Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Frågor om macroring och converter till 300D

Produkter
(logga in för att koppla)

janfr

Avslutat medlemskap
Jag har uppgraderat min fotoutrustning och har lämnat min gamla Pentax Spotmatic för en Canon 300D. Kameran är jag mycket nöjd med men nu har jag lite frågor när det gäller den nya tekniken.

Till min gamla Pentax har jag en macroring och en converter som ger 3x-förstoring. Jag har sett att det finns liknande utrustning till min Canon men nu undrar jag, hur blir kvaliteten?
Med Pentaxen fungerar macroringen perfekt, inga försämringar. Med convertern blir det gärna lite oskärpa ute i kanterna.
Kan jag räkna med att tillbehören till min Canon kommer att ge ungefär samma resultat eller blir det sämre/bättre?

Tacksam för alla kommentarer.
/Jan
 
Kvaliteten när man anänder en mellanring beror helt och hållet på kvaliteten hos det objektiv man har. Mellanringen har ju ingen oprik i sig.

Till macroobjektiver 50/2,5 finns en konverter som ger skala 1:1, anars ger objektivet 1:2 utan konverter.

Canon har också försättlinser som ger en fixerad närgräns. De heter 250 och 500 för respektive 25cm och 50cm närgräns. Om de har tillägget "D" betyder det att linsen består av dubbla linselement vilket ger bättre skärpa över hela bilden. Den totala kvaliteten påverkas givetvis av vilket objektiv du använder.

Kenko säljer mellanringar som är misstänkt lika Canons egna. De är ett betydligt bättre köp än orginal.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.