Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Frågor om färgrymder, smart object och lager

Produkter
(logga in för att koppla)
På frågan vad drivrutiner gör i en dator har jag levt i föreställningen att man installerar drivrutiner för att använda gemensamma API-anrop för den hårdvaran man lägger till i datorn istället för att göra direktanrop till densamma. Fast å andra sidan brukar det komma till en del övriga program och funktioner när man installerar drivrutiner, både vad det gäller skärmar, skrivare, modem etc...

Det är möjligt att jag pratar i nattmössan men så här har jag trott det fungerar (i grova genrella drag, säkert med detaljfel):

1. Skrivaren hanterar färghanteringen. Skrivarens färghantering skall vara enablad. I detta läge gör inte photoshop någon konvertering av färgrymden utan låter skrivaren utföra konverteringen till den färgrymd som skrivaren finner lämpligast. Detta alternativ är också det mest lämpliga i de fall du inte har en egen ICC media-profil för din egen särskilda kombination skrivare och media. De flesta (vad jag vet) bordsskrivare av komsumenttyp fattar inget annat än sRGB.

2. Photoshop hanterar färghanteringen. Om man väljer detta kommer photoshop att konvertera färgprofilen enligt den lista man väljer med skrivarprofiler. De flesta bordsskrivare har med generiska profiler. Man kan få väldig exakta utskrifter om man använder en skräddarsydd profil. För att detta skall funka skall skrivarens färghantering vara avstängd.

3 Ingen förghantering varken i Photoshop eller skrivaren. Detta alternativ är till för speciella fall som att skriva ut med skräddarsydda profiler.

Nu skall man inte blanda ihop mitt pladder med printerns läge "Automatiska förbättringar" eller vad nu denna finess heter i köpekrivarna på el-giganten som gör autokontrast -ljus -nivåer etc. Vilket som är bästa sättet enligt ovan, det vet jag inte med 100% säkerhet. Men jag har levt i föreställningen att om skrivaren hanterar färghanteringen och man använder sRGB så kommer sannolikheten att det blir rätt skapligt vara riktigt hyggligt. Särskillt om man är nybörjare/amatör och tycker det är besvärligt. Men, jag lyssnar gärna och är knappast expert.

Appråpå kurser, så är det ungefär som ovan just moderskeppets videokurs i Elements beskriver och till och med generaliserar att man skall köra sRGB om man mest redigerar för skärm och adobeRGB om man skall printa men att det går bra att ha sRGB i Elements även om man skall printa sina bilder. Vad jag sett kan Elements bara sRGB och en adobeRGB utan närmare beskrivning.

Men som sagt, jag lyssnar gärna på alla förslag. Jag är inte så superbra på just utskrifter mer än att det brukar bli ganska likt på skrivaren som på skärmen. Och då skall man ha i åtanke att jag har inte ens kalibrerat min skärm annat än med de program typ Adobe Gamma som fanns förr eller dessa programvaror som visar diverse mönster på skärmen.

Att jag envisas en smula med att fråga är också är att jag känner rätt varmt för alla glada nybörjare som tex kommer till fotoklubben där jag bor, som i första läget inte alls är beredda att lyssna på hur man själv profilerar hit och dit. Då hör de nytillkomna medlemmarna från övriga medlemmar att man skall göra än den ena inställningen, än den andra inställningen utan att förstå samanhanget. Min simpla erfarenhet är att det blir alla möjliga färger på utskrifterna. När jag (utan att kunna alla skrivare) återställer till standardinställningarna så funkar det. Om man har en HP-Epson för en tusenlapp, redigerar i Elements i sRGB och använder orignalpapper/bläck brukar det blir överaskande bra om man bara väljer Epson/HP glossy paper i (om det är det man har) rutan för papperstyp.

Jag tror inte mitt inlägg står i konflikt med övriga inklägg här, eller i konflikt med vad Mánadís har lärt sig. Men jag lyssnar gärna på alla. (Jag har en idé att sätta upp en lapp på klubbens skrivare med steg för steganvisningar, men innan jag gör det bör jag ju ha klart för vad som är rättast och samtidigt enklast)

Nu står en kollega och hänger över axeln och säger att en del billiga skrivare inte har färghantering. Då antar jag att det bara är alternativ 2 som kommer att fungera över huvudtaget. Eller hur?

Nu står en kollega och hänger över axeln och säger att en del billiga skrivare inte har färghantering. Då antar jag att det bara är alternativ 2 som kommer att fungera över huvudtaget. Eller hur?

Skriver den i svartvitt då ;-) Det är klart den har en färghantering. Det är bara om skrivaren hade färger som motsvarar sRGB som det inte skulle behövas någon färghantering. Det är en teknisk omöjlighet, så på något sätt måste färgerna konverteras från RGB till de bläckfärger som skrivaren använder.

Det sa han inte och nu är jag hemma. Jag kan gissa att han menade att det inte finns nån knapp eller dialogruta för att välja och att skrivaren då bara klarar en färgrymd utan att själv kunna konvertera. Kommer jag ihåg det skall jag fråga i morgon. Nåja, struntsamma det var inte mina ord. Det var inlägget innan som jag tyckte var viktiga.

1. Skrivaren hanterar färghanteringen. Skrivarens färghantering skall vara enablad. I detta läge gör inte photoshop någon konvertering av färgrymden utan låter skrivaren utföra konverteringen till den färgrymd som skrivaren finner lämpligast. Detta alternativ är också det mest lämpliga i de fall du inte har en egen ICC media-profil för din egen särskilda kombination skrivare och media. De flesta (vad jag vet) bordsskrivare av komsumenttyp fattar inget annat än sRGB.

Vad menar du med bordsskrivare? I de flesta bläckstråleskrivare fungerar det att den konverterar från en arbetsfärgrymd till en skrivarprofil.

2. Photoshop hanterar färghanteringen. Om man väljer detta kommer photoshop att konvertera färgprofilen enligt den lista man väljer med skrivarprofiler. De flesta bordsskrivare har med generiska profiler. Man kan få väldig exakta utskrifter om man använder en skräddarsydd profil. För att detta skall funka skall skrivarens färghantering vara avstängd.
Stämmer bra.

3 Ingen förghantering varken i Photoshop eller skrivaren. Detta alternativ är till för speciella fall som att skriva ut med skräddarsydda profiler.
Ett alternativ som försvunnit i Photoshop CS5, eftersom det bara är till för de speciella fall när man skriver ut profilkartor inför det att man ska bygga profiler. Det finns idag ett separat program för detta.

Vad menar du med bordsskrivare? I de flesta bläckstråleskrivare fungerar det att den konverterar från en arbetsfärgrymd till en skrivarprofil..
Jag menar en HP-nånting eller Epson-nånting för runt tusenlappen, en sådan man ser på hyllorna på El-giganten och som har halvfyllda bläckpatroner när man köper dem och måste köpa nya redan efter 14 dar som kostar nästan lika mycket som halva skrivaren.

Jag har en föreställning att om man har en familjekamera som fotar i JPG och sRGB, redigerar i Elements utan att byta färgrymd, så skriver man ut till skrivaren och skrivaren skall själv fatta att det är sRGB som kommer i sladden och gör sitt bästa att skriva ut med rätt färger med sina egna profiler innuti skrivaren. I det läget skall skrivarens Color-magemant vara på och skrivaren skall hantera färgerna. Och det brukar bli bra så länge man håller sig till originalbläck och originalpapper (och inte har skrivaren auto-bildförbättringsfunktioner påslagna). Detta funkar fortfarande om man blir något snäppet mer avancerad fotograf.

Om man kollar i tex en Epson Stylus Photo1290 som exempel, har jag gjort följande iaktagelse. (Nu har jag inte kollat om den kan fler rymder än sRGB). Det går att göra på båda sätten (och ett tredje) i Elements 6 som datorn i fråga hade. Dialogrutorna är inte direkt självförklarande men om man skriver ut och väljer Skrivaren skall hantera färger, så får man uppmaningen att enabla skrivaren colormanagement.

Väljer man att photoshop skall hantera färgerna får man uppmaningen att stänga av skrivarens färghantering, sen får man väldig många rullgardinsalternativ. Den som jag tycker är relevantast är att välja rätt skrivarmärke i rullgardinsmenyn (tyvärr finns samtliga färgrymder i samma meny). I dialogen beskrivs också vad bildens färgrymd är, man kan välja vilka konverteringsalgritmer man skall använda, och även en del allternativ jag inte ens förstår. Men det funkar om man väljer sin skrivare i denna meny.

När jag hängt över axeln på övriga medlemmar har jag sett att de sparar om sina jpg-bilder i tiff, byter till adobeRGB, sätter om bildstorlek så storleken på bilderna blir A4/300ppt (med resample och allt), trycker print, väljer att Elements skall hantera färgerna, ignorerar skrivarens inställningar utom att pappret är blankt (default vid start står den på auto-fix), i rutan för profiler väljer de adobeRGB (för det är ju det de har i bilden, eller hur?) medan skrivarens namn i listan är väldig långt ner i listan så det ser de inte. Så kommer pappret ut ur skrivaren och det liknar inte särkillt mycket av det som är på skärmen. Då tar de fram Spyder-apparaten. När inte det hjälper är nästa månadsmötes diskussionspunkt att det är dags att köpa bättre skärm till klubblokalen. Lägger jag min näsa i blöt och nämner alternativ ett, så får jag svaret sRGB=skit-RGB. Ok, ta alternativ två då? Nej, ny skärm är lösningen.

Nu raljerar jag lite, men ärligt, är detta ett scenario som känns igen? Sätter man tillbaka defaultinställningarna blir det rätt skapligt.

Ett alternativ som försvunnit i Photoshop CS5, eftersom det bara är till för de speciella fall när man skriver ut profilkartor inför det att man ska bygga profiler. Det finns idag ett separat program för detta.
Ok, noterat. Finns dock i Elements 6 som jag var kollade i går, i klubblokalen. Ett manuellt läge med spakar att dra i för varje upptänklig nyans.

Nåja, jag vill inte göra långbänk av denna diskussion och det är inte ens i rätt forum såg jag nu.
Tack för att alla kommentarer.

Jag menar en HP-nånting eller Epson-nånting för runt tusenlappen, en sådan man ser på hyllorna på El-giganten och som har halvfyllda bläckpatroner när man köper dem och måste köpa nya redan efter 14 dar som kostar nästan lika mycket som halva skrivaren.

Men eftersom drivrutinen som används för dessa skrivare har samma inställningar som för sina mer avancerade syskon, så kan man ju arbeta på samma sätt som jag rekommenderat ovan.

När jag hängt över axeln på övriga medlemmar har jag sett att de sparar om sina jpg-bilder i tiff, byter till adobeRGB, sätter om bildstorlek så storleken på bilderna blir A4/300ppt (med resample och allt), trycker print, väljer att Elements skall hantera färgerna, ignorerar skrivarens inställningar utom att pappret är blankt (default vid start står den på auto-fix), i rutan för profiler väljer de adobeRGB (för det är ju det de har i bilden, eller hur?) medan skrivarens namn i listan är väldig långt ner i listan så det ser de inte. Så kommer pappret ut ur skrivaren och det liknar inte särkillt mycket av det som är på skärmen. Då tar de fram Spyder-apparaten. När inte det hjälper är nästa månadsmötes diskussionspunkt att det är dags att köpa bättre skärm till klubblokalen. Lägger jag min näsa i blöt och nämner alternativ ett, så får jag svaret sRGB=skit-RGB. Ok, ta alternativ två då? Nej, ny skärm är lösningen.

Nu raljerar jag lite, men ärligt, är detta ett scenario som känns igen? Sätter man tillbaka defaultinställningarna blir det rätt skapligt.

Ja, om man gör så många fel är det nog inte så konstigt att det inte blir så bra. För det första, med Epsons skrivare ska man sikta på 360 ppi om man nu ska sampla om bilden, eftersom det är den upplösningen som skrivardrivrutinen arbetar med. Att sedan välja rätt mediainställning är lika viktigt som att välja rätt profil, eftersom de hänger ihop. Ska du få rätt resultat måste du ha rätt profil OCH rätt mediainställning. Adobe RGB är inte en skrivarprofil och ska därför aldrig användas.

Och jag kan gärna hålla med dig i ditt raljerande. Jag kan inte förstå varför man alltid tror att man ska uppgradera sin utrustning istället för sin kunskap. Uppgraderar man kunskapen får man ett ordentligt kvalitetslyft till mycket låg kostnad, uppgraderar man prylarna blir de bara mer och mer komplicerade och man får ännu större chanser att fucka upp resultatet.

Tack Stefan. Om jag fattar dig rätt, om det kommer med profiler i skrivarprogrammet så är man hemma? Och då funkar alternativ 2 lika bra för billiga skrivare som för dyrare? Utmärkt.

Tack Stefan. Om jag fattar dig rätt, om det kommer med profiler i skrivarprogrammet så är man hemma? Och då funkar alternativ 2 lika bra för billiga skrivare som för dyrare? Utmärkt.

Ja, om de profiler som följer med är bra. Det har tidigare varit lite si och så med det, men har blivit mycket bättre under senare år.

Provat utskriftsinställningar

Nu har jag testat att skriva ut den bifogade bilden på lite olika sätt. Kameran är inställd på Adobe RGB och det är även mina inställningar i ACR. Provade med att göra om bilden till olika färgrymder i PS och sedan skriva ut med olika färgrymder inställda i skrivaren och även olika färghantering. Allra bäst resultat blev det om bilden var i Adobe RGB eller sRGB (ingen skillnad mellan de två), skrivaren var inställd på sRGB och "Photoshop manages colors". Aningens grönstick, men annars tycker jag det blev som på skärmen. Aningens mörkare, men skärmen är väldigt ljusstark så det är väl inte så konstigt.
Om jag valde en annan färgrymd än sRGB i skrivaren eller att skrivaren skulle hantera färgerna så blev det inte bra: mindre kontrast och svagare färger. Allra sämst blev det när jag konverterade bilden till ProPhoto RGB och även ställde in skrivaren på det.

Bilagor

• adobe rgb jpeg.jpg
    adobe rgb jpeg.jpg
    23.5 KB · Visningar: 95
Nu har jag testat att skriva ut den bifogade bilden på lite olika sätt. Kameran är inställd på Adobe RGB och det är även mina inställningar i ACR. Provade med att göra om bilden till olika färgrymder i PS och sedan skriva ut med olika färgrymder inställda i skrivaren och även olika färghantering. Allra bäst resultat blev det om bilden var i Adobe RGB eller sRGB (ingen skillnad mellan de två), skrivaren var inställd på sRGB och "Photoshop manages colors". Aningens grönstick, men annars tycker jag det blev som på skärmen. Aningens mörkare, men skärmen är väldigt ljusstark så det är väl inte så konstigt.
Om jag valde en annan färgrymd än sRGB i skrivaren eller att skrivaren skulle hantera färgerna så blev det inte bra: mindre kontrast och svagare färger. Allra sämst blev det när jag konverterade bilden till ProPhoto RGB och även ställde in skrivaren på det.

Nu vet jag inte vilket papper du kör med, men hos många papperstillverkare kan man ladda hem profiler som passar just det pappret du använder.

Välj i så fall den profilen (se bild)

Bilagor

• Bild 2.jpg
    Bild 2.jpg
    19.4 KB · Visningar: 119
Får jag återknyta till ursprungsfrågan om "smart objekt" ?
(Blir ju lire rörigt men tråden startades ju med flera frågor).
Man skall använda det när man börjar i RAW och sedan går över till PS...?
Hur ?
Om jag är klar i ACR med RAW-filen: Hur går jag vidare då för att sitta med ett"smart objekt" i PS ?
Kan man spara som smart..när man går in i PS eller skapar man smartisen i ACR?
Utveckla gärna tack.
Det verkar ju synnerligen bra att kunna.
Mvh

Mats W

Nu vet jag inte vilket papper du kör med, men hos många papperstillverkare kan man ladda hem profiler som passar just det pappret du använder.

Välj i så fall den profilen (se bild)

Jag brukar försöka använda Epsons originalpapper då ag tycker det blir bäst. Om jag inte minns fel så har jag försökt ladda ner en profil till en sorts papper, men den verkar inte finnas där nu när jag tittar, så jag ska prova igen. Tack för tipset!

Jag brukar försöka använda Epsons originalpapper då ag tycker det blir bäst. Om jag inte minns fel så har jag försökt ladda ner en profil till en sorts papper, men den verkar inte finnas där nu när jag tittar, så jag ska prova igen. Tack för tipset!

När du valt media (se Bild) kan du titta i "Advanced Color Settings", där står vad den passande profilen heter.

Annars kan man låta Stefan ( som också svarat här) mäta upp din skrivare och skapa en dedikerad profil för din skrivare och papper. Det gjorde jag och det fungerar bra.

Bilagor

• Skärmavbild 2011-12-14 kl. 20.22.23.png
    Skärmavbild 2011-12-14 kl. 20.22.23.png
    44.4 KB · Visningar: 111
  • Skärmavbild 2011-12-14 kl. 20.23.57.png
    Skärmavbild 2011-12-14 kl. 20.23.57.png
    48.9 KB · Visningar: 112
Senast ändrad:

Men du gör inte rätt, Om nu bilden ligger i Adobe RGB så ska den ligga kvar i Adobe RGB. Om du tilldelar olika RGB-profiler kommer bildens utseende att ändras väldigt mycket. Konverterar du bilden ska bildens utseende inte ändras i någon större utsträckning.

Sedan ska du inte använda dessa färgrymder i skrivaren, de är arbetsfärgrymder, inte skrivarprofiler. Du ska välja den profil som motsvarar din skrivare och ditt papper. Skrivaren ska inte vara inställd på sRGB, utan ska ställas in på ingen färghantering.

Stefan

P.S Såg att Mats svarat och gjort det mycket bättre än jag gjorde. Så följ hans anvisningar så ska det bli rätt.

Får jag återknyta till ursprungsfrågan om "smart objekt" ?
(Blir ju lire rörigt men tråden startades ju med flera frågor).
Man skall använda det när man börjar i RAW och sedan går över till PS...?
Hur ?
Om jag är klar i ACR med RAW-filen: Hur går jag vidare då för att sitta med ett"smart objekt" i PS ?
Kan man spara som smart..när man går in i PS eller skapar man smartisen i ACR?
Utveckla gärna tack.
Det verkar ju synnerligen bra att kunna.
Mvh

Mats W

Om du öppnar fönstret för arbetsflödesinställningar (finns som länk längst ner i CameraRaw-fönstret) kan du kryssa för att bilden ska öppnas som ett smart objekt.

Men du gör inte rätt, Om nu bilden ligger i Adobe RGB så ska den ligga kvar i Adobe RGB. Om du tilldelar olika RGB-profiler kommer bildens utseende att ändras väldigt mycket. Konverterar du bilden ska bildens utseende inte ändras i någon större utsträckning.

Sedan ska du inte använda dessa färgrymder i skrivaren, de är arbetsfärgrymder, inte skrivarprofiler. Du ska välja den profil som motsvarar din skrivare och ditt papper. Skrivaren ska inte vara inställd på sRGB, utan ska ställas in på ingen färghantering.

Stefan

P.S Såg att Mats svarat och gjort det mycket bättre än jag gjorde. Så följ hans anvisningar så ska det bli rätt.

Tack så jättemycket för att du förklarar! Som du märker är jag urdålig på det här med färgrymder. Jag ska skriva ut den här tråden och gå igenom hur jag ska göra så får vi se om jag inte kan lära mig lite:)

Man skall tydligen läsa alla inlägg innan man kommenterar. Snälla, ingorera detta inlägg. (Varför kan man inte kasta hela inlägget om man ångrar sig`)

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar