Annons

Frågor om objektiv till Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

Uffeadventure

Aktiv medlem
Som ny medlem och ganska ny fotograf har jag ett par frågor. Bakgrunden är: Under ett par år har jag fotat med min Nikon F50 med 35-80 (det medföljande), sista tiden enbart dia. Jag vill bara ha ett objektiv då flera blir för klumpigt på resnde fot. Håller på att växa ur kameran och sneglar på en F80. Kan få hem en från US för ca $524. Då med hus och ett 28-200.

Frågor; Jag skulle vilja ha ett 28-300 istället men nikon verkar inte ha nåra eller?

Vad betyder ändelserna i nikons objektivnamn? Ex G D IF-ED (har sökt webben men inte hittat.)

Om man väljer ett annat objektiv än nikon, funkar det lika bra som med original? Om inte vilka märken funkar bra?

Läste en recension om F80 som tyckte den verkade lite plastig och recencenten tyckte att knappar och andra genomföringar (hoppas ni förstår vad jag menar.) inte såg täta ut. Kan det stämma? Då jag skall resa både i öken och i regn är det av HÖGSTA vikt att kameran är hyffsat tålig.

Sista frågan: Har fått korn på en Kodak karousel 2020 för 2 lök med ett 80mm fast obj. Är det ett ok pris? (har en gammal kodak karousel med rundmag och vill därför inte byta till rak!)

Tack på förhand Uffe

Hej!

Jag har själv en F-60 och en F-80 och kan hålla med om att F-80:n känns lite plastigare än F-60:n. Men jag tror att det är en trend i att bygga lätta kameror, och jag gillar inte den trenden. Min F-60 är ett skönare verktyg att jobba med pga att hen är fetare i greppet och väger mer, men den begränsar mig tekniskt. F-80 blir skönare om du hänger på batteripacket som finns som tillbehör.

Annars så älskar jag F-80:n för dess flexibilitet, den begränsar mig aldrig... en bra kamera för dom slantarna. jag har inte haft några problem med kameran trots många rullar i regn, snö och damm...

Lycka till!

Om det står G i namnet så betyder det att objektivet saknar bländarring och att man måste ställa in det från kameran.
D betyder att bländarringen sitter där den ska.
If-Ed betyder att objektivet har intern fokusering(frontlinsen rör sig inte och ED är namnet på nikons lite finare glas.

De flesta "pirat"-objektiv fungerar utmärkt men vad gäller skärpa och snabbhet i fokusering vill jag inte lova något. Men Sigma- och Tamronobjektiv brukar fungera fantastiskt bra.

Jag har använt en F:80 ett par gånger och jag kan hålla med om att den är plastig, men inte så det stör.

Hej

F80 är nog inte att betrakta som en professionell kamera, dvs tätad och delvis konstruerad för tuff miljö. Satsa på en beg F90x, F100 eller en F4 - samtliga konstruerade för att vara pålitliga, även i krävande miljö. Pga alla digitalkameror så säljs en hel del analoga kameror ut till reapris. Såg bla en F4s i nyskick för 6 tusen. Sen till zoom gluggarna... ska du verkligen satsa på en zoom med sådant omfång? Jag hade en prisad Tamron 28-200 och drog ett par rullar, sedan lades den åt sidan. Förstoringar 10x15 - ja, men inte annat. Dia på duk var en besvikelse.

Mvh
Johan

VAd skiljer en glugg med fast brännv. från en m zoom?med

Tack för alla svar. Vad är det man förlorar om man väljer att ha ett zoom obj med stort omfång. Jag förstår att de objektiv jag har tittat på kan man inte ha så stor bländare (5,6?) men jag tänker ju mest fota ute i dagsljus. Skiljer det nåt annat, skärpa, färgåtergivning eller vad??
Det är ju väldigt smidigt att bära med sig kameran med bara ett objektiv, passar bra vid klättring och vandring.
Uffe

Objektiv med stora omfång likt 28-200, 28-300 har i regel ganska dålig ljusstyrka och du tappar en del skärpa. Ska man bara göra kopior i 10x15 så klarar man sig säkert utmärkt med ett 28-300 men annars så bör man nog dela upp det på i alla fall 2 objektiv.

//A

Några skillnader mellan zoom och fast:
Zoomar ger ofta sämre skärpa än fasta objektiv.
Zoomar är mer känsliga för ströljus och reflexer.
Zoomar har högre distortion (ger böjda linjer).
Zoomar har mer vignettering (mörkt i hörnen).
Zoomar har sämre närgräns eller fuskar och förkortar brännvidden.
Zoomar är ofta mekaniskt sämre.

Dyra proffszoomar lider inte så mycket av ovanstående. Med billiga zoomar med stort omfång blir dock ovanstående nackdelar stora.

2 gluggar

Det kanske inte är en jättebra idé att satsa på ett 28-200 då. Kanske bättre att satsa på 28-80 och ett 75-300 då. Såg att det fans F80 med dessa 2 i paket.

Uffe

"eller fuskar och förkortar brännvidden"
Det är det som kallas innerfokusering. Inte specifikt för zoomar, det är ganska vanligt att fasta teleobjektiv har det också. En fördel är att man inte får någon minskning av största bländare vid närgränsen, en annan att ett inte lika stort och tungt "linspaket" behöver förflyttas vid autofokus, dvs autofokusen kan göras snabbare, en tredje att det blir lättare att ge stora teleobjektiv/zoomar en kort närgräns.

Jo visst är det sant att moderna telen med innerfokusering också ändrar brännvidden vid fokusering. Det är dock ofta bara ca 10-30%. Megazoomar typ 28-200 ändrar brännvidden enormt så att man bara har kvar ca 80mm vid närgränsen av de ursprungliga 200mm.
Jag jämförde dock med normala 50,85,135mm etc som inte har innerfokusering.

Jag äger en F80 och är mycket nöjd! Tidigare inlägg har påpekat att den är plastig, vilket delvis jag också tycker men den känns bra i handen jag har även kompletterat med batteripack och då känns kameran som mer....
Det är bra funktioner på kameran jag vill
rekommendera kameran men vill säga att den är inte byggd för proffsbruk jag fotar flitigt och är nöjd.

Ett bra zoom tror jag (har inte provat) verkar tamrons "årets optik " vara ett 28 -300.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar