Annons

Frågor om Sony NEX-7

Produkter
(logga in för att koppla)

din200

Ny medlem
Hej.
Ny här. Tyckte min första fråga passade bäst här.

Är en glad amatör som funderar på att investera i en Sony NEX-7 och ta upp ett fotointresse som legat i dvala i väldigt många år. Köpte en Canon G9 för några år sedan, men blev lite besviken på resultatet, så tappade intresset lite där. Sedan om det berodde på själva kameran eller den som fotade skall jag låta vara osagt, men kändes som att kvalitén på bilderna var närmare kompaktkamera än "system"-kamera.

I alla fall, kanske en dum fråga, men är detta ett lämpligt forum för lite amatörfrågor, eller det finns lämpligare forum för det? (vill ju inte göra en "Yamaha 125a" om nu någon kommer ihåg Hassansketchen)

I alla fall, kanske en dum fråga, men är detta ett lämpligt forum för lite amatörfrågor, eller det finns lämpligare forum för det? (vill ju inte göra en "Yamaha 125a" om nu någon kommer ihåg Hassansketchen)

Kawasaki 125a ;)

Du har kommit helt rätt men borde lagt tråden i kategorin köpråd eller i Sony forumet :)

Nu var ju det om NEX-7an inte direkt någon fråga, mer lite av en introduktion, själva frågan var lite allmänt om "nivån" i detta forum, och det har jag fått svar på - tack.
Så antingen är rubriken lite missvisande numer, eller så får jag göra en ordentlig fråga av det.

Blev lite rörigt i min första tråd här känner jag.

Hej
Och välkommen
Du skulle nog behöva beskriva lite mer om dina kunskaper. Typ har du fotat med systemkamera förr ? Vad tänker du fota? Hur mycket tid och pengar är du beredd på att satsa

Jag tänkte spä på tråden med en ny fråga angående filstorlekar på NEX-7 kontra A900.

RAW-filerna blir ca 24Mb på NEX och ca 36Mb på A900 trots att det är samma antal pixlar på sensorerna. Betyder det att NEX komprimerar RAW-filerna eller vad kan det bero på? Om det är komprimering, innebär det någon kvalitétsförsämring och i så fall, finns det något sätt att ändra i kameran så att filerna inte komprimeras?

Båda komprimerar nog sina råfiler, men kanske på olika sätt. Jag tror ingen av dem kör med förstörande komprimering.

Tack för svaret.

Jag blev lite betänksam på grund av den stora skillnaden mellan RAW-filernas storlek.

Nu en annan, förmodligen idiotisk fråga: Jag köpte en NEX-7 för ett par dagar sedan och har tagit några provbilder för att se att allt fungerar. Det hela verkar OK och det var inga problem att se miniatyrer av RAW-filerna i Windows 7 och i Lightroom 3. Däremot gick det inte att se dem i Lightroom 2 som jag har installerat på en liten laptop.

Det följer dock med en programskiva som jag tänkte att jag skulle kunna använda på den lilla datorn för att kunna "framkalla" bilder och skriva ut vykort när jag är på resande fot. Men först måste jag fråga om detta program IDC (Image Data Converter) gör något med RAW-filerna. Det står nämligen att det kan göra om, visa, ordna och skriva ut RAW-filerna från kameran. Men gör det verkligen några förändringar av själva filen eller arbetar det på ungefär samma sätt som LR?

Som du säger krävs nyare LR för Nex-7. Rätt sjukt att inte Adobe stödjer nya kameror utan man måste uppdatera. Man kan väl dock ladda ner omvandlaren från Adobe som gör raw till tiff och sedan öppna.

Har svårt att tänka att IDC gör något med raw filerna. Vet att det varit vissa som inte varit 100% komperatibla mellan de olika uppdateringarna av IDC. Tror också att ,man kan spara ner sina inställningar man gjort i framkallningen i raw filen? Inte som Adobe som gör detta i en separat fil.
Jag kör med raw + jpg så kan man ju använda jpg filen utan ev framkallning. Tycker NEX-7 verkar ge bra jpg filer.

EN fråga om NEX-7
Finns det något sätt att filma fast man "disablat" filmknappen?
På A77 kan man "disabla" filmknappen, då funkar den bara om man väljer fim på lägesväljaren. Men NEX-7 verkar sakna film på läges väljaren. Detta känns som en stor miss???

EN fråga om NEX-7
Finns det något sätt att filma fast man "disablat" filmknappen?
På A77 kan man "disabla" filmknappen, då funkar den bara om man väljer fim på lägesväljaren. Men NEX-7 verkar sakna film på läges väljaren. Detta känns som en stor miss???

Ja, om man stängt av filmknappen måste den aktiveras i menyträsket innan man kan filma igen. Jag filmar inte, så mig gör det inget, men jag förstår att det kan vara irriterande för de som faktiskt vill använda funktionen ibland.

Jag tänkte spä på tråden med en ny fråga angående filstorlekar på NEX-7 kontra A900.

RAW-filerna blir ca 24Mb på NEX och ca 36Mb på A900 trots att det är samma antal pixlar på sensorerna. Betyder det att NEX komprimerar RAW-filerna eller vad kan det bero på? Om det är komprimering, innebär det någon kvalitétsförsämring och i så fall, finns det något sätt att ändra i kameran så att filerna inte komprimeras?
Alla kameror har faktiskt en viss grundbearbetning av RAW-filerna - man korrigerar bl.a för att "pixlarna" inte ger ut identiska signaler, det kan variera en hel del.

Både A900 och NEX-7 använder sig av icke-förstörande komprimering av RAW-filerna (innebär att våra ögon inte kan detektera någon skillnad). Att RAW-filerna från NEX blir mindre beror på att det är en betydligt nyare kamera, och man har därför haft tid på sig för att kunna utveckla mera avancerade icke-förstörande komprimeringsalgoritmer.

Eftersom det handlar om icke-förstörande komprimering så finns det inget behov av att ändra i kameran så att RAW-filerna inte komprimeras. Det finns därför inte heller något menyval för att göra detta.
.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar