Annons

från 15x22 cm till 50x75 cm

Produkter
(logga in för att koppla)

henrikgbg

Aktiv medlem
Hej,

Jag har fått en beställning jag gärna vill kunna skicka iväg, men har problem med storleken på bilden, just nu är den digitala filen (ca) 15x22cm och 300pixels/inch.

Jag sitter med CS3 och funderar hur jag ska förstora bilden på bäst sätt utan att förstöra allt för mycket av kvalitèn

hur många pixels/inch (eller cm) tycker ni passar för det här?

Resample image? vad tycker ni passar bäst?

efterbearbetning efteråt?


Är så van vid att bara trycka mindre kopior till mina kunder, det här med större format är något nytt för mig!
 
Hej :)

Du ska redigera bilden som den är tänkt att se ut på papperet (om du har kalibrerad skärm dvs) innan du förstorar den.

Förstora bilden med 110% procent hela tiden i Image Size (ctrl+alt+i) inställd på bikubisk mjukare tills du är i närheten av den storlek du vill ha.
Jag brukar köra 110% tills jag är nästan uppe i målstorleken och sedan bara skriva in de exakta måtten jag är ute efter som en sista steg-förstoring. (glöm inte att ändra till bikubisk mjukare varje gång du öpnnar "Image Size", för den ställer tillbaka sig till bara "bikubisk" efter varje gång.)

Du kan göra ett macro på 110%-förstoring. Smidigt i framtiden.

Titta sedan på bilden i 25% på skärmen och skärp tills det ser lagom ut och spara sedan filen med ett nytt namn.

Lycka till!
 
Hej Daniel!

Den metoden har jag aldrig hört om tidigare, men låter intressant!

varför 110% åt gången och inte smälla på allt med en gång?

vilken pixeltäthet tycker du jag ska använda för en utskrift av den här storleken?
Ska skickas till tryckeri över nätet, vet inte om dom har några begränsningar på hur stor filen max får vara.
 
110% metoden är en klassiker, tanken är att små detaljer skall framträda bättre och att övergångar skall bli lite mjukare.

Dock blir det lite tårta på tårta att kombinera 110% med bikubiskt mjukare, då bikubiskt mjukare togs fram av Adobe specifikt för att man inte skulle behöva använda 110% metoden mer.

I slutänden är det ändå en fråga om tycke och smak, skillnaderna blir oftast ganska små i själva utskriften oavsett metod för omräkning.
 
ok!

Tack för ännu mera lärdom! :D

fick ett inlägg om att man kan beräkna vilken pixeltäthet (inch eller cm).

Hur gör man det?

som sagt, van att kunder beställt mindre kopior och digitalt av mig, men har fått in förfrågningar på större förstoringar så vill lära mig mer om hur den delen av tryckverksamheten fungerar
 
Men nu blir jag lite fundersam på hur stor din orginalbild är,
10 Megapixlar som min gamla D80 är på säger photoshop är ca 40x27,5

du borde väl ha samma storlek ? med din 40D ? eller fotograferar du i mindre format än 10 Mp ?

Men det med att öka storleken 110% åt gången har jag med fått höra överallt när jag bett om tips, har väl kanske med att göra hur PS beräknar.
 
En annan synvinkel kanske...

Varför snöa in dig på 300 ppi?
Är inte en lagom upplösning vid tryck ganska mycket lägre?
(jo jag förstår att det är en väldigt öppen fråga, men ni som kan ämnet kan ju svara utförligt i så fall)

Jag brukar tänka så här: En liten bild ska man titta på på nära håll, en stor bild ska man se på långt håll.

Tänker man så och vill ha en stor bild, spelar verkligen upplösningen så stor roll då?

Eller om man jämför med bilder från den gamla hederliga analoga tiden. Där var det ju inte nåt snack om att hålla på med 110%-metoden eller så. Men det blev fina bilder ändå.
 
En annan synvinkel kanske...

Varför snöa in dig på 300 ppi?
Är inte en lagom upplösning vid tryck ganska mycket lägre?
(jo jag förstår att det är en väldigt öppen fråga, men ni som kan ämnet kan ju svara utförligt i så fall)

Jag brukar tänka så här: En liten bild ska man titta på på nära håll, en stor bild ska man se på långt håll.

Tänker man så och vill ha en stor bild, spelar verkligen upplösningen så stor roll då?

Eller om man jämför med bilder från den gamla hederliga analoga tiden. Där var det ju inte nåt snack om att hålla på med 110%-metoden eller så. Men det blev fina bilder ändå.

Hej magnus

Jag har inte snöat in mig på 300ppi, jag försöker ju hitta vilken ppi som är lämplig för just den här storleken
 
moderskeppets variant är ju inga problem så länge jag kan ta en skiva till tryckeriet och ladda upp filen, men jag föredrar att använda mig av crimson och måste ladda upp bilderna.

50x75 med 300 pix/inch = bildfil på ca 140-150MB

blir så jäkla omständigt att ladda upp den

Ladda upp den som en jpeg med hög kvalitet, komprimeringen märks inte i den färdiga utskriften och bildfilen blir mycket mindre. (Det finns faktiskt situationer där jpeg är rätt val.)
 
Hej magnus

Jag har inte snöat in mig på 300ppi, jag försöker ju hitta vilken ppi som är lämplig för just den här storleken

Jag for runt lite på nätet och hittade några olika källor som tyckte att 100-150 ppi var helt ok för den storleken.

Jag har själv inte skrivit ut i den storleken än. Men tanken är att ett par foton jag har tagit ska upp på väggen i vardagsrummet men dom i 100x70 cm. Men jag tänkte skicka upp bilderna som dom är och sen får fotolabbet göra jobbet. Jag har en D90 som ger 12,3 MP och det motsvarar ca 90 ppi och jag läste nån stans att dess bilder skulle räcka till den storleken.

http://www.adoramapix.com/Support.aspx?SupportID=orderminresolution
 
Allt är tycke och smak med vad man tycker är bra. Jag tycker att en 60x80 är max med tex canons 1ds mark 2 (16,7 milj pixel). Det som påverkar mest är vilken typ av media du skriver ut på samt hur skarp bilden är från början samt hur motivet ser ut.
Om det är blankt papper o plottrigt motiv mycket detaljer etc tycker jag att minst 240ppi behövs. Är det akvarell eller canvas så kan det räcka med mindre. Överlag kan man säga att canvas/akvarell döljer brister mer än ett blankt papper. Alien skin säljer ett program som är bra att förstora bilder med och det heter Blow up och det finns en fullversion du kan ladda ner gratis för ett test i en månad.
Jag har förstorat en fil upp till 4 gånger större storlek med den och det har sett bra ut.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.