Annons

Från 350d till..?

Produkter
(logga in för att koppla)

perrypride

Aktiv medlem
Hej på er!

Min första post här i FS forumet.

jag kör just nu en eos 350D och är sugen på att byta upp mig. Jag har relativt goda kunskaper nu och funderar på att ha en lite mer avancerad hobbykamera men jag är inte sugen på att lägga ut 10000 på en kamera, och filmning går bort och därmed 500D.

Har funderat på en 40d. Vad tror ni om det? Relativt billigt hus, definitivt bättre än min 350D. Skall man slå till på 40D eller borde jag köpa en 450D?

Fridens liljor fotokamrater!
 
Har du ens gått & provat någon av xxxD alt xxD i någon butik?
xxD huset är betydligt större än xxxD så om du är van & inte vill ha större så är det nog 450D du ska ha. Åk till en butik & be att få prova & känn på ett xxxD & xxD tillsammans med olika optik framförallt tele om du ska använda ett sådant. Jag vill inte gå tillbaka till xxxD nu när jag har min 50D. Om ett tag så kanske man kompletterar 50D med en 5D.
xxxD är jäkligt smidig om man bara ska ta med den in till stan men tycker 50D fungerar den med men något klumpigare men ack så mer behaglig att hålla i.
 
Har du ens gått & provat någon av xxxD alt xxD i någon butik?
xxD huset är betydligt större än xxxD så om du är van & inte vill ha större så är det nog 450D du ska ha. Åk till en butik & be att få prova & känn på ett xxxD & xxD tillsammans med olika optik framförallt tele om du ska använda ett sådant. Jag vill inte gå tillbaka till xxxD nu när jag har min 50D. Om ett tag så kanske man kompletterar 50D med en 5D.
xxxD är jäkligt smidig om man bara ska ta med den in till stan men tycker 50D fungerar den med men något klumpigare men ack så mer behaglig att hålla i.


Jepp jag har känt på en kompis 20D och den låg fint i handen. men jag skall åka och känna på en 40D. Tänkte mest på bildkvalitet och funktion när jag undrade mellan 4D och 450D.
 
Hej på er!

Min första post här i FS forumet.

jag kör just nu en eos 350D och är sugen på att byta upp mig. Jag har relativt goda kunskaper nu och funderar på att ha en lite mer avancerad hobbykamera men jag är inte sugen på att lägga ut 10000 på en kamera, och filmning går bort och därmed 500D.

Har funderat på en 40d. Vad tror ni om det? Relativt billigt hus, definitivt bättre än min 350D. Skall man slå till på 40D eller borde jag köpa en 450D?

Fridens liljor fotokamrater!


Jämnför själv och !känn! skillnaden, kan garanterat att du går därifrån med en övertygelse att aldrig mera köpa instegskamera ;)
 
40D är större, bättre och ligger bra i handen, den har dessutom display vid avtryckaren vilken du kommer uppskatta. 6,5 bilder/sek är inte fel heller. Jag skulle köpa 40D framför 450D, men känn på båda och ta den som känns bäst både i handen och plånboken.
 
Hej på er!

Min första post här i FS forumet.

jag kör just nu en eos 350D och är sugen på att byta upp mig. Jag har relativt goda kunskaper nu och funderar på att ha en lite mer avancerad hobbykamera men jag är inte sugen på att lägga ut 10000 på en kamera, och filmning går bort och därmed 500D.

Har funderat på en 40d. Vad tror ni om det? Relativt billigt hus, definitivt bättre än min 350D. Skall man slå till på 40D eller borde jag köpa en 450D?

Fridens liljor fotokamrater!

Jag har en 350D och 40D - du blir nöjd troligen med en 40D. Rejäl, snabb, bra af, bra sökare och det till ett vettigt pris.
 
Kanske inte "bättre" bilder men mer träffsäker som kommer göra att du kommer ha fler bilder som förmodligen är skarpa redan de fåtal du tagit jämfört med en xxxD. Mitt canon 70-200 f/4L IS älskar mitt xxD hus. :)
 
Hur viktigt är smidigheten för dig..? Det har jag upptäckt nu efter många år är att det är det viktigaste för mig.. men så har jag också blivit mer intresserad av bild än teknik också på äldre dagar :)

Jag rekommenderar att du fortsätter med 350D ett tag till. Det är en bra kamera som duger till det mesta. Öva på digital bildbehandling och exponering istället. Då sparar du pengarna och får bättre bilder.
 
Hej,
Jag har gått från en 350D till en 30D och nu senast till en 5D, har gillat alla kamerorna starkt och dom har funkat hur bra som helst.

Nu i efterhand så tycker jag nog att man kunde man gått direkt från 350D till 5D. Den är helt lysande och behöver du inte snabbheten i 30D/40D/50D så kör på en femma! Helt annan kvalitet på bilderna. Den kräver dock lite bättre gluggar och tar inte EF-S objektiv.
 
Jag håller på 40d eller ev 50d med sin mer högupplösta skärm.

Avsaknaden av inbyggd blixt och den mindre skärmen drar ner
betyget rejält på 5d.
 
40D är större, bättre och ligger bra i handen, den har dessutom display vid avtryckaren vilken du kommer uppskatta.
Måste bara kommentera angående den lilla topp-displayen.
Har aldrig riktigt förstått varför en del tycker om den. Jag själv finner den bara helt meningslös. Dels måste man hålla kameran i en mer onaturlig vinkel för att läsa av den, jämfört med hur man håller kameran för att läsa av den stora displayen. Och dessutom är den stora displayen tydligare och mer lättavläst. Är det inte bara så att toppdisplayen är ett arv från dom gamla analoga kamerorna och finns kvar bara för att många gamla rävar velat ha dom kvar? Ge mig gärna tips på när den gör nytta, för jag använder då verkligen inte den när jag fotar med min 5D2.
 
Jag gick själv från 350d till 30d och WOW! Vilket lyft i handhavande! Idag skulle jag välja 40d eller möjligen 50d beroende på kassa. 5d går för min del bort dels eftersom jag gärna har kvar cropfaktorn och dels eftersom jag har en del objektiv jag vill kunna använda även fortsättningsvis.
 
Jag gick från 350d till 40d. Är mycket själva känslan att hålla i huset, som ju är större med gummerat grepp. Att displayen är större gör mycket.

Bildkvaliten ser jag ingen skillnad på dock.
 
Hej på er!

Min första post här i FS forumet.

jag kör just nu en eos 350D och är sugen på att byta upp mig. Jag har relativt goda kunskaper nu och funderar på att ha en lite mer avancerad hobbykamera men jag är inte sugen på att lägga ut 10000 på en kamera, och filmning går bort och därmed 500D.

Har funderat på en 40d. Vad tror ni om det? Relativt billigt hus, definitivt bättre än min 350D. Skall man slå till på 40D eller borde jag köpa en 450D?

Fridens liljor fotokamrater!

Nu får du en ny 40D för ett vettigt pris. Även beggat ligger de bra till. Visst de är inte gratis, men bilderna uppväger ett byte. Har gjort samma resa själv och aldrig ångrat mig. Good luck mate!
 
Hej på er!

Min första post här i FS forumet.

jag kör just nu en eos 350D och är sugen på att byta upp mig. Jag har relativt goda kunskaper nu och funderar på att ha en lite mer avancerad hobbykamera men jag är inte sugen på att lägga ut 10000 på en kamera, och filmning går bort och därmed 500D.

Har funderat på en 40d. Vad tror ni om det? Relativt billigt hus, definitivt bättre än min 350D. Skall man slå till på 40D eller borde jag köpa en 450D?

Fridens liljor fotokamrater!

Köp en 450D utan batterigrepp! 450D är en liten, diskret och smidig kamera som är lätt att plocka med sig, 40D är i mitt tycke onödigt stor och tung för att vara en 1.6 crop kamera. Bildkvaliteten med 450D håller bildbyråkvalitet om så skulle krävas.
//Chasid
 
Jag håller på 40d eller ev 50d med sin mer högupplösta skärm.

Avsaknaden av inbyggd blixt och den mindre skärmen drar ner
betyget rejält på 5d.

Menar du att du värderar skärmen mer än bildkvalitén när du väljer kamera? Inbyggd blixt kan ju va smidigt, speciellt om man är ute å reser (slippa ta med en extern o bära runt på) Hade själv användning för det i min 50D då härom veckan då jag å frugan va i Paris, annars fotar jag uteslutande med 1Ds mk2.
Men att skärmen på 5D skulle va usel är väl ändå att ta i. Bildkvalitén på 5D vs 40D/50D är ju grymt mkt bättre.


Måste bara kommentera angående den lilla topp-displayen.
Har aldrig riktigt förstått varför en del tycker om den. Jag själv finner den bara helt meningslös. Dels måste man hålla kameran i en mer onaturlig vinkel för att läsa av den, jämfört med hur man håller kameran för att läsa av den stora displayen. Och dessutom är den stora displayen tydligare och mer lättavläst. Är det inte bara så att toppdisplayen är ett arv från dom gamla analoga kamerorna och finns kvar bara för att många gamla rävar velat ha dom kvar? Ge mig gärna tips på när den gör nytta, för jag använder då verkligen inte den när jag fotar med min 5D2.


Jag kan faktiskt hålla med dig, speciellt om man står å kör teleobjektiv på enbensstativ, då måste man böjja kameran rätt långt bakåt för att kunna se toppdisplayen. Iofs kan man väl se dom flesta inställningarna i sökaren när man kollar, men ändå. hade faktiskt föredragit som instegsmodellerna är uppbyggda.
 
Menar du att du värderar skärmen mer än bildkvalitén när du väljer kamera? Inbyggd blixt kan ju va smidigt, speciellt om man är ute å reser (slippa ta med en extern o bära runt på) Hade själv användning för det i min 50D då härom veckan då jag å frugan va i Paris, annars fotar jag uteslutande med 1Ds mk2.
Men att skärmen på 5D skulle va usel är väl ändå att ta i. Bildkvalitén på 5D vs 40D/50D är ju grymt mkt bättre.


Givetvis värderar jag aldrig BARA skärmens kvalitet före bildkvalitet.
Men läggar man då även till:
# Avsaknaden av inbyggd blixt,
# 40d och 50d är mer än dubbelt så snabba som 5d.
# Fördelen med cropfaktorn vid telefotografering
# En beg 5d kostar ca 4000:- mer än en beg 40d.

Att bildkvaliten skulle vara "grymt mycket bättre" med 5d än 40d och 50d har jag ALDRIG tidigare hört, däremot att skillnaderna är mycket marginella, det är som vanligt objektivvalet och fotografen som är avgörande för bildresultatet.

Att 5d:s skärm skulle vara USEL har jag aldrig skrivit, men jämfört med t.ex 50d, så visst då tycker jag skärmen på 5d är just usel.
 
Måste bara kommentera angående den lilla topp-displayen.
Har aldrig riktigt förstått varför en del tycker om den. Jag själv finner den bara helt meningslös. Dels måste man hålla kameran i en mer onaturlig vinkel för att läsa av den, jämfört med hur man håller kameran för att läsa av den stora displayen. Och dessutom är den stora displayen tydligare och mer lättavläst. Är det inte bara så att toppdisplayen är ett arv från dom gamla analoga kamerorna och finns kvar bara för att många gamla rävar velat ha dom kvar? Ge mig gärna tips på när den gör nytta, för jag använder då verkligen inte den när jag fotar med min 5D2.

Och jag använder i stort sett bara toppdisplayen på min D90. Vet inte om den drar mindre ström en om man skulle ha den stora på hela tiden? Alla är vi olika.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.