Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

frågor kring filter

Produkter
(logga in för att koppla)

noShame

Medlem
Hej alla!

Är ganska ny när det gäller systemkameror och har nu lite frågor kring filter. Har en nikon d80 med ett 50mm nikkor 1.8d objektiv på, jag skulle vilja köpa ett filter för att skydda linsen och objektivet är märkt med diametern 52mm, jag antar att det betyder att filterdiametern som jag behöver ska vara just 52mm? (för det finns ju även 49mm filter)

är det då ett uv filter jag behöver köpa? borde väl även finnas filter vars enda egenskap är att skydda linsen, men vilka fördelar har jag med ett uv filter gentemot detta då? finns det andra filter som också kan vara intressanta?

tack på förhand

Det finns renodlade skyddsfilter.
Skylight är svagt rosatonat.
UV-filter tar bort UV-ljus. En digitalkamera har dock ett UV och IR-filter inbyggt i glasbiten som sitter på sensorn, så det blir ingen skillnad om du köper ett skyddsfilter eller ett UV-filter.

Viktigt med filter är att dom är utav bra kvalitet.
Billiga filter tar bort mycket skärpa.
Du får prioritera, beroende på hur du ser på saken och beroende på hur dyr din optik är.

tackar för svaren och er hjälp!
skylight och uv filter är då två olika saker? vad har skylight för funktion?
Då behöver jag alltså ett renodlat skyddsfilter eller uv filter av bra kvalité i storleken 52mm.

UV-filter är ju lite lättare att hitta än skyddsfilter och fyller i princip samma funktion. Har t ex Cyberphoto ens några renodlade skyddsfilter?

Skylightfiltret är lätt rosatonat till skillnad från UV-filtret som är neutralt.

ok då är jag med, uv är lättare att hitta och säkert billigare i jämförelse pga efterfrågan så det är det som jag ska kolla efter.

får hela bilden en underton av rosa med skylight eller är den rosa färgen på själva filtret en produkt av andra egenskaper som filtret erbjuder?

Man kan ju undra varför du behöver ett skyddsfilter till en glugg för en dryg tusenlapp, när du dessutom behöver ett filter i toppklass för att inte försämra gluggens prestanda ?
Mitt råd är att du skall strunta i UV-filtret och köpa ett Pol-filter istället, det har du större nöje med istället för slänga bort 5-600 spänn på ett filter som skydd till en glugg för en dryg tusenlapp.

/kent

Jag håller med - filter ÄR av ondo - oki jag har filter som passar till alla mina objektiv (ja inte pelengen då, men går likssom inte till den typen av objektiv..), men på billigare linser eller för nattbilder så åker filtret av då det försämrar för mycket även filter av god kvallité - sämre filter tenderar också att störa af på vissa objektiv.

Måste man ha så skall man givetvis använda filter, men glöm inte bort att ta av det när du är situationer där det förstör. Billiga objektiv är även jag tveksam till att köpa filter till.

Pol filter är en annan sak och klart användbart ibland, men stjäl mycket ljud och är dyra (iaf om de är bra).

Pol filter är en annan sak och klart användbart ibland, men stjäl mycket ljud och är dyra (iaf om de är bra).

Du ska väl inte ha dem på öronen???

Skämt åsido. Jag skulle också köpa ett polfilter. Det är den enda filtereffekten som man inte kan efterskapa i Photoshop och liknande. För ett dyrare objektiv kan man tänka sig ett filter som skydd men för ett kitobjektiv eller en annan billigare glugg så är det bättre att du sätter på ett motljusskydd så får du ett visst skydd mot stötar och slag.
Polfilter stjäl c:a 1,5 steg ljus men jag använder det bara i de situationer där det behövs. Det sitter inte på jämt.

Okidå... *asg* Ljus menade jag d och s sitter så nära varandra...

Till viss typ av foto är det bra med polfiter och till nöds duger det som ND filter om det är väldigt ljust också - ja man KAN miska bländare, men jag är sådan ¨som sällan använder mindre bländare än 5.6 eller så förutom till macro då. Skall man ha skärpedjupet ifrån f/11 eller så kan man lika gärna fota med mobilkameran ;)

Så till önskelistan kan du faktist föra ett kit med ND-filter då de faktist är användbara även i Sverige då och då iaf om man är som jag (lite störd..) och gillar att undvika alltför små bländare när det är knipa ögonen ljust ute.

Man slipper göra rent sensorn också om man aldrig kör med små bländare... :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar