Annons

Frågor ang. Canon Pixma IP5200

Produkter
(logga in för att koppla)

Bozi

Aktiv medlem
Hej,

Jag funderar eventuellt att köpa en skrivare och har sett på Canon IP5200. Finns nu på både El-giganten och On-Off för ca 1200:-

Tanken är att jag ska ha skrivaren som ett komplement och där jag måste leverera bilder snabbt upp till A4 (vilket inte är så ofta) och för bilder till vänner och bekanta. I vanliga fall använder jag Crimson och deras Pro tjänst och kommer även i fortsättningen använda dem för jobb vid uppdrag.

Jag har dock ett par funderingar och som personalen i butiken jag var hos inte kunde svara så mycket på.

1. Färgbeständigheten – skivaren har inte pigmenterat bläck utan Canons Croma Life. Canon påstår på sin hemsida att det ska vara upp till 25-30 år om man har dem inglasat eller i fotoalbum och skriver ut på deras Pro papper. Kan man lita på detta tro?
2. Hur är bildkvalitén om man jämför med en lab-framkallning?
3. Hur många sidor kan man skriva ut mellan tummen och pekfingret innan det är dags att byta patron/patroner. Dessa är väl inte helt gratis kan jag tänka. Jag vet att den här frågan är svår att svara på…
4. Vad kostar en A4 utskrift ungefär. Är det någon som har försökt räkna ut det?
5. Hur funkar svartvita utskrifter på den? Är väl inte att tänka på antar jag, eller?
6. Funkar andra papper bra, t ex Ilford:s, utan att man förlorar något i bildkvalitet eller färgbeständighet?
7. Var rekommenderar ni att man köper:

a) bläck
b) Canons Pro papper (eller vad ni nu rekommenderar).

Tack på förhand!!

//Bosse
 
Har inte testat just denna skrivare men canon har ju en helt suverän tjänst där man kan få en testutskrift helt gratis från deras sida.
www.canon.se

Bara att ladda upp valfri bild eller ta en ifrån sample, så får man den utskriven på 10x15 fotopapper och hemskickad, helt utan kostnad, inte ens frakt.


///Mats
 
Jag har föregångaren IP 5000 och den nya lär vara minst lika bra...

1 - Vem vet förrän om 25 år?

2 - Mycket bra, ser ut som ett framkallat foto

3 - Vet inte riktigt men det är många jämfört med den HP jag hade innan.

4 - Beror på vilkert papper man använder, jag skulle höfta på en tia

5 - Jodå, det funkar

6 - Har haft svårt att hitta profiler, kan du skapa dom själv är det nog bra. Jag använder Pro pappret för finutskrifter och det som heter "Canon photo paper plus" till annat. Bildkvaliteten blir i stort sett lika men det där med beständigheten...

7 - Vet inte, det kan skilja någon tia på bläckpatronerna mellan olika ställen.
 
Hej, och tack för alla era svar!

Har nu varit iväg och köpt en så nu kan jag testa allt själv var det lider :)

Björn, du skriver att det är svårt att skaffa profiler. Men finns inte det med i paketet för Canons Papper eller på deras hemsida?

Hur har du gjort själv?

Min fråga kanske är lite underlig när jag nu skriver att jag köpt en. Men jag har inte installerat något ännu eller testat. Det kommer även att dröja ett par dagar av olika skäl.

Björn, du skrev även att skrivaren fungerade för svartvita utskrifter. Använder du då Pro pappret eller något annat papper? Får man inte några färgstick?

//Bosse
 
Det finns profiler för Canons papper som fungerar bra om man låter skrivardrivrutinen sköta färghanteringen, men försöker jag använda dom i PS blir det inte bra. Rödstuckna och mörka bilder får jag då. Profilerna har konstiga namn och jag vet inte vilken som är vilken.

Jag tycker svartvitt funkar bra, men låt bilden ligga och torka ordentligt innan du bedömer svärtan i den.

Jag använder till 90% det canonpapper som kallas "plus" och ibland "pro". Bilder jag ska leverera till kund eller behålla länge tar jag också från Crimson.

Ibland vill jag ha ut en bild snabbt och då är det bra att ha skrivaren. Ofta är det en bild jag jobbar med som jag vill se hur den ter sig på papper.
 
prova i utskriftsinställningarna:

colorhandling: let photoshop determine clors
printer profile: Canon IP5200 PR1
Rendering intent: Perceptual
Ha Black point compensation ikryssat.

Under skrivarens inställningar väljer du
photo papper pro, högsta utskriftskvalite.
Välj manuell färghantering och se till att Aktivera ICM inte är ikryssad och utskriftstyp
är satt till Ingen.
Här under kan du även dra ner cyan -10 då skrivaren tyvärr överdriver röda färger.
Själv brukar jag inne i photoshop öppna
hue/saturation (nyans/mättnad), välja rött i rullgardinen där och dra ner mättnaden -10, -15
beroende på bild, ger mer korrekta utskrifter.

Hoppas det var allt, svårt att komma ihåg när man inte har photoshop framför sig :)
MvH Jon
 
Hej igen, och tack för era kompletterade svar.

Ja, att den drar mot rött kan ju en annan skriva under nu :)

Sitter även med en okalibrerad skärm och som dessutom är ca 6-7 år gammal.
Så nästa investering lär nog få bli en skärm och en kalibreringsutrustning...

Men bilderna ser ändå helt ok ut - jag får väl "labba" lite så jag får så bra som möjligt.

Kvalitén är högre än förväntat - som min svågers son sa - men det är ju grymma bilder - ser ju ut som ett riktigt fotografi.... :))))

Tack för er hjälp.

//Bosse
 
Det verkar som om alla skrivare i Canon Pixma-serien drar ngt mott rött / Magenta. Jag har en 4200 som jag tidigare var nöjd med, men efter inköp av en nikon d70s, så har jag märkt ett mer markant magentastick i alla bilder som jag skriver ut direkt via picasa. Har hittat en profilinställningsmanual för canon, som jag int ehar haft tid att ställa in efter ordentligt och jag fått lite fler tips och ledtrådar i denna tråd.

Men det verkar vara en bra skrivare för övrigt, jämfört med andra maskiner från HP...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.