Hej,
hoppas jag lägger mig på en lagom nivå nu.
De två viktigaste egenskaperna hos ett objektiv är brännvidden (i mm) samt ljusstyrka, eller bländare (f-värde).
Så för att ta ett av dina exempel, 50mm f1.4D, så har det brännvidden 50mm och ljusstyrka 1.4. Bokstaven D har nåt med objektivserie att göra (jag har Canon så jag känner inte till Nikons beteckningar).
Brännvidden kan vara fast, som i detta fall, eller ett intervall, till exempel 14-24mm. Det senare är ett zoomobjektiv. Brännvidden kan sägas ange bildvinkel, d.v.s. hur mycket av världen framför kameran som syns genom objektivet. Kort brännvidd ger bred vinkel medan lång brännvidd ger smal vinkel. För småbildskameror (med 35mm film eller motsvarande sensor) brukar 50mm anges som "normal" brännvidd. De allra flesta systemkameror, undantaget proffsmodellerna, har en mindre sensor. Den ger mindre bildvinkel för en given brännvidd jämfört med småbild (som är större). Detta upplevs som en förstoring (eftersom det blir samma fenomen som om man zoomar in) och anges vanligtvis med en förstoringsgrad. Vanligt är 1.5x (Nikon) och 1.6x (Canon). (Dessa benämns APS-C sensorkameror). För en sådan kamera är "normal" brännvidd 50/1.5 (eller 1.6) vilket landar runt 33mm.
F-värdet anger den största möjliga bländare, d.v.s. den största mängd ljus som objektivet kan släppa in. Mindre siffra är mer ljus (beror på att siffran är förhållandet mellan brännvidd och bländarens öppningsdiameter). För mörka förhållanden är större bländare (mindre f-värde) användbart eftersom man får in mer ljus och då kan använda kortare slutartid.
F-värde påverkar också skärpedjup, hur långt framför och bakom den punkt man fokuserar på som bilden förblir skarp. Med en stor bländare blir skärpedjupet kortare. Bakgrunden blir då väldigt suddig. Med mindre bländare, till exempel f8 eller f11, blir bakgrunden mer skarp. Det senare lämpar sig för landskapsfoto då man förmodligen vill att allt, från gräset där man står till bergen vid horisonten, ska vara skarpa.
För att titta på de exempel du listade så har vi två fasta normalobjektiv, 50mm f1.8D och 50mm f1.4D. Samma brännvidd men det senare (1.4) släpper in mer ljus. Det möjliggör också kortare skärpedjup.
Det tredje objektivet, AF-S14-24 / 2.8G IF ED, är ett zoomobjektiv från 14-24mm. Det är ett väldigt vidvinkligt objektiv på en småbildskamera (även benämnt full format, eller FF kort) och ganska fin vidvinkel på APS-C där det motsvarar 21-36mm (Nikon). Det har största bländare 2.8 vilket är det största man kan hitta bland zoomobjektiv. Övriga bokstäver i namnet kan jag tyvärr inte hjälpa dig med (eftersom det är Nikon).
Ovan beskrivna egenskaper är de i första hand avgör vad för bilder man kan ta. Vidare viktiga detaljer är till exempel autofokus (AF); om kameran kan fokusera åt dig eller om du måste skruva på objektivet tills bilden blir skarp. Bildstabilisator är också ett trevligt påfund som hjälper till att motverka oskärpa som följd av skakningar i kameran.
Sen tillkommer saker som påverkar bildkvaliteten: distortion, skärpa, motljusegenskaper, chromatisk aberration etc. Dessa egenskaper måste man dock läsa recensioner för att få reda på. Eller fråga här på forumet.
Hoppas det inte blev för enkelt (eller för krångligt) nu.
/P