Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Frågor om färgrymder, smart object och lager

Produkter
(logga in för att koppla)

Mánadís

Aktiv medlem
Har tre frågor som jag passar på att ta i samma tråd.

1. Har läst att det är bra att omvandla sitt bakgrundslager/justeringslagren i PS till ett/flera Smart object/s. Har inte riktigt fattat hur det fungerar eftersom jag inte lyckats hitta någon bra förklaring. Brukar ni använda Smart objects när ni jobbar i lager och tycker ni att det blir bättre?

2. Det här kanske är omöjligt att svara på då jag för tillfället inte har något konkret exempel, men provar ändå. Ibland när jag har gjort flera justeringar i en bild i många olika lager och klickar på Flatten Image så försvinner någon liten justering. Det är oftast att en liten uppljusning eller liknande försvinner. När jag klickar på Flatten Image så blir alltså bilden aningens mörkare/tappar pyttelite kontrast eller liknande. Detta händer bara ibland och jag kan inte för mitt liv begripa vad det beror på. Någon som förstår vad jag menar och har någon idé?

3. Jag använder färgrymden Adobe RGB. Undrar om Pro Photo RGB är ett bättre alternativ? Eller är det kanske så att om man är bra på det här med färger/färgrymder så är Pro Photo RGB bäst, medan Adobe RGB är bäst för nybörjare som jag?

Hej Madeleine

Smart objects använder du om du först bearbetar bilden in Camera RAW för att sedan fortsätta i Photoshop.

Om du efter ett tag i Photoshop sitter med ett antal nya lager och kommer på att du borde ha gjort ytterligare någon justering i Camera RAW innan du gick över till Photoshop, då har du användning av Smart Objects. Du kan då klicka på bakgrundslagret och kommer då åter in i Camera RAW och kan göra justeringen och du kan behålla alla lagerjusteringar som du gjort i Photoshop

Om du inte har Smart Objects och vill göra om en justering i Camera RAW så måste du börja om från början i Photoshop.

Roine W

Jaha, så det är så det används! Det hade jag aldrig kunnat räkna ut. Men den funktionen har jag behövt flera gånger, men inte vetat att den fanns så tack så mycket för hjälpen!

Smarta objekt kan också användas från andra program. Om man t ex gör någon slags grafik i Illustrator eller Indesign kan man helt enkelt markera allt och klistra in i PS bilden. Man får då valet att klistra in som "smart object" och om man dubbelklickar på det smarta objektet öppnas det i Illustrator, där man kan justera sin grafik. Så länge lagret är "smart object" är det fortfarande vektorgrafik, vilket innebär att det går att förstora hur mycket som helst utan att tappa kvalitet. Kanske överkurs, men fiffigt när man behöver det.

Kan inte riktigt svara på varför din bild ändrar sig när du slår ihop lagren. Det har hänt mig någon gång också, men jag grottade inte ner mig i problemet då. Testa att kopiera med "Copy merged" (under edit) och klistra in. Du bör då fått ett nytt lager med samtliga lager, masker och justeringslager.

Färgrymder. Man brukar säga att Adobe Rgb lämpar sig bäst när man ska trycka eller skriva ut bilden och sRgb lämpar sig bäst om bilden ska visas på webben. Det finns alltid undantag och för att få full nytta av olika färgrymder bör man ha en kalibrerad skärm och även ha koll på utskriftprofil med mera. Det är ett stort ämne det där.

Senast ändrad:
Smarta objekt kan också användas från andra program. Om man t ex gör någon slags grafik i Illustrator eller Indesign kan man helt enkelt markera allt och klistra in i PS bilden. Man får då valet att klistra in som "smart object" och om man dubbelklickar på det smarta objektet öppnas det i Illustrator, där man kan justera sin grafik. Så länge lagret är "smart object" är det fortfarande vektorgrafik, vilket innebär att det går att förstora hur mycket som helst utan att tappa kvalitet. Kanske överkurs, men fiffigt när man behöver det.

Kan inte riktigt svara på varför din bild ändrar sig när du slår ihop lagren. Det har hänt mig någon gång också, men jag grottade inte ner mig i problemet då. Testa att kopiera med "Copy merged" (under edit) och klistra in. Du bör då fått ett nytt lager med samtliga lager, masker och justeringslager.

Färgrymder. Man brukar säga att Adobe Rgb lämpar sig bäst när man ska trycka eller skriva ut bilden och sRgb lämpar sig bäst om bilden ska visas på webben. Det finns alltid undantag och för att få full nytta av olika färgrymder bör man ha en kalibrerad skärm och även ha koll på utskriftprofil med mera. Det är ett stort ämne det där.

Tack för svaren! Ska testa copy merged. Det händer ju som sagt så sällan så det är ju inte något jätteproblem, även om det är irriterande.
Ja, jag har förstått att färgrymder är en hel vetenskap. Kanske lika bra att hålla sig till Abode RGB och sRGB till vidare;)

2.Om man har flera justeringslager över ett vanligt lager och man mergar ner lagren till underliggande lager och några av justeringslagren har andra blandningslägen än normal får jag effekten att justeringslagren inte blandar sig rakt ner. Jag tycker mig märka att det blir mest så om man målat i justringslagret mask. Jag tror att det är just masken som inte appliceras utan bara justeringen och då syns det som bilden ändras vid plattning. Jag kommer inte riktigt ihåg exakt hur jag gör, man om man ångrar ihopslagningen och lägger ihop neråt lager för lager nerifrån upp (eller var det tvärtom?) så brukar det bli rätt till sist. Man får prova sig fram var man kan börja, och lägga samman tills det går att slå ihop alla lager utan att det ändrar sig.
Man kan nån gång få frågan om vill applicera masken innan man slår ihop och det är då man tydligt ser att det gick åt skogen. Prova annat lager eller ordning.

Jag använder inte så mycket smarta lager, men om man gör om ett vanligt lager till smart object så skall det gå att justera inställningar från justera-meny och om inte gillade det så kan man justera på nytt, ungefär som om det vore ett justeringslager. När man gör ett smart object, justera nått och du kommer få dels en lagermask, och brevid lagermasken en egenskaper-ruta med den justering du gjorde (eller filter). Klicka på justeringen och du kan justera flera gånger.

Om man har vanliga komsument-prylar, typ bläckstråle för nån eller några tusenlappar, och den skärm som följde med paketdatorn från elgiganten så tycker jag man skall ha sRGB hela vägen, både i kameran, i datorn och när man skriver ut. De flesta hemmaskrivare kan bara sRGB i alla fall, så varför ta med andra färgrymder då? Jag tycker sRGB är mer feltolerant om man inte är väldigt hemma på färgrymder.

Tack så väldigt mycket för det utförliga svaret! Speciellt det första stycket om justeringar som försvinner när man slår samman lager. Ska testa det du föreslår när jag råkar ut för det igen.
Angående färgrymd så har jag haft AdobeRGB hela vägen från kameran i några år då mina lärare på fotokurserna har rekommenderat det. Skrivaren är en billig fotoskrivare som har några år på nacken. De problem som blir när jag skriver ut är att det blir lite grönstick och dessutom för mörkt. Det är ju dock lätt att rätta till och jag gissar att det inte beror på färgrymden? Skärmen har jag köpt separat och den är väldigt ljusstark med hög kontrast så det är nog därför utskrifterna blir mörka tror jag. Jag har väldigt svårt för det här med färgrymder så jag ska försöka läsa på lite mer om det.

Av vad jag läst så tror jag det fungerar enligt följande: Om man har en bild med färgrymden defininerad i bilden, så skall en skrivare man skickar bilden till säga "aha, här kommer en bild med fooRGB. Då skall nog värdet XXNN vara färgen Gräddelila så jag trycker det på pappret". Om skrivaren inte fattar vad tusan är fooRGB är så trycker skrivaren den nyans som skrivare tror värdet XXNN är, och har man tur är det ungefär gräddilila men troligen är det mer nyansen kaffe-rosa.

De flesta skrivare i konsumentklassen och antagligen de flesta webbtjänster förstår bara sRGB.

Jag är inte riktigt på det klara med varför alla lärare säger att det första man skall göra är att byta färgrymd till nått annat, men jag misstänker att man läst det i en bok för det är ett vanligt tips i de flesta böcker. Men är man glad fotoamatör med konsumentutrustning är jag helt övertygad att det rådet skapar bara mer svårigheter att få hyggliga utskrifter. Vet man dock vad man håller på med och är beredd på de svårigheter så är det en helt annan pilsner. Jag har föresten en bekant som spenderat massa energi på att kalibrera skärmen (bra påhitt, hjälper mycket), och säger sig också kalibrerat skrivaren. Vad han nu menar med det sistnämna? Men bra verkar det inte bli. Han skriver ut fyra fem gånger innan han är nöjd. Men jag har också bekanta som aldrig kalibrerat skärmen, har aldrig hört talas om färgrymder, skriver ut på autoläge på sin HP/Epson-skrivare från teknikmagasinet och det blir förvånansvärt likt på som på skärmen utan minsta ansträngning. Hur det går till kan man fundera på.

Aha, då ska jag testa att skriva ut några bilder i sRGB och se vad som händer. Min skrivare kostade runt 900kr för flera år sedan så den är verkligen ingen proffsskrivare.
Angående att lärarna rekommenderade Adobe RGB så hade de även någon bra förklaring till det som jag inte har lyckats komma ihåg tyvärr. Tror det hade att göra med att det ryms fler färger i Adobe RGB än i sRGB eller något i den stilen. Det hörs nog att jag inte är så hemma på här;) men jag har hittat en bok som verkar ta upp färgrymder m.m. så jag hoppas att jag ska lära mig snart.
Angående det sista du skrev så känner jag igen det där lite. Innan jag hade PS så använde jag Jasc Paint Shop Pro och där var det bara att klicka "skriv ut" så blev det en helt ok bild med mina mått mätt (alltså ganska likt som det såg ut på skärmen). Bara ett pyttelitet rödstick. När jag skulle skriva ut med PS (på samma skrivare) och försökte fixa alla inställningar enligt konstens alla regler så gick det helt åt skogen istället. Nu har jag dock lärt mig hur jag ska göra för att lösa de flesta av problemen jag haft.
Saken är den att jag vill lära mig så mycket som möjligt om hur färgrymder och hur allt sånt fungerar och om det i början ger mig problem för att jag inte förstår mig på det ännu, så gör det mig inte så mycket.

Har tre frågor som jag passar på att ta i samma tråd.

1. Har läst att det är bra att omvandla sitt bakgrundslager/justeringslagren i PS till ett/flera Smart object/s. Har inte riktigt fattat hur det fungerar eftersom jag inte lyckats hitta någon bra förklaring. Brukar ni använda Smart objects när ni jobbar i lager och tycker ni att det blir bättre?

2. Det här kanske är omöjligt att svara på då jag för tillfället inte har något konkret exempel, men provar ändå. Ibland när jag har gjort flera justeringar i en bild i många olika lager och klickar på Flatten Image så försvinner någon liten justering. Det är oftast att en liten uppljusning eller liknande försvinner. När jag klickar på Flatten Image så blir alltså bilden aningens mörkare/tappar pyttelite kontrast eller liknande. Detta händer bara ibland och jag kan inte för mitt liv begripa vad det beror på. Någon som förstår vad jag menar och har någon idé?

3. Jag använder färgrymden Adobe RGB. Undrar om Pro Photo RGB är ett bättre alternativ? Eller är det kanske så att om man är bra på det här med färger/färgrymder så är Pro Photo RGB bäst, medan Adobe RGB är bäst för nybörjare som jag?

2. Det jag ibland märkt är att "visningen" av bilden blir lite konstig efter att man slagit ihop lagren, zoomar man in till 100 % och ut igen så är bilden exakt som förut. Jag har iaf aldrig varit med om att den ändras "på riktigt".
Testa att slå ihop lagren, zooma sedan in till 100% på ett område som du tycker dig se förändras, sedan klickar du "äpple z" eller "ctlr z" på windows och då borde du se att inget egentligen händer med bilden.
Jag använder aldrig flatten image, utan jag markerar alla lager och trycker "äpple e"
(jag använder cs 4 på osx snöleopard)

De flesta hemmaskrivare kan bara sRGB i alla fall, så varför ta med andra färgrymder då? Jag tycker sRGB är mer feltolerant om man inte är väldigt hemma på färgrymder.

De kan mycket mera än sRGB. Men ibland har tillverkaren gjort så konstiga drivrutiner att det är svårt att arbeta med något annat. Enklaste och stabilaste resultatet får du om du konverterar till profilen som beskriver ditt papper och skrivare redan i bildbehandlingsprogrammet och sedan avaktiverar färghanteringen i skrivardrivrutinen.

Då är du nog på banan. Låter bra i mina öron.
Det är nog bäst att kolla i manuelen vilka färgrymder skrivaren klarar av. Och när man konverterar bilden, se till att man verkligen konvertarar färgrymden, inte bara byter. Om det inte syntes nån skilnad på skärmen blev det rätt. Avslutningsvis, kanske lite dum fråga, om man inte håller på med massa profilering och grejer, ni låter väl skrivaren hantera färgerna? Jag har sett en del som väljer att phototshop skall hantera färgerna vid utskrift.

På den högskoleutbildning i bildbehandling som ges av Mitthögskolan så är man väldigt tydlig med att man skall låta Photoshop hantera färgerna vid utskrift (naturligtvis med profilen för skrivaren och det papper som används).

Avslutningsvis, kanske lite dum fråga, om man inte håller på med massa profilering och grejer, ni låter väl skrivaren hantera färgerna? Jag har sett en del som väljer att phototshop skall hantera färgerna vid utskrift.

Vad tror du skrivardrivrutinen gör? Den använder en profil för att konvertera färgerna. Så du håller på med profilering och grejer även när du låter skrivaren hantera färger. Den enda skillnaden är att du inte vet vad den gör.

Jag låter Photoshop hantera färgerna. Kommer ihåg att jag antingen läst/lärare sagt att om man låter skrivaren hantera färgerna så behöver det inte bli så som man har ställt in utan skrivaren fixar färgerna som den "tycker" de ska se ut. Om PS bestämmer färgerna så har man mer kontroll själv. Det är så jag fått det förklarat för mig i alla fall, huruvida det är rätt eller fel vet jag däremot inte.

Sen såg jag att jag skrivit lite fel tidigare angående det som stefohl skrev. Det är alltså avvaktiverat färghanteringen i skrivaren jag gjort inte använt skrivarens profil i PS. Jag har försökt göra det och letat efter min skrivares profil på Epsons hemsida, men den verkar inte finnas där. Antar att min skrivare är alldeles för gammal. Det är en Epson Photo R200. Däremot använder jag Epsons fotopapper och Epsons originalbläckpatroner (försöker jag skriva ut med billigare patroner blir bilderna jättemörka). Klickar även i rätt papperstyp vid utskrift.

Jag har försökt göra det och letat efter min skrivares profil på Epsons hemsida, men den verkar inte finnas där. Antar att min skrivare är alldeles för gammal. Det är en Epson Photo R200. Däremot använder jag Epsons fotopapper och Epsons originalbläckpatroner (försöker jag skriva ut med billigare patroner blir bilderna jättemörka). Klickar även i rätt papperstyp vid utskrift.

Profilerna brukar installeras tillsammans med skrivardrivrutinen till din skrivare. Det är då profiler till de Epson-papper som fungerar i din skrivare.

Av svaren att döma har jag missförstått utskriftproceduren? Då skall jag läsa på en smula så får vi se om jag blir klokare.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar