ANNONS
Annons

Från 300D, till 550D eller 60D..??

Produkter
(logga in för att koppla)

LindaM

Medlem
Har en 300D och är nu ute efter en ny kamera, men har inte bestämt mig för vilken jag vill ha.. kanske någon av er vill hjälpa mig. =)

Jag har ett Sigma EX 18-50 / 2.8 DC som jag varit nöjd med o därför funderar på att behålla.. eller behöver jag byta upp mig även där vid byte av kamerahus??

Så frågan är nu om det ska bli en 550D, vilket iofs skulle kunna räcka.. Men 60D o dess vridbara skärm lockar oxå..
Har inte alls hängt med i kamerautvecklingen på länge, så vad kan jag behöva tänka på i mitt val?

Tack! / Linda-Marie
 
Så frågan är nu om det ska bli en 550D, vilket iofs skulle kunna räcka.. Men 60D o dess vridbara skärm lockar oxå..
Har inte alls hängt med i kamerautvecklingen på länge, så vad kan jag behöva tänka på i mitt val?
Har du tittat på och jämfört kamerorna i verkligheten? Gör det. Då kommer du att upptäcka att 60D har mycket bättre sökare och att det är enklare att ändra olika inställningar. Dessutom har 60D t ex bättre af.
 
En vän till mig har 550D så den har jag testat lite..
Sen har jag ju bara min gamla 300D att jämföra med, så då är det lätt att bli imponerad. Bland annat av dess litenhet (passar mina små händer) vikten, den stora klara skärmen.. Men sen hur bilderna blir i förstoringar har jag ingen aning om.

Har en vision att kunna förstora o göra egna tavlor av de foton som jag tar.. inte nu gigantiskt stora, men iallafall i minst A3 format, o då kanske inte 550D räcker till. ?? Vad är det som avgör det.. objektivet har ju en viktig del i det förstår jag.. antalet pixlar o sensorn.. men sen.. ?
Ni får gärna rätta mig om jag har fått nått om bakfoten o är helt ute o cyklar! Blir inte lessen av kritik. =)

/ Linda-Marie
 
Men sen hur bilderna blir i förstoringar har jag ingen aning om.

Har en vision att kunna förstora o göra egna tavlor av de foton som jag tar.. inte nu gigantiskt stora, men iallafall i minst A3 format, o då kanske inte 550D räcker till. ??
Både 550D och 60D kommer att klara av det alldeles utmärkt. Den stora skillnaden mellan de båda kamerorna är hur de är att fotografera med.
 
En vän till mig har 550D så den har jag testat lite..
Sen har jag ju bara min gamla 300D att jämföra med, så då är det lätt att bli imponerad. Bland annat av dess litenhet (passar mina små händer) vikten, den stora klara skärmen.. Men sen hur bilderna blir i förstoringar har jag ingen aning om.

Har en vision att kunna förstora o göra egna tavlor av de foton som jag tar.. inte nu gigantiskt stora, men iallafall i minst A3 format, o då kanske inte 550D räcker till. ?? Vad är det som avgör det.. objektivet har ju en viktig del i det förstår jag.. antalet pixlar o sensorn.. men sen.. ?
Ni får gärna rätta mig om jag har fått nått om bakfoten o är helt ute o cyklar! Blir inte lessen av kritik. =)

/ Linda-Marie

Några snabba kommentarer:
Bra att du har upptäckt att det är en rejäl storleksskillnad mellan 300D och 550D, det kan annars kanske komma som en överraskning. Jag gissar att 60D storleksmässigt ligger någonstans mitt i mellan dessa två hus.

Det låter som att objektivet räcker till dina behov, det är ju bara att fota på, du lär ju märka om du har högre krav än vad det presterar.

A3 är nog inte något större problem med någon av kamerorna, varken med 300D, 550D eller 60D. Du bör inte kunna se någon skillnad på bildkvalitet mellan 550D eller 60D. Från 300D har det ju däremot hänt en del.
 
Så man kan säga att valet mellan 55D o 60 D handlar om enkelhet och bekvämlighet i fotandet.. samt prislappen förståss.. Även om det inte är många tusenlappar som skiljer dem åt.

Men är 60D verkligen värd de extra slantarna för en amatörfotograf som jag..? Kommer jag märka skillnad..? ..någon annan skillnad än Känslan av att det är "Roligare" med en "Värre"..

Kan säga att jag hade samma beslutsångest i mitt val av 300D o dess objektiv. Har lätt för att va kräsen.. *suck* Men samtidigt så känns det som ett viktigt val iallafall. =)

/ LInda-Marie

Tack för att ni svarar så snällt! =)
 
Några snabba kommentarer:
Bra att du har upptäckt att det är en rejäl storleksskillnad mellan 300D och 550D, det kan annars kanske komma som en överraskning. Jag gissar att 60D storleksmässigt ligger någonstans mitt i mellan dessa två hus.

550D är lite mindre/lättare än 300D och 60D är lite större/tyngre, men det var kanske det du menade.
300D, 149x99x72mm, 650 gram
550D, 129x98x62mm, 530 gram
60D, 145x106x79mm, 755 gram

Oj då, lite långsam på att svara ser jag... ;)
 
550D är lite mindre/lättare än 300D och 60D är lite större/tyngre, men det var kanske det du menade.
300D, 149x99x72mm, 650 gram
550D, 129x98x62mm, 530 gram
60D, 145x106x79mm, 755 gram

Oj då, lite långsam på att svara ser jag... ;)

Tack!
Hade inte måtten o vikten på 300D... o när man ställer upp det så här så ser man så enkelt. Men att den är såå mycket tyngre än 300D.. trodde 300D skulle vara tyngst.

Kanske ändå lutar åt att det blir en 550D iallafall då. Litenheten o lättheten spelar rätt stor roll när man är liten o nätt o inte alls särskilt muskulös. =)

Om det blir en 550D..
Vilka objektiv skulle ni tipsa om?
Gärna ett macro o ett zoom.
Har ett Sigma 50-150 / 2.8 APO DC HSM.. men som jag inte kommit överens med.

/ LInda-Marie
 
Det som skiljer mellan 60D och 550D är lite större sökare, bättre AF-sensorer, snabbare seriebildstagning (5,3 vs. 3,7 bilder/s), den utfällbara skärmen, att den kan styra blixtar trådlöst, lite bättre Auto-ISO, och kanske några mjukvarufeatures som man troligtvis kan leva utan. Värd 50% högre pris? Inte i mina ögon.
 
Vilka objektiv skulle ni tipsa om? Gärna ett macro o ett zoom. Har ett Sigma 50-150 / 2.8 APO DC HSM.. men som jag inte kommit överens med.

Jag skulle definitivt börja med ett nytt hus och använda befintliga Sigma 18-50/2.8 och 50-150/2.8. Har svårt att se att något annat skulle vara avgjort bättre inom rimlig budget.
 
Vad tycker ni om kitobjektivet som följer med 550D, EF-S 18-135/3,5-5,6 IS.
Är det värt 3000 kr mer, eller ska man satsa på att bara köpa huset.??

Har själv varit lite emot dessa medföljande objektiv tidigare.. men de kanske är bättre nu?

/ Linda-Marie
 
60D:s vridbara skärm är ju guld värd om man tänker filma mycket. Att fotografera med systemkameran som man gör med en pocketkamera tycker i alla fall inte jag fungerar...jo i nödfall. 95% av tiden fotograferar jag genom att titta i sökaren, inte genom att komponera med skärmen. Fast det är klart att en vridbar skärm som också skyddas då den är infälld skulle inte vara fel.

Kläm och känn, men tänk på att de pengar du sparar på att köpa den billigare 550D kan användas till andra/nya/bättre objektiv eller till en extern blixt - och då har du ändå höjt den tekniska nivån på ditt fotograferande till en billigare penning än om du köpt 60D.

Det är inte kamerahuset allt hänger på, även om det mesta av handhavandet vid själva fotograferandet sitter där. Slutprodukten (bilden) blir troligen lika bra från dem båda.
 
Omfånget på EF-S 18-135/3,5-5,6 IS är ju riktigt trevlig. Ljusstyrkan är ju inte alls rolig. Den går snabbt åt det ljussvagare hållet - har jag läst.

Lite recensioner på objektivet där många är nöjda med objektivet.
http://alatest.se/anvandarrecension...f-s-18-135-3-5-5-6-is-set-2/pu3-85420499,152/

På eflens.com, http://www.eflens.com/, kan du läsa om objektivet via de länkade testerna.
Själv tycker jag att photozone.de har bra recensioner men här får objektivet ganska lågt omdöme.
http://www.photozone.de/canon-eos/462-canon_18135_3556is?start=1
 
Vad tycker ni om kitobjektivet som följer med 550D, EF-S 18-135/3,5-5,6 IS.

EF-S 18-135IS är ingen höjdare. Oskarpt. Långsam och surrig AF. Plastigt. Ljussvagt. Dock med IS men det är väl dess enda styrka.

Dina befintliga objektiv är skarpa och ljusstarka, det enda man kan klaga på är att de saknar bildstabilisering men i övrigt passar de utmärkt till 550D. Jag ser inte problemet.

Sigma 17-50/2.8 OS HSM är bra. Sigma 70-200/2.8 OS HSM är bra. Sigma 70/2.8 Macro är bra.
EF-S 15-85IS USM är bra. EF 70-200/4L IS USM är bra. EF 100/2.8L IS Macro USM är bra.
 
Tack snälla ni för er tid o era kloka o snabba svar! =)

Det lutar väl åt en 550D pga litenheten.

Men jag ska ta mig en ordentlig funderare över vilka objektiv jag behöver. Fick ju en hel del tips från er om vilka som kan passa. Tack! =)
Kitobjektivet verkar ju vara sisådär..

Återkommer säkert senare med fler frågor.. nu vankas det middag. =)

/ Tacksam LInda-Marie
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.