Annons

Frågor om att ladda ned cs6 och för lite vram

Produkter
(logga in för att koppla)

Poppyskins

Medlem
Jag har efter mycket om och men lyckats hitta en studentversion av cs6 att köpa, trots CC's lansering. Den finns dock bara tillgänglig i nedladdnignsbar version. När man beställer en box får man (vad jag vet) intstallera programmet på två datorer. Gäller detsamma om man laddar ned dem?
Min dator är nämligen inte i toppskick och det vore ovärt att lägga ut ca 2700 på ett program som försvinner när datorn gör det...

.. Vilket leder till min nästa fråga. Enligt adobe kräver cs6 ett grafikkort på minst 256 MB VRAM, min macbook sitter dock här med ynka 128 MB. Skulle detta innebära ett långsamt photoshop (vilket jag kan leva med) eller ett photoshop som inte skulle fungera alls?

Min dator är nämligen inte i toppskick och det vore ovärt att lägga ut ca 2700 på ett program som försvinner när datorn gör det...

Licens är inte bunden till en dator utan till dig som person. Byter du dator kan du flytta med licensen till nästa dator så det där behöver du inte oroa dig över, såvida inte datorn blir stulen.

Vilken dator har du? Minne? Hur stora bildfiler jobbar du med?

Licens är inte bunden till en dator utan till dig som person. Byter du dator kan du flytta med licensen till nästa dator så det där behöver du inte oroa dig över, såvida inte datorn blir stulen.

Vilken dator har du? Minne? Hur stora bildfiler jobbar du med?

Tack!

Datorn jag har nu är en första generationens macbook pro med minne på 2 GB. Jag jobbar helst i RAW och 16-bitars upplösning, så filerna kan väl bli relativt stora.

När jag klickar på länken hamnar jag på sidan med fullprisversioner. Photoshop är mycket riktigt femte på listan och kostar 9126:60 vilket ju inte är studentpris.

Du kan vara lite lugnare.
ALLA studentversioner är nedladdningsversioner.
Skillnaden med skiva är att du har det mesta hemma o du får hämta alla uppdateringar.
Utan skiva hämtas allt.
Det är licensnyckeln som är det intressanta.

Och för de som inte tror:
Jag ser också en studentversion för knappt 2829 kr inkl moms

Tack!

Datorn jag har nu är en första generationens macbook pro med minne på 2 GB. Jag jobbar helst i RAW och 16-bitars upplösning, så filerna kan väl bli relativt stora.

Jo det är väl rätt vanligt men pratar vi 10mp eller 36mp bilder?

2 GB är ett större problem än ditt VRAM. (Du kan alltid stänga av GFX-accellerationen i photoshop). När operativet och din RAW-framkallare tagit sitt blir det inte mycket kvar för photoshop. Sen kan man ju ifrågasätta hur bra resultatet blir med en laptopskärm. Det brukar bli fel vilket man ser sen när man kommer till en stationär dator.

Tycker du ska köpa en enkel ny stationär dator med 8-12GB RAM, det har blivit väldigt billigt.

Jag ser också bara fullprisversioner. Måste vara någon cookie eller nåt som styr det.

Mycket skumt.... Jag har rensat cookies, startat om webbläsaren och när jag klickar på länken ser jag i adressfältet en länk som slutar på creativesuite6.edu.html men innan sidan laddats klart ändras länken till en som slutar på creativesuite6.html och jag får fullprisversioner. Samma sak händer om jag när sidan laddat klart manuellt skriver i .edu före .html

Är du inloggad på adobes sajt? I så fall kanske den automatiskt redirectar dig om ditt konto inte är klassificerat som ett utbildningskonto ...

Jo det är väl rätt vanligt men pratar vi 10mp eller 36mp bilder?

10 mp vad jag vet. Scannar en del analoga bilder också, men har inte så bra koll på upplösningen där.

Tycker du ska köpa en enkel ny stationär dator med 8-12GB RAM, det har blivit väldigt billigt.

Ja, jo. Jag har väl tänkt att köpa både ny dator och (framförallt) skärm ett tag nu, men med en liten inkomst så har det skjutits på en del. Nu är programmet beställt iallafall, så får vi se hur datorn hanterar det.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto