Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Frågor om gammal klappkamera 9x12

Produkter
(logga in för att koppla)

Dez

Aktiv medlem
Jag fick en gammal kamera, en sådan som visas högst upp här
Den har ett bakstycke för 9x12 glasplåtar, tror jag. Min tanke var att sätta i fotopapper och scanna in dem, mest på kul. Jag undrar om det passar att sätta i filmkassetter för 9x12, om man nu skulle få lust med det. Slutaren krånglar lite och går bara på 1/100, men den går att haka upp i B-läge också. Därför tänkte jag att det var läge med lågkänsligt fotopapper. Inte VC-papper utan "vanligt" Vad tror ni om detta?

Om du har passande kassetter för 9x12 så visst går det. I kassetterna finns det fjäderblad som skall trycka glasplåten mot ramen i kassetten, så du kan behöva ha en styv skiva bakom fotopapperet så att det ligger plant.

Jag körde med tillklipt fotopapper (Ilford VC) i en gammal 9x12-glasplåtare i somras, det kräver dock att du har inlägg för "film" i kasetterna, men har du det så fungerar det bra. Exponerade för ASA 6 med hyfsade resultat. Annars kan man ju köpa 9x12-film på t.ex. Photax.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar