ANNONS
Annons

Frågor om återvinning och återanvändande av kemikalier

Produkter
(logga in för att koppla)

gurkann

Medlem
Hej, jag har några frågor angående kemikalierna som används vid framkallning av svartvita negativ samt kopiering av dessa. Jag tycker det har varit svårt att hitta svar på de frågor jag har så jag hoppas att någon här kan svara! :)

Jag använder mig av:

"R09 ONE SHOT" för framkallning av film.
"AGFA MC Developer" för framkallning av papper.
"ILFORD ILFOSTOP" för stopp till film och papper.
"AGFA FIX-Ag" för fixering av film och papper.

1. Vilka av dessa behöver man spara och lämna till en återvinningscentral? och vilka kan man hälla ut i vasken?

2. Vilka av dessa går att använda mer en en gång? Isåfall hur länge/många gånger?

R09 vet jag att den används endast en gång. Har för mig att fix går att använda flera gånger?

3. Om fix och stopp går att använda flera gånger, kan jag använda samma utspädda lösning till film och papper eller ska jag helst förvara dem var för sig?

4. Jag har en flaska med 125ml fix som ska blandas 1+9, 1+7 eller 1+5. Det står att den ska räcka till 15-30 liter. Då jag framkallar en rulle film använder jag 300ml(totalt, vatten+fix, samma för framkallare och stopp). För en utblandning använder jag då 30ml, 37,5 eller 50ml och hur kan då detta räcka till 15-30 liter? vad är det jag missförstår?:p

5. Är det farligt att stå i ett oventilerat rum och kopiera upp bilder? Bildas det några farliga ångor av kemikalerna eller så?

6. Kan film och papper fixeras för länge?

1. Vilka av dessa behöver man spara och lämna till en återvinningscentral? och vilka kan man hälla ut i vasken?

2. Vilka av dessa går att använda mer en en gång? Isåfall hur länge/många gånger?

R09 vet jag att den används endast en gång. Har för mig att fix går att använda flera gånger?

3. Om fix och stopp går att använda flera gånger, kan jag använda samma utspädda lösning till film och papper eller ska jag helst förvara dem var för sig?

4. Jag har en flaska med 125ml fix som ska blandas 1+9, 1+7 eller 1+5. Det står att den ska räcka till 15-30 liter. Då jag framkallar en rulle film använder jag 300ml(totalt, vatten+fix, samma för framkallare och stopp). För en utblandning använder jag då 30ml, 37,5 eller 50ml och hur kan då detta räcka till 15-30 liter? vad är det jag missförstår?:p

5. Är det farligt att stå i ett oventilerat rum och kopiera upp bilder? Bildas det några farliga ångor av kemikalerna eller så?

6. Kan film och papper fixeras för länge?

Skall försöka svara så gott jag kan.

1. Stoppbadet kan du utan problem slänga i vasken. De flesta miljöskadliga ämnena (läs silvret) hamnar i fixet. Jag har sökt svar på hur det ligger till med framkallaren, utan att fått något. Formellt skall även denna lämnas på miljöstationen.

2. Fix och stopp går att använda flera gånger. Filmframkallare brukar man blanda som engångslösning. Pappersframkallaren brukar jag heller inte återanvända, den oxiderar ganska snabbt i skålarna.

3. Stopp använder jag samma till papper och film. Fixet brukar ha olika spädning för film och papper,

4. 125 ml kan aldrig räcka till till 15-30 liter, det blir bara drygt en liter vid spädning 1 + 9.

5. Det är inte farligt att stå i oventillerade rum med de vätskor du använder.

6. Missade denna men ser att Nils redan svarat. :)
Kan väl tillägga att det kan blir svårare att skölja ett fiberpapper om man fixat detta för länge och att överfixering av film kan ge grövre korn, men då får man fixera ganska länge. 3 ggr klarningstiden brukar jag fixera film.

Senast ändrad:
Det var ingen liten lista på frågor. Ska försöka svara så gott jag kan.

1. Jag ska vara fräck och påstå att du bara behöver spara fixet för inlämning till miljöstation.

2. Framkallar du i skål så vill jag påstå att du bara kan återanvända stopp och fix. Oxidationen blir nämligen så stor att framkallaren förbrukas helt i skål under en session. Framkallar du i en tank typ Nova Monochrome blir oxidationen minimal och jag har själv kunnat använda Kodaks Dektol under flera sessioner i upp till en vecka i min Nova-tank. Se dock upp med vilken kapacitét den mängd framkallare och det fix du använder har. den kan ju vara slut redan innan kvällen är slut om du låter många kopior gå igenom.

3. Jag tror du ska använda kemin till film och papper var för sig. Men jag är osäker och har aldrig provat själv.

4. Förstår inte heller. En flaska på 125ml som ska spädas max 1+9 kan ju bar räcka till max 1,25 liter fix.

5. Troligen inte, men ventilation rekommenderas. Har själv stått i mörkrum (ibland flera ggr per vecka och oftast med dålig ventilation) under ca 40 år nu och lever fortfarande.

6. Enligt Kodak ja. Men själv tror jag att man då måste fixera extremt mycket längre tid än rekommenderat. Fixet kan nämligen börja fräta på silvret och orsaka detaljlösa skuggor (negativfixering) och högdagrar (pappersfixering).

Tack så mycket för att ni tog er tid att svara! :)

Men det här med återanvändning, hur många gånger kan man använda fix och stopp? Finns det någon indikator då det är obrukbart? För kopieringen har det ju inte så stor betydelse då jag kan ta ett nytt papper om jag märker att det inte fungerar men för film så är det rätt kört om tex fixet inte skulle fungera.

Inte alls. Du ser ju på filmen om den är tillräckligt fixad. Är den inte det är det bara att fixa om den.

Hur ser man att filmen är tillräckligt fixerad?

Om filmen inte är tillräckligt fixerad och jag tar ut och kollar på den, förstörs den inte då?

Ursäkta för alla frågor men jag vill ju inte göra fel ;)

Hur ser man att filmen är tillräckligt fixerad?

Om filmen inte är tillräckligt fixerad och jag tar ut och kollar på den, förstörs den inte då?
Fixets uppgift är ju att ta bort det oexponerade silvret. Så när filmen är färdigfixad ska alla områden där filmen är oexponerad (t ex kanterna och områden där motivet är helt svart) vara helt obeslöjade.

Om filmen inte är ordentligt fixad kan den förstöras, men det tar lång tid (det handlar om år snarare än sekunder). Å andra sidan upptäcker man om en film är dåligt fixad när man börjar göra kopior.

(Detta gäller alltså svartvit film. Färgfilm har jag ingen koll på.)

Fixets uppgift är ju att ta bort det oexponerade silvret. Så när filmen är färdigfixad ska alla områden där filmen är oexponerad (t ex kanterna och områden där motivet är helt svart) vara helt obeslöjade.

Om filmen inte är ordentligt fixad kan den förstöras, men det tar lång tid (det handlar om år snarare än sekunder). Å andra sidan upptäcker man om en film är dåligt fixad när man börjar göra kopior.

(Detta gäller alltså svartvit film. Färgfilm har jag ingen koll på.)

Aha okej, nu förstår jag mig på det lite bättre!

Tack för hjälpen!

För att kolla fixet lägger du ändsnutten du klippt av filmen i lite fix och kollar hur lång tid det tar för den att klarna. När klarningstiden blir 30-50% längre än vad den blir med nytt fix är det dags att byta. Med klarning menas att filmen blir genomskinlig, den kan dock ha lite färg från kvar vilket inte beror på fixeringen utan det är en beläggning som försvinner först vid sköljningen. Ofta är filmen lite blå eller rosa innan sköljning. Den skall alltså vara klart genomskinlig oavsett om den har en färgton eller inte.

Stoppet räcker länge, vissa stoppbad ändrar färg när de börjar ta slut, jag har dock alltid bytt stopp innan dess så jag vet inte hur det funkar. Stoppbadets uppgift är ju att döda framkallaren, och det skall nog väldigt mycket till innan den sura miljön i stoppet får så mycket framkallare i sig att det fortsätter att framkalla i stoppet. Jag har aldrig råkat ut för detta även fast jag använder mitt stopp ganska länge.

För att kolla fixet lägger du ändsnutten du klippt av filmen i lite fix och kollar hur lång tid det tar för den att klarna. När klarningstiden blir 30-50% längre än vad den blir med nytt fix är det dags att byta. Med klarning menas att filmen blir genomskinlig, den kan dock ha lite färg från kvar vilket inte beror på fixeringen utan det är en beläggning som försvinner först vid sköljningen. Ofta är filmen lite blå eller rosa innan sköljning. Den skall alltså vara klart genomskinlig oavsett om den har en färgton eller inte.

Stoppet räcker länge, vissa stoppbad ändrar färg när de börjar ta slut, jag har dock alltid bytt stopp innan dess så jag vet inte hur det funkar. Stoppbadets uppgift är ju att döda framkallaren, och det skall nog väldigt mycket till innan den sura miljön i stoppet får så mycket framkallare i sig att det fortsätter att framkalla i stoppet. Jag har aldrig råkat ut för detta även fast jag använder mitt stopp ganska länge.

Tack, Nu förstår jag ännu bättre! Bara att börja framkalla då :)

Hej har framkallat två rullar nu och en annan fråga har uppstått. Vissa av bilderna på rullen har blivit såhär(jag syftar inte på allt damm):

http://imageshack.us/photo/my-images/651/scan0137.jpg/

Vad f*n händer? Är det slutaren som inte hänger med?

Det blev såhär på 4 st bilder på första rullen och 6st på andra rullen.

Ser fenomenet exakt/identiskt likadant ut på alla bilderna eller varierar det? Tycker det mera ser ut som om något skymmer optiken. Vad är det för kamera du använt? Har den möjligen något fordralskydd som hänger vid och som du knäppt upp när du fotar och skymmer lite av bilden?

Ser fenomenet exakt/identiskt likadant ut på alla bilderna eller varierar det? Tycker det mera ser ut som om något skymmer optiken. Vad är det för kamera du använt? Har den möjligen något fordralskydd som hänger vid och som du knäppt upp när du fotar och skymmer lite av bilden?

Det varierar. På några bilder är det 3/4 av negativet som är i princip helt genomskinligt för att sedan vara normalt 1/4. I alla bilder då något sånt här finns så är negativet normalt till vänster.
Några bilder blir såhär: http://imageshack.us/photo/my-images/855/afgadfhaf.jpg/

Jag använder en Minolta SRT100X och till den har jag inget fodral eller liknande som kan täcka bilden. Kan det vara bländaren som spökar?

Det varierar. På några bilder är det 3/4 av negativet som är i princip helt genomskinligt för att sedan vara normalt 1/4. I alla bilder då något sånt här finns så är negativet normalt till vänster.
Några bilder blir såhär: http://imageshack.us/photo/my-images/855/afgadfhaf.jpg/

Jag använder en Minolta SRT100X och till den har jag inget fodral eller liknande som kan täcka bilden. Kan det vara bländaren som spökar?

Första bilden såg mera ut som om något skymde optiken, men på den andra ser det ut att vara en eftersläpande slutarridå. Kanske är det bara på vissa tider som ridån släpar efter och att det därför bara blir på en del bilder? Ta och testa med en film och fota samma motiv med olika tider. Ta dessutom flera exponeringar efter varandra med samma tid och se om det blir samma fenomen på alla bilder med samma tid.

Första bilden såg mera ut som om något skymde optiken, men på den andra ser det ut att vara en eftersläpande slutarridå. Kanske är det bara på vissa tider som ridån släpar efter och att det därför bara blir på en del bilder? Ta och testa med en film och fota samma motiv med olika tider. Ta dessutom flera exponeringar efter varandra med samma tid och se om det blir samma fenomen på alla bilder med samma tid.

Gjorde ett test idag då jag tog 3 bilder vid varje slutartid ner till 1/15. Ingen av dessa bilder visade det problemet som jag haft tidigare. Det inträffade dock på en vanlig bild som inte var med i testet.

Med denna rullen hade jag ett annat problem, på några bilder blev det märkliga saker som ser olika ut på alla bilder. Här är tre exempel:
http://imageshack.us/photo/my-images/4/agafga.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/809/fhdfhsgh.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/836/sfhsgjjfg.jpg/

Vad är det för massa skit? Alldeles för många bilder som det blir något konstigt med så att de blir oanvändbara :(

De första bilderna som var svarta (tunnare negativ), kan det vara så att du haft för lite framkallare för att täcka filmen helt?

De senare (ljusa delar på bilder, mörka fläckar på negativ) ser ut att vara ljusläckage, i kamerna, eller i samband med framkallningen.

Senast ändrad:
De första bilderna som var svarta (tunnare negativ), kan det vara så att du haft för lite framkallare för att täcka filmen helt?

De senare (ljusa delar på bilder, mörka fläckar på negativ) ser ut att vara ljusläckage, i kamerna, eller i samband med framkallningen.

Jag använder 350ml lösning (framkallare+vatten) för framkallning av en film. Jag har läst att 300-400 ml är rekommenderat i en patherson dosa.

Aha ja kanske, men konstiga ljusläckage. Det ser ut som fingrar som dragits längs med negativen.

Inte mycket att göra om det är ljusläckage eller?

På de två sista: Kan det vara matningsrutorna (traktormatning om det hade varit skrivare) på 135-film man ser avbildade? Påminner om hur det blev när jag försökte framkalla två filmsnuttar på samma rulle, de överlappade varann lite:(

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar