Annons

Frågor om Pentax KX

Produkter
(logga in för att koppla)

mcqueen

Medlem
Inhandlade en gammal KX i fint skick av en privatperson idag. Visste ej mycket om dennas finesser utan trodde att de motsvarade funktionerna på Pentax K1000. Det var fel. En knapp på framsidan av kameran aktiverar spegeluppfällning, vilken praktisk/teknisk funktion har den (spegeluppfällningen)? Dessutom kan man med samma knapp aktivera ytterligare en funktion som visar sig som en viss förmörkning i sökaren, vilken betydelse har denna funktion?
I sökaren syns även en blå pil som styrs mekaniskt beroende på vilken slutartid du väljer och ovanför denna sitter ljusmätarvisaren (fast), på 1/1000 sek. Har provat nya batterier men den är fortfarande kvar i samma läge, samt batterinivå-funktionen (då dippar visaren till 1/30 sek).
Vad göra? Går detta att reparera samt är det någon som kan svara på övriga frågor? Tacksam för svar!
Mvh/Andreas i Skellefteå
 
En fin kamera du fått tag det där!
Med spegeluppfällning, så fäller du upp spegeln innan du tar ett kort för att förhindra vibrationer från spegeln.

Knappen som mörkar ner är skärpedjupskontrollen.

Jag vet inte riktigt hur ljusmätaren ser ut på KX, men är det inte så att den visar hur långt ifrån rätt exponering du är?
 
Jamas: Jag tror du har rätt men är själv okunnig på kameror från mitten av 70-talet. Har en Minolta srt 101x och den har samma funktion.
Tycker K1000 är optimal men man måste ju ge KX:en en ärlig chans.
 
"Pentax KX"

Och, Gustaf Rindler, vid vilken volym "på highspeak:rarna"???

Du ska ha TACK för ljudlänken, hur-som-helst...

Mvh: Stefan S(I Umeå, boendes i Hörnefors...)
 
Skulle du inte vara nöjd med den, så skulle jag vara intresserad att köpa den. :)

mcqueen skrev:
Jamas: Jag tror du har rätt men är själv okunnig på kameror från mitten av 70-talet. Har en Minolta srt 101x och den har samma funktion.
Tycker K1000 är optimal men man måste ju ge KX:en en ärlig chans.
 
Hej

Blå visare markerar inställd slutartid. När svart visare är i samma läge, är rätt exponering inställd.
Exp.mätaren på en KX är inte påslagen hela tiden som på en K1000 eller KM.
För att slå på mätaren på en KX, måste du fälla ut frammatningsarmen till sitt första läge, samt trycka ner avtryckaren till hälften.
Mätar-nålens viloläge är högst upp (vid 1/1000). Rör den sig inte när mätaren är påslagen, men batteri-kontrollen fungerar (visaren går ner till markeringen i mitten på slutartids-skalan när kontroll-knappen trycks ner), så är mätaren antagligen sönder (vilket inte är ovanligt).

Mvh
Anders Werholt
 
Anders: Tusen tack för den informationen! Där slapp jag gå till verkstaden i onödan. Mätaren fungerar nu alldeles utmärkt. Har du några andra erfarenheter av denna kamera som du vill delge så gör gärna det.
Rindler: Tackar för manualen!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.