettera med för klart mindre summor än ett systembyte skulle innebära. Fundera sedan på om det är värt kostnaden för den faktiska skillnad det skulle innebära för de bilder du (förhoppningsvis) gör.

Jag har själv nyss bytt från Canon till Nikon, men jag fuskade och betalade inte allt själv den här gången.

Jag är en prylgalning av högsta rang, och har förlorat många skattade kronor på alla mina prylbyten. I vissa, men långt från alla, fall har det t.o.m. lett till att jag kunnat göra bättre bilder.

Har du råd och tror att det är värt det, så byt gärna system. Om du bara nästan har råd, och familjen måste leva på snabbnudlar det kommande året för att du ska tillfredsställa ditt prylbehov, är det förmodligen inte värt det (beroende på familj förstås).

Ett byte kostar säkert en del initialt men långsiktigt kan det nog vara ekonomiskt försvarbart då priserna på jämförbara produker faktisk är lägre med Pentax.

Tekniskt skulle jag misstänka att största skillnaden är autofokusen. Den är snabb och säker på K10 om ljuset är OK men i dåligt ljus och i kontinuerligt mode blir man inte lika imponerad. Nu går det att stänga av "dubbelkollen" på K20 vilket säkert gör en del men gissningsvis spelar din Canonkamera i en annan division där.

Något som jag själv värdesätter med Pentax är att man får en rätt liten och lätt utrustning utan att ge avkall på kvalité eller funktion.

Paul, du som vet så mycket och haft olika system och så många gluggar, du är ju fullt kapabel att ta ett helt eget beslut. Egentligen. Varför jag är lite fräck och skriver så är ju för att jag som många andra här känner igen en febrig irrationell längtan som man försöker hitta rationella skäl att uppfylla. Och gärna genom att fråga här på FS, och hoppas att som man ropar får man svar.

Jag är inne i en gluggköparperiod och vill hela tiden slänga ut frågor här som ger mig motiv att köpa en ny glugg jag egentligen inte har ett akut behov av...

Men om jag har helt fel så några rationella funderingar i stället:
- vi vet ju inget om K20 innan den testas...hur klarar den egentligen brus med den pixeldensiteten? Ett scenario som Makten säger, är att din Canon vinner lika många steg i brusnivå som bildstabiliseringen ger med Pentax. Eller D3 om du nu skulle byta tillbaka, då får du ju även tillgång till Zeissgluggar.

Pentax nya gluggar kommer du ju också kunna köpa med Tokina-märkning. Och vill du ha pixeldensitet kan det ju vara värt att vänta på Sonys 24-megapixlare, där får du ju bildstabilisering och tillgång till några Zeissgluggar.

Men visar sig K20 ha bra brusegenskaper och snabb AF kan du ju få otroligt mycket utrustning bara för pengen du får för ditt Canonhus...

Jag kände på en Pentax nyligen i en fotoaffär och det var väl inga större fel på kameran rent tekniskt.
Men ergonomin , den kändes riktigt usel att hålla i.Kantig och obekväm!
Åtminstone om man är van att hålla i Nikon D80!

Aldrig att jag skulle köpa en sån obekväm kamera.

Sven-Erik Nordenhed skrev:
Jag kände på en Pentax nyligen i en fotoaffär och det var väl inga större fel på kameran rent tekniskt.
Men ergonomin , den kändes riktigt usel att hålla i.Kantig och obekväm!
Åtminstone om man är van att hålla i Nikon D80!

Aldrig att jag skulle köpa en sån obekväm kamera.

Smaken är som baken - delad.
När jag började titta på DSLR så stod det mellan Nikon D50, Pentax *IstDL och Konika Minolta K5D(?). Tyckte att D50 låg som gjuten i handen och övervägde denna. Nu vann *IstDL pga av att jag fick tag på ett 170-500 till Pentax billigt.
Har nu K10D och är mycket nöjd med ergonomin. En kompis har Nikon D300, som fått mycket bra kritik för just ergonomin, men jag får kramp i handen efter ett tag med denna kamera, och inställnigsrattarna känns felplacerade. Har även känt lite på D80 som du har och den känns inte heller riktigt bra.

/Peder

Pixeldentiten i K20d är inget problem, då dom har ett helt nytt sätt att bygga sensor. Titta i K20d tråden för det tekniska.
Och med henblick på ergonomien, jag älskar---bara ÄLSKAR min K10d, inte så bra utan batterigrepp, men med är den helt underbar och jag har rätt så stora händer. Kan jobba med den en hel kväll utan att hänga den på axeln, ligger bara så bekvämt i handen. Iof med en liten 50 på, men ändå :)

Canon har ju lite mer optik om du gillar långa tele,såg du hadde lite extender & tele mm.
Da300/4 kommer ju snart och det ska även komma nya pentax extenders framöver också tror jag.

PMD skrev:
Hur går det Paul? Har du bytt till Pentax än?
Nej, men en D3 med 14-24 24-70, SB 800 och 85 1,4 är på väg. Zeiss funkar ju till Nikon också. Kommer skaffa mig lite mer tele också, men väntar in en modernare 70-200 eller en uppgraderad 180 2,8 med af-s, attans Nikon att de inte kan vara lite bättre på medeltele. Har en Mark III till salu för den som söker en sådan. Fast det fick jag ju egentligen inte skriva.

Att du kunde hålla dig så länge ändå. Du byter ju system som en anan byter kallingar ;-) Skämt åsido, grattis till en fantastisk kamera. Trodde inte att jag skulle beröras särskilt mycket men efter att ha testat den och arbetat med några filer så lev jag tagen och drabbades av en sorts otäckt habegär. Nån gång kanske, nån gång (drömmer mig bort).

johan.morck skrev:
Att du kunde hålla dig så länge ändå. Du byter ju system som en anan byter kallingar ;-) Skämt åsido, grattis till en fantastisk kamera. Trodde inte att jag skulle beröras särskilt mycket men efter att ha testat den och arbetat med några filer så lev jag tagen och drabbades av en sorts otäckt habegär. Nån gång kanske, nån gång (drömmer mig bort).
Nej det där stämmer inte, så ofta byter jag inte kallingar. Det har blivit så himla dyrt med tvätt o sköljmedel.

Liknelsen haltar helt klart, ber om ursäkt för det. Även om det känns tungt så ska jag försöka hålla ut tills det kommer en FX i mindre hus men det känns hårt.

Hur f-n har du råd Paul!? "D3:a på G som komplement till Mark III:an" ;-) Själv känner jag igen mig i alla dina resonemang prylgalning som man är (genom sig själv känner man andra). Är själv en "medelinkomsttagare i övre halvan" om man skall klassa sig (distriktsveterinär) men det är ju smärre förmögenheter man får lägga om man skall hålla jämna steg med dig. Själv tar jag mig inte råd med detta ;-)

Men som sagt....jag förstår dig angående Pentax....har haft samma funderingar själv. Skall bli intressant att se Pentax kommande topphus K?D. Troligen med samma sensor som K20D men med vassare prestanda för övrigt.

Men D3:an ger väl samma bildkvalitet med minst 3 stegs högre ISO jämfört med K20D så argumentet med stabilisering i huset som fördel Pentax faller ju platt ;-)

mvh / Matti

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar