Annons

frågor om Canon f1

Produkter
(logga in för att koppla)
matnyttige skrev:
...så kanske den hette. Magnus, var du ordningsman i skolan?

Ehhh, ja faktiskt, i slöjden... :)

Men viktiga saker kommer man ju ihåg. Vad är viktigare än fotoprylar... :)

Jag saknar min F1 new. Har ju gluggar så man kanske skulle...

vill knyta an till batteridiskussionen. Problemet med att få tag på 1,35 volts batterier har diskuterats tidigare och jag kan varmt rekommendera en adapter, typ mr 9 som gör att du kan köra med 1,5 volts sr44 batterier som är i princip gratis.

Ps gamla Canon kameror blir bara bättre med åldern...

http://www.cyberphoto.se/ kan du under Cyberbörsen hitta en del till salu. Har en F1 New sedan minst? 15 år tillbaka. Den går som en klocka, hade den ute till salu förra året men fick inget svar, så den behöll jag samt alla objektiv. Använder den fortfarande. Den har haft ett problem under åren, men det tror jag inte gäller generellt för F1:an. När det har varit kallt ute har spegeln fastnat i uppfällt läge då den fått ett par timmars kyla. Har bara gott att säga för övrigt, lätt att använda och robust.
Bertil

Bertil B skrev:
...Den har haft ett problem under åren, men det tror jag inte gäller generellt för F1:an. När det har varit kallt ute har spegeln fastnat i uppfällt läge då den fått ett par timmars kyla..
Provade du då att ta ut batteriet? Har för mig att den då ska gå att köra (utan ljusmätare) i extrem kyla.

Gamla Canon kameror blir bara bättre med åldern...

IDOLBILD..
Min gamla fina F1N/LA från 1984

Kunde bara inte låta bli! (i dessa digitala tider)
Bernt

Bilagor

• f1n.jpg
    f1n.jpg
    43.1 KB · Visningar: 202
Re: Gamla Canon kameror blir bara bättre med åldern...

kreatören skrev:
IDOLBILD..
Min gamla fina F1N/LA från 1984

Kunde bara inte låta bli! (i dessa digitala tider)
Bernt
Den verkar ju oanvänd. Har du tagit några bilder med den? ;-)

OT. Jag saknar min gamla F-1 new med motor.. Det fanns inte mycket svart färg kvar på den och alla jämna ytor var buckliga. Förre ägaren KvP-fortografen Per-Anders Jörgensen hade slit huset hårt.

Tyvärr dog kameran under min studentfest... Körde kameran i golvet så att frammatningsdrevet gick av. För dyrt att laga. Tydligen är drevet det första man sätter in när man monterar kameran så att laga kräver massor av arbetstid.

Men vad kostar dem idag. Vill ha en new utan motor.

Re: Re: Gamla Canon kameror blir bara bättre med åldern...

matnyttige skrev:
Den verkar ju oanvänd. Har du tagit några bilder med den? ;-)

Den är så gott som ny, inga synliga skador. Jag köpte den av en fotohandlare 1986 och året efter kom ju T90:an som då blev min favo. Den däremot är rätt luggsliten men funkar fint fortfarande de få gånger jag nyttjar den numera tillsammans med mina två FD favoriter, 14mm/2.8 och TS 35:an.

Bernt

Kan bara hålla med alla om att CanonF1 är en ljuvlig kamera, slitstark och robust i största allmänhet..och som med alla ´gamlingar´ kan man dessutom byta objektiv i fält utan att få alltför stor dammnoja, har även en D70 där det krävs laboratoriemiljö samt skyddsdräkt för att undvika damm på lilla sensorn (lite off topic här).

Men...det jag skulle komma till, är det inte så att AE-sökaren ger bländarautomatik och winder/motor endast tidsautomatik (alltså inte både och..) ?

Visst är den fin, F-1 new med motor. Helt fantastisk att hålla i och mer metall än i en gjutjärnspanna :).

Klämde på en i affär (sergels foto) men har lite svårt att motivera de 6500 kr de ville ha för mina behov. De hade sålt ett ex (påstod säljaren) för 18000, så jag antar att det finns ett visst samlarvärde om de är fina.

Dock känns det som att affärer tar nästan det dubbla från typ tradera och liknande.

För min egen del lutar starkt åt en F1 old, sliten men fungerande. Får väl testa med adapter eller hörapparatsbatterier, om ni säger att det funkar. Spännande. ;)

//Mårten

Är följande paket dyrt?
Canon F1 N med AE sökare FN
FDn 24/2.8
FDn 35/2.8
FD TS 35/2.8 (klassisk Tilt-shift objektiv)
FDn 50/1.8
FDn 85/1.8
FDn 135/2.0 (Canons skarpaste FD-optik tillsammans med 300/2.8?)
Tokina 17 mm

Allt för 9000:-

Dyrt?...Det tycker inte jag, här får du en massa fina bitar som kommer att hålla i många år.

Här en bild på min F1N/LA utrustning som jag funderar på att sälja..

Bilagor

• canon-f1n.jpg
    canon-f1n.jpg
    44.4 KB · Visningar: 667
Nej det tycker jag inte att det är dyrt, för den som vill ha allt. Själv vill jag bara ha en kamera med vidvinkel för att prova på. Den kamera som Sergels foto skulle ha 6500 spänn för var inte alls i lika fint skick som Bernts, på ytan iaf.

//M

Är själv helsåld på Canon EF (se recensioner). Den har helt mekaniskt styrda (ej batteriberoende)tider från 1/1000 till 1 sek och elektroniskt styrda (batteriberoende) mellan 2-30 sek. Man ser bländaren på en skala till höger och tiden i nederkant. Har spegelfällning, självutlösare och skärpedjupskoll. Slukar batterier om den får stå i "on"-läge, men om man stänger av den mellan fotandet så räcker batterierna länge. Robust. Min har en bra ljusmätning. Motor/winder finns inte (som jag vet) till denna modell. Canon F1 old har jag haft och föredrar EF. F1 New ska vara en helt annan kamera, så där överlåter jag åt andra att tycka.

F1 new är helt fantastisk, plåtar bara med den.

lite osäker på auto lägena eftersom jag bara kör manuellt (F1 new är en kamera som ska köras, och körs bäst, manuellt IMHO), men det enda AE sökaren gör är att sticka ut en liten spegel så man kan se vad tidsinställningshjulet står på. Själva automatiken funkar så vitt jag vet med vilken sökare som helst, sportsökaren till exempel som är en av anledningarna varför jag gillar kameran så mycket. Vilken annan kamera kan man kika in i från vilken vinkel man vill på sex centimers håll och fortfarande se hela bilden klart och tydligt? Fint.

Det fina med F1an är att det finns massor med tillbehör som man kan få tag på till vettiga priser. Den går att modifiera nått enormt.

Men om man nu ska börja snacka lite negativt om den så har den i min mening två problem.
En till av anledningarna varför jag köpte min var för att den kunde köra utan batteri. Men fråga mig inte hur, för jag har aldrig lyckats med det. Är kamerabatteriet dött så reagerar inte avtryckaren. Kanske är nått skumt med just min kamera, men så är det. Och batterierna är av den trevliga 80:- sorten.
Egentligen är det inget problem eftersom kameran drar i princip ingenting och batterierna räcker i en evighet, om man nu inte är som jag. Det sitter en knapp där man kan ställa in så att det lyser lite fint i sökaren i ett par sekunder när man håller ner avtryckaren. Glömmer man att stänga av den när man går ut igen från det där mörka rummet, vilket man alltid gör, så är batteriet tomt om två veckor.
Men om man väljer att köpa motorn till kameran kan man ju alltid köpa till den fräsiga lilla batterikabeln som kopplar samman motorns batteripack med kameran.
Var inne på hegerthorns i nässjö för nån dag sen och de är väl inte så vansinnigt kända för sitt begagnat sortiment, men de hade ett par sådana kablar, så visst går de att få tag på.

Det andra som är risigt med F1an är det där med blixtanvändning. Nog för att canon är rätt dåliga med blixtmätning, men F1 har inte TTL. Det blir att köra manuellt där med.
Jag har inte sett detta som ett problem då jag nästan aldrig använder blixt. De få gånger jag gör det så har jag kört med en helmanuell gammal vivitar blixt.
Börjat fundera lite på att ha en T90 som andrakamera för att kunna använda ttl, men inte riktigt bestämt mig för om det är värt det...

FD optiken är både fantastisk och billig, glömde jag säga det?

Hur som helst, menade inte riktigt att prata på så mycket som jag gjort, satt och väntade på att en utskrift skulle bli klar. Det jag egentligen var ute efter var att fråga Bernt om den där 14mm är raktecknande? Vart lite sugen.. :)

glömde säga att f1 och fd grejjer ska handlas privat. priserna som butikerna kräver för sakerna är oftast rent idiotiska.
ligger ju ute en F1 new här på sidan för 2200, vilket är ett lite mer vettigt pris. 3500-4500:- är väl lagom för en i kalas skick.
köper själv bara i butik om jag inte alls kan hitta det privat.

xld skrev:
Men om man nu ska börja snacka lite negativt om den så har den i min mening två problem.
En till av anledningarna varför jag köpte min var för att den kunde köra utan batteri. Men fråga mig inte hur, för jag har aldrig lyckats med det. Är kamerabatteriet dött så reagerar inte avtryckaren. Kanske är nått skumt med just min kamera, men så är det.
Är inte helt 100% säker men jag tror du måste ta bort batteriet om det är slut för att du ska kunna plåta med den (mekaniska slutaren).

froderberg skrev:
Man får alla automatikvarianter med alla sökare,
Alla automatikvarianter? Nej, nu är du väl ute och cyklar? Enligt manualen:

"The Canon F-1 is basically a manual-exposure camera capable of through-the-lens, full-aperture metering and stopped-down metering with thre Eye-Level Finder FN. It can be converted to automatic exposure (AE) simply by attaching the suitable AE accessory, such as the AE Finder FN for aperture-priority AE, or the AE Power Winder FN or AE Motor Drive FN for shutter-priority AE. Manual exposure is still possible with one or both of these accessories attached."

Tyvärr kan jag inte bekräfta kamerans egenskaper med Eye-Level Finder FN monterad, eftersom min F-1 bara har en AE Finder FN, men jag har svårt att tro att manualen ljuger.

PD (kameradetaljnörd)

PMD skrev:

Tyvärr kan jag inte bekräfta kamerans egenskaper med Eye-Level Finder FN monterad, eftersom min F-1 bara har en AE Finder FN, men jag har svårt att tro att manualen ljuger.

Vi har faktiskt båda fel.

I hastigheten missade jag att man behöver motor eller winder för bländarautomatiken. Men manualen har fel om att man inte kan få tidsautomatik med alla sökare. Man ser dock inte vilken tid kameran väljer utan AE Finder FN.

Ta av sökaren och kör på auto så ser du.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar