Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Frågor ang SB-26/28/28DX (mfl?)

Produkter
(logga in för att koppla)

J.Jonasson

Medlem
Hejsan jag har lite frågor ang dessa blixtar, jag tänkte köpa en billig blixt som komplement till min D70/SB-800 och vill ha en med inbyggd slavtändare, är det någon som sitter på info ang ovan nämda blixtar då dessa verkar ha helt ok ledtal samt övriga instälningsmöjligheter. Det gör inget om tll mätning osv inte funkar, bara auto läget är ok, och manuella möjligheterna är stora!

Kortfattat

1. Har SB-26/28/28dx slavfunktion(tll?) och hur är deras autofunktion?
2. Hur kompatibla är dessa med en D70, finns det bättre alternativ i samma prisklass(MAX 1500:)?

Obs vill inte köra slavfunktionen med kabel etc, den ska trigga från ljuset av annan blixt eller ir.. (Kabeluttag är ifs en fördel)

Hoppas på svar å disskusioner snart, rabbla på allt du vet om dessa blixtar. Kanske har du ett bättre förslag till slavblixt för en D70/SB-800 användare?

Mvh J - Tacksam för ALLA svar!
 
1) Sb-26 har slavfunktion, man ställer om en omkopplare på bilxtens "framsida" till läge "S" (Simultaneous) eller "D" (Delayed). Autofunktionen är bra.

2) Med en D70 får du använda blixtens autoläge eller ställa allt manuellt.

Och ja, du kan köra slavfunktionen trådlös tillsammans med en D70.
 
Jag är ute efter någon prisvärd Nikon-blixt för triggning via radiosändare med min Nikon D70s.

Kan man ställa blixtstyrkan på SB-26/28/28DX manuellt och utlösa blixten med radiosändare?

Går detta på alla äldre Nikon-blixtar med manuella inställningar?

Fast SB-26 kanske är en SB-24 med "fotocell" för slavutlösning via annan blixt?

Andra förslag på Nikon-blixtar med bra manuella inställningar som kan köras när den triggas via radio?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.