ANNONS
Annons

Frågor om Canon 800/5,6

Produkter
(logga in för att koppla)
wow!!
där fanns det MÅNGA fina fågelbilder!!
nu längtar jag till våren, då oddsen är lite bättre för mig som är amatör,
lycka till i fortsättningen,

Hej

Vintern ger en andra möjligheter, man kan fota typ hela dagen för solen står relativt lågt, blir ofta ett väldigt fint ljus.

Speciellt rovfåglar kan ibland vara lättare att fota på vintern för att de gärna inte vill släppa sitt byte, då det är så kallt och de är hungriga.

Den här ormvråken hade hittat en hare och jag fotade den i typ 30 min och den flyttade inte på sig och jag kunde testa olika objektiv. Någon gång var jag inom närgränsen för objektivet så jag fick backa.

http://www.pbase.com/omar_brannstrom/image/55654742/original

Rätt så likt med denna sparvhök som tagit en fågel

http://www.pbase.com/omar_brannstrom/image/57265657/original

Kungsörn med korpar som jagar den, får teckning på undersidan för det finns snö som fungerar som en reflektor som lyser upp dem i underifrån.

http://www.pbase.com/omar_brannstrom/image/54567663/original

Vissa fåglar är svåra att komma nära som tex rördrom, men på vintern kan de samla sig där det är isfritt och det var det i ett dike i ett område så där stod det några stycken som ansåg att mat är viktigare än att flyga iväg när det kommer en människa. Det var nog ända stället det fanns mat på.

Några ex

http://www.pbase.com/omar_brannstrom/image/57654708/original

http://www.pbase.com/omar_brannstrom/image/57508025/original

Vintern är rikigt bra och spännande fotoperiod och till Skåne kommer det när en massa arter som vi inte normalt sätt har här.

Mvh

Omar

Intressant tråd att följa, Canons 800/5.6 verkar vara en riktig höjdare, vilket även framkommer om man surfar på de amerikanska naturfotoforumen. Bl.a. Arthur Morris verkar älska sitt 800.

Gällande förutsättningar till bra och varierande fågelbilder är det väl inget minus att vara bosatt i Skåne/Halland/Blekinge/Öland.

// Daniel

@Omar: Sjukt bra bilder som vanligt! Man börjar bli bortskämd! :)

Har du några bra tips på fågellokaler under vintertid i skåne får du gärna dela med dig! :)

Edit: Och först nu insåg jag vilken tråd jag skrev i, sorry för OT. :(

Nja, tvärtom skulle jag vilja säga. Möjligheten att ta läckra fågelbilder på nära håll är mycket bättre på vintern. Du kan mata in fåglarna intill där du bor och få otaliga tillfällen att fota fåglar! På våren är det inte alls så lätt! Har du rätt teknik att närma dig fåglarna, kuskaper om deras läten och kanske en mobil med inspelade läten (krävs då att du änner igen alla läten (eller kan identifiera de fåglar du ser) så att du kan välja rätta locklätet/sången så har du bra chans för närbilder. Kuskap om betéenden och om rätta lokaler för olika arter är mångdubbelt mer värt än den dyraste optiken när det gäller fågelfoto.

Jo det är sant, att mata in fåglarna är ju ett ganska enkelt sätt att komma nära!
jag vill fota rovfågel mer än jag gjort tidigare, och för en åtel måste man ha tillstånd.... egentligen! ;)

men för att förtydliga lite hur jag menade, jag är aldrig ledig från jobbet på vintern, så det får bli heljer som jag fotar, för det är mörkt när jag kommer hem.
därav sämre chanser för mig, (sommaren fotar jag hela semestern, och efter jobbet)

självklart är teknik och kännedom om djuren jätteviktig.
men det som du skrev om inspelade fågelläten. Det fungerar väldigt bra på våren, för det har jag provat, men fungerar det även på vintern?
fåglarna sjunger ju inte lika mycket då!
jag har en lokal som är jättebra på våren /sommaren, men har ingen bra för vintern.... ÄN!!

Omar- finns det verkligen grodor mitt i vintern?
http://www.pbase.com/omar_brannstrom...08025/original

jag trodde dom låg långt under tjälen och väntade på våren??
(men som sagt, art kunskap, och naturkännedom kanske jag bör läsa på lite mera om... ;)
fina bilder Omar!!

KIan fungera

Jo det är sant, att mata in fåglarna är ju ett ganska enkelt sätt att komma nära!
jag vill fota rovfågel mer än jag gjort tidigare, och för en åtel måste man ha tillstånd.... egentligen! ;)

men för att förtydliga lite hur jag menade, jag är aldrig ledig från jobbet på vintern, så det får bli heljer som jag fotar, för det är mörkt när jag kommer hem.
därav sämre chanser för mig, (sommaren fotar jag hela semestern, och efter jobbet)

självklart är teknik och kännedom om djuren jätteviktig.
men det som du skrev om inspelade fågelläten. Det fungerar väldigt bra på våren, för det har jag provat, men fungerar det även på vintern?
fåglarna sjunger ju inte lika mycket då!
jag har en lokal som är jättebra på våren /sommaren, men har ingen bra för vintern.... ÄN!!

Omar- finns det verkligen grodor mitt i vintern?
http://www.pbase.com/omar_brannstrom...08025/original

jag trodde dom låg långt under tjälen och väntade på våren??
(men som sagt, art kunskap, och naturkännedom kanske jag bör läsa på lite mera om... ;)
fina bilder Omar!![/QUOTE

Det kan fungera att spela upp lockläten och när det gäller forografering soliga dagar i febr-mars så brukar även sång fungerar utmärkt. De fåglar som finns här då är ju också de som börjar häcka tidigt på våren.

Lite info om mitt 800:a
Jag har nu kört med det i lite mer än 1 månad.
Tyvärr så har inte skärpan varit 100% och jag har trott att det är mig det är fel på... men efter lite tester här hemma så ser jag att det front fokuserar lite.
Så förra veckan åkte hela utrustningen ner till Intervision i Malmö för justering.
Krister hittade att det låg lite frontfokus och justerade detta samt kalibrerade ihop med mitt hus, så i morgon åker en kille ner igen till Malmö (35mil enkel resa...) för att hämta hem min utrustning. (inget fraktbolag vill försäkra mitt gods till 170 000:- så jag fick köra ner det med bil istället)
Hoppas nu att allt fungerar och man blir nöjd.

Objektivet är mycket smidigare än 600/4 IS och väldigt mycket lättare (känslan är mer än vikten i siffror vid användandet)
IS:en är väldigt tyst och sökarbilden är väldigt lugn tack vare 4-stegs IS.
Man märker att värmedis spelar roll vid 800mm och lite avstånd till motivet, en kall dag när solen går upp och värmer marken så blir det lite problem med skärpan på avstånd.
Vinjeteringen på 5,6 är ganska kraftig (märks klart vid fotande mot blå himmel) dock inget som stör mig.
Överlag så är objektivet riktigt trevligt

Jag har märkt att dom extra 200mm som kom till vid byte från 600/4 IS har ganska stor betydelse på stabiliteten och "long lens tekniken"
En hand på objektivet gör skillnad för att minska skakningsoskärpa.

För att yttligare minska vibrationerna som blir med långa objektiv så funderar jag på att "gjuta" en silikon kudde och lägga ovanpå objektivet (en lös kudde på ex 4-500 gram som ligger runt objektivet)
detta borde stoppa vibrationerna effektivare en än hand, eller vad tror ni?

Det kan fungera bra - problemet med just silicon är dock att det har tämligen låg dämpningsfaktor (0,04 har jag för mig)vilket gör att det inte "äter" upp vibrationseffekterna supereffektivt. Ett lager Sylomer (med dämpfaktor upp till 0,25) med en distribuerad vikt kan nog vara effektivare som dämpare eftersom det då blir en dämpare och inte bara något som flyttar resonansfrekvensen (vilket iofs också kan göra en del nytta). Testa med en "halfpipe"/blypåse eller liknande vikt på ett halvkilo eller så och sätt sylomerkuddar, band och liknande på undersidan - välj materiel och täckningsgrad till dess du uppnår optimal dämpning för de frekvenser som ställer till störst problem.

Har du väl gjort jobbet så är det bara att snygga till produkten och sälja den till andra ägare av samma objketiv. Välj ett av de mjukaste materialen då dessa har högre dämpningsfaktor. Hade det bara varit lite volymer på det så är det möjligt att gjuta in vikten i materialet och dessutom gjuta den i perfekt anpassad form för respektive objketiv. Är man lite smart så gör man så att den gör lite mer än halva varvet runt och är fjädrande så att man kan "klämma" på dämparen på sitt objketiv.

Lämpligt material:

http://www.cbab.se/filearchive/2/28746/Sylomer overview.pdf

Tackar för informationen Bengt.
Dock så verkar det inte finnas flytande Sylomer material utan endast i plattor eller klossar.
Min tanke var att "gjuta" själv genom att hälla 1 liter ex silikon i en tjockare plastpåse och lägga över objektivet tills det stelnade.
Då hade man fått en fin U-form runt objektivet med maximal anläggningsyta.
Sedan får man testa olika positioner på vart som är effektivast precis som du skriver.

Har du mer erfarenheter om Sylomer?

Ja jag gjorde ett par helikopterfotohandskar med insydda kuddar av sylomer för att få ordning på hf-vibrationerna - fungerade bra. Jag har också använt det i jobbet en del både i marinen och nu där jag jobbar som kontruktör av elektroniksystem för fordon, millitär och tung industri. Det är ett förbaskat bra material - ser inte mycket ut för värden, men det äter energi så man slipper ofta otrevliga resonanstoppar.

bara för att ge en uppfattning och hur jag brukar behandla saker....

http://www.youtube.com/watch?v=Oz4SLsV5Bpc

http://www.youtube.com/watch?v=ySaow_3qQgs&feature=related

Jag tycket objektivet är lätt att använda om man är van vid teleobjektiv utan nagra speciella kuddar,handskar eller liknande saker. Men ett bra stativ och gimbal huvud sa är det ganska lätt att använda objektivet med slutar tider runt 1/100-1/200 sek och fa bilderna mycket skarpa. IS är ocksa mycket bra i detta objetiv jämfort med de äldre super tele objektiven

Jag hade inte heller några större problem med skakningar. Jag använde ett kraftigt Gitzo Studex 500 med rejält videohuvud. Det var bara när jag skulle plåta runt 1/15s - 1/30s som jag fick lägga handen på objektivet för att få det skarpt.

Jag fick hem min utrustning i veckan från Intervision Malmö där Krister hittar att den frontfokuserade.
Krister justerade frontfokusen och kalibrerade mot mitt hus.
Idag körde jag lite fotande på småfåglar med blixt, och justeringen gjorde stor skillnad! Är nu mycket nöjd med vad detta objektiv presterar.
Det blev ett helt nytt objektiv tycker jag.

ANNONS