ANNONS
Annons

Frågor ang brusred. och parametrar 350D

Produkter
(logga in för att koppla)
ok, nu börjar det klarna..MEN :)

Om det nu är ps interna format, varför står det .cr2 då? Det är ju Canons rawformat?

Sen kommer ju frågan, fungerar det lika bra att göra så? Är ju smidigare att bara öppna den direkt om man ska arbeta med den på en gång. Eller bör man konvertera ta Save först, oc hsedan öppna tiff-filen?

Tack för svaren

Oj, var för snabb :)

Men det går ju visst att redigera den? Jag kan göra samma ändringar som jag kan med tiff-filen. (alltså via image-adjustments osv). Vad menar du med att det inte går?

sry ifall jag är jobbig :)

nikmoz skrev:
Oj, var för snabb :)

Men det går ju visst att redigera den? Jag kan göra samma ändringar som jag kan med tiff-filen. (alltså via image-adjustments osv). Vad menar du med att det inte går?

Men den är inte längre i råformat, utan den är nu i Photoshops interna format. Att filändelsen fortfarande är .cr2 är ju lite förvirrande, men Photoshop har helt enkelt inte hunnit ge den en ny. Om du försöker spara den i .cr2 ser du att det inte går.

MVH/Stefan

ok, tack för alla dina bra svar!

Antar att det är likvärdigt att välja Save och sedan öppna eller bara ta Open....

tack igen, är oerhört tacksam att du tar dej tid :)

nikmoz skrev:

Antar att det är likvärdigt att välja Save och sedan öppna eller bara ta Open....

Helt rätt, du sparar bara de parametrar du ställt in. När du sedan öppnar bilden läser Camera Raw av dessa inställningar och utnyttjar dem. Så det är ingen skillnad om du sparar först och öppnar sen, eller om du öppnar bilden på direkten.

Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar